2025-12-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
En del gäster blir nog avskräckta om de får höra ordet ringorm, varför man för sin egen skull om inte annat bör ställa in. Jag säger inte att man ska skämmas, men jag hade nog hållit det för mig själv och behandlat katterna enligt ordination. När de var friska och hemmet ordentligt städat hade jag vågat bjuda hem gäster igen.

Förresten, kan även innekatter få ringorm eller är det mestadels bara utekatter?

Undrar detsamma. Någon som har koll?
Citera
2025-12-10, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
MAnukahonung är välkänt mot ringorm men veterinären och doktorn får inte nån cashback och/eller gratis semesterresor och produkter från de stora tillverkarna om de börjar ordinera naturlig medicin som använts i århundraden för olika åkommor.

Dessutom så är läkarlinjen osv nedlusad av de stora l'kemdelsbolagen så att man inte ens ska försöka lära ut nåt annat än att skriva ut så mycket mediciner man kan så att man kan tömma våra skattepengar när vi subventionerar massa skräpmediciner.

Veterinärer får visst använda manukahonung och de flesta butiker hos veterinärkliniker säljer manukahonung. Det kan vara super vid viss sårbehandling, men det är inte tillräckligt för ringorm (som du säkert vet inte orsakas av bakterier utan av svamp).
Citera
2025-12-10, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigMus
Har tre katter. 3, 8 & 13 år gamla. Den äldsta har tydliga symptom (pälsen helt borta på ena örat) och den yngsta hade en "ring" i örat som nu är borta. Vi har varit hos veterinären och fått medicin + schampoo utskrivet. Alla tre ska behandlas med invärtes medicin samt schamponering två gånger i veckan i 12 veckor. Medicinen ska tas i tre veckor, sen uppehåll i tre veckor, sen medicin i tre veckor osv.

Under tiden ska jag dessutom dammsuga och dammtorka hela huset och alla textilier ska tvättas i 60 grader. Har beställt hem en ångtvätt till soffor och sängar.

Allt det här känns så jävla överväldigande. Behöver jag dammsuga och dammtorka varje dag? Hur ofta behöver jag tvätta textilierna? Kommer hela mitt liv behöva handla om att städa nitiskt i tre månader nu?

Snälla ge mig solskenshistorier om hur ni blev av med ringorm.

Det är väldigt svårt att eliminera ringorm från miljön. En av de hudveterinärer jag känner säger att för att bli av med skiten får du bränna hela hemmet och flytta till ett nytt, med helt ny inredning.

Med det sagt, ringorm läker ofta ut av sig självt. Syftet med behandling och sanering är främst att minska smittämne i miljön och förkorta "sjukdomstiden" (alla djur är inte besvärade av ringorm).

Så fortsätt enligt veterinärens ordination. Du behöver INTE städa varje dag. Kolla SVAs rekommendationer: https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukdomar-a-oe/sjukdomar/ringorm-hos-katt/
Citera
2025-12-10, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
[/b]

Undrar detsamma. Någon som har koll?

Innekatter kan få ringorm, men löper mindre risk förutsatt att man inte är uppfödare eller jourhem som tar in nya katter frekvent.
Citera
2025-12-10, 01:46
Medlem
J.H.s avatar
Jag körde med Granngårdens färdigblandade jodlösning på sprayflaska på ett av mina djur. Fungerade jättebra. Sprutade på det drabbade området, morgon och kväll.
Citera
2025-12-10, 02:50
Medlem
Citat:
Förresten, kan även innekatter få ringorm eller är det mestadels bara utekatter?
I mitt fall kommer ringormen garanterat från att jag haft tät kontakt med kvigor under sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Silvestris
Det är väldigt svårt att eliminera ringorm från miljön. En av de hudveterinärer jag känner säger att för att bli av med skiten får du bränna hela hemmet och flytta till ett nytt, med helt ny inredning.

Med det sagt, ringorm läker ofta ut av sig självt. Syftet med behandling och sanering är främst att minska smittämne i miljön och förkorta "sjukdomstiden" (alla djur är inte besvärade av ringorm).

Så fortsätt enligt veterinärens ordination. Du behöver INTE städa varje dag. Kolla SVAs rekommendationer: https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukdomar-a-oe/sjukdomar/ringorm-hos-katt/
Tack för svar! Känns typ skönt att veta att det inte går att bli av med helt. Att det inte är målet liksom.
Citera
2025-12-10, 03:14
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Har tre katter. 3, 8 & 13 år gamla. Den äldsta har tydliga symptom (pälsen helt borta på ena örat) och den yngsta hade en "ring" i örat som nu är borta. Vi har varit hos veterinären och fått medicin + schampoo utskrivet. Alla tre ska behandlas med invärtes medicin samt schamponering två gånger i veckan i 12 veckor. Medicinen ska tas i tre veckor, sen uppehåll i tre veckor, sen medicin i tre veckor osv.

