Citat:
Ursprungligen postat av
RostigMus
Har tre katter. 3, 8 & 13 år gamla. Den äldsta har tydliga symptom (pälsen helt borta på ena örat) och den yngsta hade en "ring" i örat som nu är borta. Vi har varit hos veterinären och fått medicin + schampoo utskrivet. Alla tre ska behandlas med invärtes medicin samt schamponering två gånger i veckan i 12 veckor. Medicinen ska tas i tre veckor, sen uppehåll i tre veckor, sen medicin i tre veckor osv.
Under tiden ska jag dessutom dammsuga och dammtorka hela huset och alla textilier ska tvättas i 60 grader. Har beställt hem en ångtvätt till soffor och sängar.
Allt det här känns så jävla överväldigande. Behöver jag dammsuga och dammtorka varje dag? Hur ofta behöver jag tvätta textilierna? Kommer hela mitt liv behöva handla om att städa nitiskt i tre månader nu?
Snälla ge mig solskenshistorier om hur ni blev av med ringorm.
Kollade på nätet och det står att man måste städa överallt minst varannan dag.
Står att en viktig sak var att dammsuga och sedan slänga påsen direkt efter.
Rengör dörrhandtag med ytdesinfektionsmedel.
Tror nog ändå att du måste tvätta filtarna katterna ligger på varje dag känns som om det är där flest sporer hamnar.
En parentes är att medlemmen som skrev om manuka honung har rätt men man ska inte använda det på katter utan ordination från veterinär för annars är det farligt för dem.
(Är dessutom en steril och medicinsk honung, inte den vanliga.)
Jättebra att du tänker hålla dig till medicinen som veterinären skriver ut!
Ja det blir mycket jobb för dig men belöningen är friska katter snabbare!