2025-12-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Detta tycker jag är intressant. BRFer har höjt avgifterna kraftigt senaste åren. Hur kommer det se ut om detta fortsätter 2-3 år till? Börjar BRF:er snart bli en mindre attraktiv boendeform? Verkar som var och varannan BRF ligger riktigt risigt till ekonomiskt

Men även fastighetsägare höjde hyrorna på hyreslägenheter med över 12-14% över en 2årsperiod 2024+2025. Åtminstone är boräntorna låga igen. En bostadsrätt går alltid före en HR eftersom efterfrågan är större och vinstutvecklingen hög.
Citera
2025-12-10, 07:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Detta tycker jag är intressant. BRFer har höjt avgifterna kraftigt senaste åren. Hur kommer det se ut om detta fortsätter 2-3 år till? Börjar BRF:er snart bli en mindre attraktiv boendeform? Verkar som var och varannan BRF ligger riktigt risigt till ekonomiskt

Många brfer har idag en avgift i paritet med hyran i grannhuset. I dessa fall är det bara en fråga om hur mycket man vill betala för att runda en eventuell bostadskö och hur indoktrinerad man är i idéen om att bostadspriserna alltid går upp.
Citera
2025-12-10, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är egentligen grejen med "snart till salu"? Ofta utan angivet pris dessutom. "Snart till salu" kan ju ligga ute i månader, för att inte säga i åratal, utan att det händer något. För mig känns det kontraproduktivt för säljprocessen; det visar ju att det i grunden handlar om väldigt oattraktiva objekt, där de inte ens törs sätta ut ett pris...

De som ligger som ”snart till salu” undviker att bränna ut sig med ett ”svårsålt” objekt. Psykologi
Citera
2025-12-10, 07:17
Medlem
Tidigare var ”tumregeln” att jämföra avgift+räntekostnad mot motsvarande hyresrätts hyra. De senaste åren har priserna stigit på i princip allt. Idag är inte avgift+ränta generellt lika fördelaktigt kontra hyra som på 2010-talet. Men jag tror hyresvärdarna kommer att fortsätta försöka höja någon procent mer årligen de kommande åren, än vad de skulle gjort om inte inflationen stuckit som den gjorde. Mycket av pengarna går ju till att täcka reda kostnader. Alternativet blir att skita i underhållet, vilket blir förödande över tid.

(Sedan är såklart månadskostnaden bara en av många parametrar när folk väljer boendeform och objekt, men bortsett från allt annat så…)
Citera
2025-12-10, 08:13
Medlem
Just nu skulle jag sitta still om jag inte är akut av behov av ny bostad.
Om man ska köpa en BRF-lägenhet, titta nästan mer på föreningens ekonomi än läget.
Nu menar jag inte "myggträsk" mot Djursholm.
Utan kanske havsutsikt och max 300 meter till allt, kanske är sämre en en lägenhet 2 kilometer bort pga dålig ekonomi.
Dagens styrelser är ofta helt borta när det gäller koll på belåning, underhåll osv.
Citera
2025-12-10, 08:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De som ligger som ”snart till salu” undviker att bränna ut sig med ett ”svårsålt” objekt. Psykologi
Jo, men risken är ju att de ändå bränner sig. Den smarta köparen bevakar ju detta och när de dyker upp som verkligt till salu kan man ju utnyttja detta faktum att objektet legat ett år som "snart till salu" och inget har hänt.
Citera
2025-12-10, 08:41
Medlem
Citat:
Jo, men risken är ju att de ändå bränner sig. Den smarta köparen bevakar ju detta och när de dyker upp som verkligt till salu kan man ju utnyttja detta faktum att objektet legat ett år som "snart till salu" och inget har hänt.

Vad ska vi då göra med alla omsarta köpare som inte ligger sömnlösa på nätterna och skrapar booli? Kommer inte dom att förstöra festen och som kommer ni grinandes i den här tråden och pekar på hur dumma alla är och att det är så dyrt yada yada.
Citera
2025-12-10, 09:09
Medlem
Lite kul att många här, oavsett vilken ingång i diskussionen man har, verkar diskutera utifrån att bostadsspekulanterna är någonslags ”daytraders”. Den typen av marknadsklimat är dött och begravet sedan 3,5 år tillbaka, och förhoppningsvis saknat av ingen. En hetsig marknad leder till ogenomtänkta köp. Idag tänker nog folk till lite extra, och köper objekt i vilka man kan tänka sig att bo en längre tid.
Citera
2025-12-10, 09:45
Medlem
Citat:
Vad är egentligen grejen med "snart till salu"? Ofta utan angivet pris dessutom. "Snart till salu" kan ju ligga ute i månader, för att inte säga i åratal, utan att det händer något. För mig känns det kontraproduktivt för säljprocessen; det visar ju att det i grunden handlar om väldigt oattraktiva objekt, där de inte ens törs sätta ut ett pris...
Dock är det inte hur det känns för dig som avgöra.

Fundera på hur du skulle göra om du skulle lägga ut något till försäljning. Säg en villa som Hemnet/Booli/Mäklare värderar till 8 MSEK.

Du har minst 2 val:

A) Lägga ut på Hemnet (och betala deras avgifter). Ha öppen visning där det i bästa fall är EN besökare som på allvar kan tänka sig köpa bostaden. Och så fortsätta med öppna visningar var annan-tredje vecka. (Sedan är det en fråga om mäklaren går med på allt det meningslösa jobbet).

B) Lägga ut på mäklarens hemsida och Booli. Och vänta på att intresserade hör av sig. Och så ha en visning med någon som är intresserad och ha en dialog med denne.

Jag har stor förståelse för att man väljer B) istf A).

Säljer man först går ju B) alldeles utmärkt. Man kan ju vänta länge då. Vänta ett år på den som vill betala 200k mer är väl helt ok. Eller hur?
Citera
2025-12-10, 09:46
Medlem
Citat:
Hur utnyttjar du det då?
Citera
2025-12-10, 11:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Hur utnyttjar du det då?
Det är väl uppenbart?
Citera
2025-12-10, 11:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Dock är det inte hur det känns för dig som avgöra.

Fundera på hur du skulle göra om du skulle lägga ut något till försäljning. Säg en villa som Hemnet/Booli/Mäklare värderar till 8 MSEK.

Du har minst 2 val:

A) Lägga ut på Hemnet (och betala deras avgifter). Ha öppen visning där det i bästa fall är EN besökare som på allvar kan tänka sig köpa bostaden. Och så fortsätta med öppna visningar var annan-tredje vecka. (Sedan är det en fråga om mäklaren går med på allt det meningslösa jobbet).

B) Lägga ut på mäklarens hemsida och Booli. Och vänta på att intresserade hör av sig. Och så ha en visning med någon som är intresserad och ha en dialog med denne.

Jag har stor förståelse för att man väljer B) istf A).

Säljer man först går ju B) alldeles utmärkt. Man kan ju vänta länge då. Vänta ett år på den som vill betala 200k mer är väl helt ok. Eller hur?
Säljs den snabbt är det så klart OK. Men ligger den lång tid är det ju ett sänke för säljaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in