Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-09, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du låter som en kvinna.

Bara kvinnor håller på att göra frågor personliga och därmed gör personliga påhopp med okvädningsord.

Jag känner mig som en kvinna. En mamma som försöker förklara de enklaste sakerna för sitt sjuåriga barn. Skillnaden är att en normalbegåvad sjuåring förstår ovan.
Citera
2025-12-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Sant, i Sverige pungslås låginkomsttagare med skyhöga skatter på arbete men höginkomsttagare närmast kastreras med ännu högre skatter. Det är det ni Sossar alltid verkar ”glömma”.
Btw, nämnda skatter är även er Sossars förtjänst. Tack för att ni valde Sverige.

"Ni sossar"? Vad är det du inte förstår av mitt inlägg? Det är ju det jag säger för fn. Skatterna på arbete är helt perversa i Sverige. Då blir det lite skevt att man sänker skatt på kapital ytterligare. Det är fel prioritering.
Citera
2025-12-09, 18:15
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Jag känner mig som en kvinna. En mamma som försöker förklara de enklaste sakerna för sitt sjuåriga barn. Skillnaden är att en normalbegåvad sjuåring förstår ovan.
Du gör fortfarande detta personligt. Du argumenterar inte i sak.

Så du är en kvinna.
Citera
2025-12-09, 18:45
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det har tagits upp flera ggr i tråden att Aftonbladet är = (S).

Tänker inte upprepa detta fler ggr om du återkommer med någon variant på samma fråga.

Det är en jävla skillnad på Aftonbladet och S! Det finns t.ex inga högerspöken på Aftonbladets ledarredaktion. Begriper du inte detta så kan jag tyvärr inte göra mer för dig...
(Nej, jag tänker inte upprepa detta fler gånger för dig!)
Citera
2025-12-09, 19:03
Medlem
Med ett av Europas sämsta pensiossystem behövs ISK.
Citera
2025-12-09, 19:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ett utspel från sossarna för att få röster från alla som lever på bidrag, alla arbetsskygga och arbetsoföra, alla som lever ur hand i mun samt alla andra som tycker det är orättvist att det finns folk som kan och vill spara pengar.

Sossar med hyggliga jobb och normala inkomster, jo det finns många såna - de kallas för arbetare - borde rösta på något annat parti.

Arbetande medelklass med sparkapital röstar inte längre på S. Och vänstern fruktar det obetoende som privat sparkapital ger.

Socialzemokraterna, V och MP vänder sig primärt till folk som INTE arbetar.
Citera
2025-12-09, 19:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Men helvete vad störd du är. Var ska man ens börja?

Han är väl inte särskillt störd bara för att han anser att upplägget vi hade 1987 med marginalskatter, arvsskatter och gåvoskatter var sämre för både privatpetsoner och samhället i stort jämfört med hur vi har det idag.
Citera
2025-12-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Till 15 %

" I dag fyller inte religionen den rollen för svenskarna längre – nu har vi ISK-konton i stället. Samhället omkring oss må falla samman, men börsen går ju bra. Det verkar vara medelklassens inställning.

ISK-systemet har i fjorton års tid fungerat som en enorm skatterabatt på kapitalinkomster. I internationell jämförelse är den unik. I stället för en 30-procentig vinstskatt betalas en låg årlig schablonskatt, oavsett värdeutveckling.

Ändå har Tidöregeringen valt att vidga rabatten så att de första 300 000 kronorna görs helt skattefria. Totalt kostar det cirka 7 miljarder extra i minskade skatteintäkter per år.

Att stimulera den övre medelklassens sparande är korkad konjunkturpolitik. Det som händer är att pengarna läggs på hög i stället för att konsumeras. Det bidrar inte till att få hjulen att snurra snabbare. "

Det på slutet är där sossarna genast får problem med sina underlydande partier i form av MP,. De gillar inte blind konsumtion för att öka mängden skobutiker och Foodorabud m fl.
Alltid lika intressant när något inte beskattas lika hår som annat så anses det att staten ”förlorar” si och så mycket. Ungefär som om staten skulle ha rätt till överskottet och i ISKs fall OAVSETT om du har ett överskott eller en förlust.
Citera
2025-12-09, 20:06
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Start79
Å andra sidan är Sveriges totala skattetryck också extremt högt och näst intill unikt...

Synd att det skall vara unikt att ta hand om sitt folk. I USA har man sänkt skatten på arbete och folk har istället inte råd med sjukvård.

Sverige har otroligt låg skatt på kapital, men svinhög skatt på arbete. Gissa vem som styr landet? Ifall du inte inser att det är gamla pengar (typ Wallenberg med vänner) så berättar jag det här.
Citera
2025-12-09, 20:17
Medlem
Det är samma retorik som säger att RUT-avdragen bara gynnar rika. Så är det inte. Jag är sjukpensionär och sparar i ISK.
Citera
2025-12-09, 20:18
Medlem
Tratten52s avatar
Jag hade omedelbart flyttat mina besparingar från min KF till ett bankkonto om sparräntan höjdes till 5% och skatten sänktes till 1%. Största problemet - det finns inget alternativ.
Nu är sparräntan 1% och 30% skatt på räntan.
Citera
2025-12-09, 20:44
Medlem
Jiiimboohs avatar
Kalle Sundin på Aftonbladet tycker uppenbarligen att svenskar sparar för mycket. Tvärtom är det många som lever månad till månad och skulle ha svårt att klara en oförutsett utgift. Ifall man vill stimulera småsparandet är det väl jättebra att de första tusenlapparna blir skattefria? Det kan säkert motivera en del personer att spendera mindre på chips och cigg och istället slänga in en tusing i månaden i en indexfond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in