2025-12-10, 15:20
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostman666
Går att kolla upp lätt..
Men vissa förlitar sig på att allt står på nätet....
Men jag låter de hålla på för, då det är inte det tråden handlar om överhuvudtaget...
Klart det är relevant för tråden om du hänger ut fel person

Så om du nu vet att det är han är det ju bättre du delger vad du vet än att fel person ska misstänkas.
Citera
2025-12-10, 15:21
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skane90
Fast det är absolut inget konstigt. Alla personer som inte ser ut att andas eller konstateras inte andas och som är medvetslös larmas ut som ett hjärtstopp tills motsatsen är bevisad. Där spelar det ingen roll om personen som ringer in ser patienten framför sig eller inringaren ser ett par ben / en hel kropp igenom ett fönster liggandes på golvet. Jobbar i ambulansen och vet hur frågorna ställs på SOS, andas personen? Svarar inringaren nej. Då larmas det ut som ett hjärtstopp med omedelbar verkan till ambulans, och det blir alltid ett två bilslarm alltså två ambulanser, om däremot det inte finns några ambulanser eller tillräckligt med ambulanser så kan räddning få det som ett sjukvårdslarm ”Misstänkt hjärtstopp” och assistera den första ambulansen alternativt om alla ambulanser är upptagna åker räddning ut på ett så kallat IVPA (i väntan på ambulans) larm och kan påbörja livräddande åtgärder på personen.

Nu är det ju dock inte allmänhet som tagit sig in i bostaden och funnit dem, utan Polis.
Citera
2025-12-10, 15:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
I Stockholm skickas en akutbil och en ambulans vid misstänkt hjärtstopp
Vad jag vet
Ha det

Att det skulle vara hjärtstopp kan vi utesluta.

Att både mamman och sonen hittades död är med högsta grad ett mordfall.
Citera
2025-12-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Detta är ett problem bland etniskt svenska män också. Flera gånger per år är det svenska män som mördar sina flickvänner/fruar. Svartsjuka är ofta en anledning.

Jo det är inte det minsta märkligt och inte mycket man kan göra åt saken,
Men dom fallen där det är en med utländskt påbrå så hade det aldrig behövt inträffa om vederbörande hade befunnit sig på sin egna breddgrad där dom hör hemma!
Enkel ekvationen som väldigt få förstår i Sverige,
Det finns dom som varnat för negativt konsekvenser i decennier om invandringen,
Men ingen som lyssnar eller bryr sig!
Bara anklagat folk för att vara rasister mm!
Citera
2025-12-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Att det skulle vara hjärtstopp kan vi utesluta.

Att både mamman och sonen hittades död är med högsta grad ett mordfall.
Ja det kan vi men larmet ska enligt tråden kommit in som hjärtstopp.
Citera
2025-12-10, 15:29
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Uppenbart för att de vet att du inte tar dina arbetstider seriöst och brukar försova dig.

Om en kollega som oftast är i tid till jobbet och anmäler frånvaro i tid, inte dyker upp på jobbet och ingen svarar när man kontaktar kollegan, så är det nog mer troligt att man kontaktar polisen om man inte får tag i personen.

I mina barns låg och mellanstadieskola ringde personalen om man inte frånvaroanmält efter 1 timme.

Kanske barnet var borta även på måndagen och de försökt ringa x antal ggr, då är det inte konstigt att de ringer polisen dag 2 när fortfarande ingen svarar.

Det var faktiskt enda gången under hela mitt arbetsliv som jag försov mig rejält. Och de hade sökt mig, men inte fått svar. "Han hör väl av sig" tänkte de då, vilket jag förstås gjorde när jag till slut vaknade.

När det gäller barn, som i ditt exempel, så kommer förstås saken i ett annat läge! Rutinen med att söka vårdnadshavare efter en timme fanns/finns även på den skola jag arbetade på i många år.

(Det jag skriver om angående mitt jobb var ett sidospår, föranlett av ett inlägg från en annan användare här i tråden).
Citera
2025-12-10, 15:35
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotslash
Usual suspects med andra ord.

Nu verkar det väl ändå vara så att grabben är född i Göteborg/Bohuslän?
Citera
2025-12-10, 15:59
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag pratade inte om några siffror. Jag sa bara att problemet med svartsjuka män som mördar sina flickvänner även finns bland vita män.

Ja, och jag svarade att självklart är det så. Men, det finns en överrepresentation av
utlandsfödda gärningsmän
Citera
2025-12-10, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Ja det kan vi men larmet ska enligt tråden kommit in som hjärtstopp.

Det är inte ovanligt då det gäller PRIO-alarm. Har läst det i flera FUP:ar tidigare.
Citera
2025-12-10, 16:04
Medlem
bedrovliganalyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Det vittnar ju grannar alltid om i såna här fall. För vad skulle de annars säga? ”Vi märkte att han var väldigt känslostyrd och att mamman och barnen var livrädda för att vara hemma, men vi gjorde inget för vi hade ingen lust”?
Det är inte ovanligt att grannarna är medvetna men inte säger något.
Citera
2025-12-10, 16:10
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.skd.se/2025-12-10/skolpersonal-knackade-pa-innan-mamman-och-sonen-hittades/

Med darr på rösten berättade Hörbys kommundirektör Linda Strand att kvinnan som hittats avliden tillsammans med sin son var kommunanställd. Hon förklarade också att skolpersonal var hemma och knackade på hos familjen innan dödsfallen hade konstaterats.

Skolpersonal som ringt 112
Citera
2025-12-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Av hennes fb att döma så jobba hon på Avarn security. Det är bland annat dom som jobbar som extra kontrollanter i Skånetrafiken.

Hon jobbade på lönekontoret inom Hörby kommun
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in