2025-12-10, 12:33
Medlem
https://www.di.se/rantor/stat-30y-33399/

Sveriges 30-års ränta är nu på samma nivå som toppen 2023 (3,13 %). 10-åringen är på 2,87 % - upp från 2,24 i början av året.
Citera
2025-12-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är väl uppenbart?

Inte uppenbart för mig hur det hela skulle gå till så du får gärna utveckla.
Citera
2025-12-10, 13:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Och nu kommer vågen av villor bebodda av äldre som dör eller måste byta till annat boende av hälsoskäl.

https://www.dn.se/debatt/aldre-kommer-snart-do-ifran-sina-villor-nu-andras-marknaden/
Citera
2025-12-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och nu kommer vågen av villor bebodda av äldre som dör eller måste byta till annat boende av hälsoskäl.

https://www.dn.se/debatt/aldre-kommer-snart-do-ifran-sina-villor-nu-andras-marknaden/

Uff - högre statslåneräntor och folk dör - nu vädrar dödgrävarna i tråden morgonluft. Jag vart lite osäker på vart ni hade tagit vägen för någonstans.
Citera
2025-12-10, 14:04
Medlem
Citat:
Det är väl uppenbart?
Hade det varit uppenbart hade jag inte frågat.
Och att du inte klarar av att svara ger väl inget vidare stöd till att det skulle fungera.

Citat:
Säljs den snabbt är det så klart OK. Men ligger den lång tid är det ju ett sänke för säljaren.
Varför är den ett sänke för säljaren. Säljaren slipper ju höga avgifter från Hemnet.

Karman: Ööh den har ju liksom legat ute ööh jättelänge liksom. Då vill jag ööh har rabatt

Mäklaren : Säljaren anser att han bor bra här. Men avser att flytta till en BR. Det finns ett pris där säljaren släpper villan, och säljaren är nog beredd att bo kvar här så länge som behövs. Om du bjuder begärt pris tror jag säljaren släpper den.

Vad gör Karman nu? Köper ett sekelskiftes hus i Kramfors för 450k istället?
Citera
2025-12-10, 14:11
Medlem
Citat:
Det var inte det som stod.

Citat:
Utan:
Vår analys visar att de som kommer ärva hus i regel är 55–70 år, har goda inkomster och redan bor i villa. De är helt enkelt både för etablerade och för gamla för att flytta in i föräldrarnas villa, skriver artikelförfattarna.

Dvs de som ärver villorna bor redan i villa.

Så villorna som säljs blir då (för det mesta) den ärvda villan. Som antagligen är i sämre skick. Behöver så väl underhållas och moderniseras. Vilket, som det är idag, leder till betydande rabatter.

Så det kanske ökar med gamla villor med "renoveringsbehov". Och de som skall köpa "kan inte hålla i en hammare". Ett eldorado för hantverkare.

Så det kommer väl leda till en lägre prisnivå. Men de "bra" villorna blir inte billigare.
Citera
2025-12-10, 15:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det var inte det som stod.

Utan:
Vår analys visar att de som kommer ärva hus i regel är 55–70 år, har goda inkomster och redan bor i villa. De är helt enkelt både för etablerade och för gamla för att flytta in i föräldrarnas villa, skriver artikelförfattarna.

Dvs de som ärver villorna bor redan i villa.

Så villorna som säljs blir då (för det mesta) den ärvda villan. Som antagligen är i sämre skick. Behöver så väl underhållas och moderniseras. Vilket, som det är idag, leder till betydande rabatter.

Så det kanske ökar med gamla villor med "renoveringsbehov". Och de som skall köpa "kan inte hålla i en hammare". Ett eldorado för hantverkare.

Så det kommer väl leda till en lägre prisnivå. Men de "bra" villorna blir inte billigare.
Det som står är att barnen inte kommer att ta över de villor som kommer att bli tomma och att de således kommer att komma ut på marknaden.
Sedan kommer vinsterna för de försäljningar som görs fastna i huvudsak hos redan boendes i villa och brf och inte landa hos barnbarn eller barnbarnsbarn som.behöver/ vill köpa.
Samtidigt ser vi sjunkande barnkullar och ett minskande tryck mot villamarknaden från barnfamiljer.
Citera
2025-12-10, 15:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Uff - högre statslåneräntor och folk dör - nu vädrar dödgrävarna i tråden morgonluft. Jag vart lite osäker på vart ni hade tagit vägen för någonstans.
Trist med stigande marknadsräntor och nu börjar 40/50 talister att dö också.....
Men lägenheterna i topplagen i Sthlms innerstad stiger i pris så snart lyfter raketen i Alingsås med.
Citera
2025-12-10, 15:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det som står är att barnen inte kommer att ta över de villor som kommer att bli tomma och att de således kommer att komma ut på marknaden.
Sedan kommer vinsterna för de försäljningar som görs fastna i huvudsak hos redan boendes i villa och brf och inte landa hos barnbarn eller barnbarnsbarn som.behöver/ vill köpa.
Samtidigt ser vi sjunkande barnkullar och ett minskande tryck mot villamarknaden från barnfamiljer.
Det är väl minst 100 år sedan föräldrarna dog så tidigt att barnen kunde flytta in deras villa eller ärva så tidigt de kunde köpa sitt första hus för pengarna. Trams av DN egentligen.
Senast redigerad av Karman 2025-12-10 kl. 15:27.
Citera
2025-12-10, 15:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hade det varit uppenbart hade jag inte frågat.
Och att du inte klarar av att svara ger väl inget vidare stöd till att det skulle fungera.

Varför är den ett sänke för säljaren. Säljaren slipper ju höga avgifter från Hemnet.

Karman: Ööh den har ju liksom legat ute ööh jättelänge liksom. Då vill jag ööh har rabatt

Mäklaren : Säljaren anser att han bor bra här. Men avser att flytta till en BR. Det finns ett pris där säljaren släpper villan, och säljaren är nog beredd att bo kvar här så länge som behövs. Om du bjuder begärt pris tror jag säljaren släpper den.

Vad gör Karman nu? Köper ett sekelskiftes hus i Kramfors för 450k istället?
Jag är lite mer streetsmart när jag förhandlar... Så klart halvt osäljbara boende som ligger ute som "snart till salu" i månader och åratal, är ju nästan att betrakta som ett skämt. Och Hemnet har väl också "snart till salu", fast de kallar det "kommande", är det också gratis?
Citera
2025-12-10, 15:41
Medlem
Citat:
Jag är lite mer streetsmart när jag förhandlar... Så klart halvt osäljbara boende som ligger ute som "snart till salu" i månader och åratal, är ju nästan att betrakta som ett skämt. Och Hemnet har väl också "snart till salu", fast de kallar det "kommande", är det också gratis?

Jag ringde själv på ett gäng objekt när jag letade bostad som du beskriver. De hade legat som kommande i många månader. I nästan alla fall var det folk som trivdes väldigt bra men var beredda att flytta för ett riktigt bra pris.

Att något ligger länge beror absolut inte på att det är osäljbart. Att ringa på dessa objekt och kräva en stor rabatt leder i 9 fall av 10 ett nej tack från mäklaren och att ditt nummer inte svaras på framöver
Citera
2025-12-10, 16:11
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:

Är säkert en hel del som sitter med ärvda kåkar och inväntar att priserna ska upp igen.

Vill minnas att liket-fb satt och ruvade nåt ärvt gammalt ruckel. Till slut dränerar driftkostnaderna ekonomin och arvingarna får bita i det sura äpplet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in