Citat:
Ursprungligen postat av
Daninho
Hela avsnittet är journalistiskt klappuselt på en nivå som aldrig skådats i SVTs historia - det enda jag kan tänka mig är att det intentionen var någon slags anpassning till en ny målgrupp som man vill attrahera. Det gick sådär gissar jag.
I första avsnittet var siktet väldigt tydligt inställt på Joakim och gissningen på förhand var att det skulle fortsätta i den riktningen men så händer det här - vad var det ens som hände? Jag förstår verkligen ingenting. Var det att skapa och bygga förtroende för en tänkt elitarmé som gemensamt skall karaktärsmörda JL i epilogen vi bevittnade? I så fall gick det väl också sådär. Man hann ju helt glömma JL i flödet av trasiga människor som passerade revy under en timmes tid.
Jag tror det handlar om att SVT helt tappat orienteringen i sin iver att anpassa sig med ambitionen att locka nya tittare. Produktionen i sig var bortsett från mer professionell klippning inte mycket bättre än vilken random YouTube-kanal som helst. (Eller var det möjligen också en medveten del som ett led i anpassningen?)
Jag tycker det känns som del 2 är nån form av mellanlandning för att ge kontext till det som kommer i sista avsnittet. Om det är som jag tror att där avslöjas Joakim som drivande bakom kulisserna så hade det varit svårt att visa upp det direkt i del 2 utan att först låta oss veta vad konflikterna handlar om. Men vi får se.
Blir inte avsnitt 3 en banger som knyter ihop Joakim Lundells barndom med konflikten så blir det pannkaka. För övriga inblandade är ju rätt ointressanta. Närmast efter Jocke så är väl Anjo den som är "störst", resten är bara lallare utan allmänintresse.
Gammelmedia överlag har varit och nosat på den här konflikten tidigare. Har för ett par år sen sett Aftonbladet/Expressen kontakta Joakim för att få uttalande, men då snäste Joakim och hyvlade av reportern med hänvisning till att det är privata familjeangelägenheter. Närmare kom de inte dån förrän hans halvbror blev tillräckligt intressant för att gräva i. De avskyr verkligen att tvingas sitta bredvid och följa det här medans yngre målgrupper ser Youtubers som mer intressanta nyhetskanaler.