Under tiden ska jag dessutom dammsuga och dammtorka hela huset och alla textilier ska tvättas i 60 grader. Har beställt hem en ångtvätt till soffor och sängar.

Allt det här känns så jävla överväldigande. Behöver jag dammsuga och dammtorka varje dag? Hur ofta behöver jag tvätta textilierna? Kommer hela mitt liv behöva handla om att städa nitiskt i tre månader nu?

Snälla ge mig solskenshistorier om hur ni blev av med ringorm.

Kollade på nätet och det står att man måste städa överallt minst varannan dag.

Står att en viktig sak var att dammsuga och sedan slänga påsen direkt efter.

Rengör dörrhandtag med ytdesinfektionsmedel.

Tror nog ändå att du måste tvätta filtarna katterna ligger på varje dag känns som om det är där flest sporer hamnar.

En parentes är att medlemmen som skrev om manuka honung har rätt men man ska inte använda det på katter utan ordination från veterinär för annars är det farligt för dem.
(Är dessutom en steril och medicinsk honung, inte den vanliga.)

Jättebra att du tänker hålla dig till medicinen som veterinären skriver ut!

Ja det blir mycket jobb för dig men belöningen är friska katter snabbare!
Citera
2025-12-10, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
En parentes är att medlemmen som skrev om manuka honung har rätt
Hur har han rätt? Förklara gärna hur antiseptisk honung fungerar mot svamp.
Citera
2025-12-10, 03:29
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Hur har han rätt? Förklara gärna hur antiseptisk honung fungerar mot svamp.

Jag sökte på nätet och det står att den är svampdödande men inte alla sorter, enbart en medicinsk steril sort.
Vet inte mer än det jag läste på nätet och samma det jag skrev om städningen hittade jag också på nätet.

Har inte någon egen erfarenhet av varken ringorm eller Manuka honung.

Dessutom farligt för dem att slicka på och det fungerar ju inte med tratt när du har 3 st.

Hoppas att katterna snart blir friska igen!
Citera
2025-12-10, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag sökte på nätet och det står att den är svampdödande men inte alla sorter, enbart en medicinsk steril sort.
Vet inte mer än det jag läste på nätet och samma det jag skrev om städningen hittade jag också på nätet.

Har inte någon egen erfarenhet av varken ringorm eller Manuka honung.

Dessutom farligt för dem att slicka på och det fungerar ju inte med tratt när du har 3 st.

Hoppas att katterna snart blir friska igen!
Okej, förstår. Tack för dina svar. Förhoppningsvis går det här smidigare än jag föreställer mig.

Har ingen dammsugare med dammsugarpåse så blir svårt att byta ut den efter varje gång, men plastbehållare är ju lätta att skölja ur. Tror jag kommer lägga handdukar på deras vanligaste sovplatser istället för att tvätta filtarna varje dag.

Största "boven" är väl egentligen sängen. Det känns inte realistiskt att tvätta allt varje dag. Får fokusera på att minska smittspridningen så mycket som möjligt som Silvestris skrev, inte att helt utplåna sporerna.

Läste att djur som genomgått en infektion blir mer motståndskraftiga mot svampen. Så förhoppningsvis kommer det gå.
Citera
2025-12-10, 03:41
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Okej, förstår. Tack för dina svar. Förhoppningsvis går det här smidigare än jag föreställer mig.

Har ingen dammsugare med dammsugarpåse så blir svårt att byta ut den efter varje gång, men plastbehållare är ju lätta att skölja ur. Tror jag kommer lägga handdukar på deras vanligaste sovplatser istället för att tvätta filtarna varje dag.

Största "boven" är väl egentligen sängen. Det känns inte realistiskt att tvätta allt varje dag. Får fokusera på att minska smittspridningen så mycket som möjligt som Silvestris skrev, inte att helt utplåna sporerna.

Läste att djur som genomgått en infektion blir mer motståndskraftiga mot svampen. Så förhoppningsvis kommer det gå.
Sanera sovrummet och håll dörren stängd därefter. Kan du göra så med fler rum sparar du tid och arbete.
Citera
2025-12-10, 03:46
Medlem
Citat:
Sanera sovrummet och håll dörren stängd därefter. Kan du göra så med fler rum sparar du tid och arbete.
Det låter som en bra idé i teorin. Men jag kommer inte stänga ute katterna från sovrummet i tre månader (så lång tid som behandlingen kommer pågå). Alla tre sover med mig och sambon på nätterna. Dessutom kommer det antagligen inte gå att hålla sovrummet helt fritt från sporer ändå. De lär hamna på vår hud, i vårt hår och på våra kläder.

Men jag kommer definitivt ta till mig av tipset för de andra rummen som katterna inte nödvändigtvis behöver vara i. Tex gillar de att sova i tvättstugan. Blir inget mer med det innan det här är borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in