2025-12-09, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Behövs ingen studie för sånt som man vet funkar.
Det funkar att ta bort ringorm från människor så det funkar för katter också om man kan sätta nåt runtom det så att inte katten slickar honungen.

onödig forskning överlåter jag åt läkemedelsbögar som inte fått lära sig att det faktiskt finns naturliga alternativ mot en hel del saker.

Många av läkemdelsbolagen använder roligt nog just samma naturliga ingredienser som en del av produkten i vissa produkter men säljer det svindyrt som läkemedelsprodukt eller liknande som vi får betala genom mer skatt(subventioner i fickan på läkemedelsbolagen)
Okej. Så du tänker att en svamp som vanligtvis behandlas med oral medicinering kan behandlas med honung, utvärtes, eftersom det är "naturlig antibiotika" (till skillnad från all annan antibiotika?). Trots att svamp inte behandlas med antibiotika.

Gå tillbaka till konspirationsforumet är du snäll. Är inte intresserad av foliehattars erfarenheter.
Citera
2025-12-09, 18:26
Medlem
Citat:
Öh va????
Är du lite lågbegåvad eller vad.

Manukahonung är som naturlig antibiotika och används mot mycket.

Fick själv bort min ringorm på foten som jag fick från en hotellsäng.

Fick du en extra fot när du sov på hotell?
Citera
2025-12-09, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigMus
Har tre katter. 3, 8 & 13 år gamla. Den äldsta har tydliga symptom (pälsen helt borta på ena örat) och den yngsta hade en "ring" i örat som nu är borta. Vi har varit hos veterinären och fått medicin + schampoo utskrivet. Alla tre ska behandlas med invärtes medicin samt schamponering två gånger i veckan i 12 veckor. Medicinen ska tas i tre veckor, sen uppehåll i tre veckor, sen medicin i tre veckor osv.

Under tiden ska jag dessutom dammsuga och dammtorka hela huset och alla textilier ska tvättas i 60 grader. Har beställt hem en ångtvätt till soffor och sängar.

Allt det här känns så jävla överväldigande. Behöver jag dammsuga och dammtorka varje dag? Hur ofta behöver jag tvätta textilierna? Kommer hela mitt liv behöva handla om att städa nitiskt i tre månader nu?

Snälla ge mig solskenshistorier om hur ni blev av med ringorm.
Köp virbac och alla ytor och kläder (minst 60grader). Har för mig att katterna behöver svampmedel. Har du kontakt med veterinär? Ge inte upp. Det är värst i början❤️
Senast redigerad av Sasha4life 2025-12-09 kl. 18:39.
Citera
2025-12-09, 18:38
Medlem
Citat:
Man sätter manukahonung över ringormen(mellanstyrka eller starkare)(Obs EJ vanlig honung) varje dag tills den försvinner sakteliga och du sätter bandage runt stället varje dag så att den inte vidrör dina kläder osv med honung.

Med katter kan det va lite krångligt.
Lite svårt om det ligger på fel ställe också för katter slickar sig varje dag och om det inte går att lägga bandage runtomkring. honung ska endast ges i ytterst små mängder till en katt.

om du köper bandage tänk också på att inte köpa nåt giftigt kinaskräp som också kan ha andra bakterier som apoteken säljer för de är snåla.
Finns europeisktillverkade bandage i tillexempel icabutiker(deras eget märke står made in och tillverkningsland)
Oftast företag som hyr folk att lovorda Manukkahonung. Det har ingen effekt. Ha lite samvete nu.
Citera
2025-12-09, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Oftast företag som hyr folk att lovorda Manukkahonung. Det har ingen effekt. Ha lite samvete nu.

Jag skiter totalt i om företagen hyr nån influencerbög som lovordar manukahonung.

Sålänge de funkar så e de skitsamma. (läkemedelsbolagen gör ju samma sak fast i 10000 gånger större skala för de betalar pengar/varor och ger gratis resor till doktorerna ju mer de skriver ut deras mediciner.
Det är riktigt allvarligt och borde bekämpas.
Men de där får vi diskutera nån annan gång.

Ändå 100gånger hälsosammare å ta bort ringormen med manukahonungen än annat skit med kemikalier.

Vill du använda kemikalier eller antibiotika til din katt å skapa antibitoikaresistens eller fylla din katt med gifter så är det upp till dig.

Det är inte för skojs skull de tvingas skicka manukahonungen till olika labb för att verifiera äktheten då vissa försöker förfalska den särskilt utanför europa.

JAg har hittat mitt märke som e äkta och jag håller mig till den.
HAr räddat mig så många gånger från förkylning/influensa och sen ringormen.
Senast redigerad av Blatteman 2025-12-09 kl. 18:51.
Citera
2025-12-09, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Köp virbac och alla ytor och kläder (minst 60grader). Har för mig att katterna behöver svampmedel. Har du kontakt med veterinär? Ge inte upp. Det är värst i början❤️
Tack! Var hos veterinär idag och fick svampmedel utskrivet, plus nåt specialschampoo.

Citat:
Vill du använda kemikalier eller antibiotika til din katt å skapa antibitoikaresistens eller fylla din katt med gifter så är det upp till dig.
Eftersom ringorm, som är en svamp, inte behandlas med antibiotika är jag inte särskilt orolig för att skapa antibiotikaresistens när jag behandlar mina katter.
Citera
2025-12-09, 19:42
Medlem
Ninenas avatar
Var ett helsike men det gick över. Behandlade katterna. Köpte ångtvätt för städning. Sprayade och städade med virkon.
Citera
2025-12-09, 19:48
Moderator
VitKallas avatar
Fortsätt du med veterinärens ordinationer. Manukahonung kan absolut vara bra till mycket, men är inget universalmedel.

Vad gäller sanering av hemmet så är det när behandlingen kommit igång. Du behöver inte djupstäda dagligen.
https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukdomar-a-oe/sjukdomar/ringorm-hos-katt/
Citera
2025-12-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Var ett helsike men det gick över. Behandlade katterna. Köpte ångtvätt för städning. Sprayade och städade med virkon.

Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Fortsätt du med veterinärens ordinationer. Manukahonung kan absolut vara bra till mycket, men är inget universalmedel.

Vad gäller sanering av hemmet så är det när behandlingen kommit igång. Du behöver inte djupstäda dagligen.
https://www.sva.se/djurhaelsa/djursjukdomar-a-oe/sjukdomar/ringorm-hos-katt/
Tack! I VitKallas länk står det att ångtvätt inte hjälper men vet inte riktigt hur jag ska få rent soffor och sängar annars? Tänker att jag får köra nåt mellanting mellan zombie-nations approach och SVAs rekommendationer.
Citera
2025-12-09, 21:39
Medlem
Ångtvätt är bättre än ingenting, en del sporer stryker säkert med. Tvätta dynöverdrag och klädslar i maskin om möjligt, dammsug och spraya med Virkon.
Om du inte har fått salva via veterinären, så rekommenderar jag att du köper svampsalva (finns olika, Daktar, Pevaryl tex.) och smörjer utslagen med. Helkroppsbad först, därefter svampsalva. Utslagen brukar försvinna inom dagar med svampsalva.

Ringorm är lurigt, för det kan ingå i vissa djurs normalflora asymptomatiskt, för att plötsligt ge symptom hos något enstaka djur. Många katterier och andra som har många djur (även andra djur än katter) har ringorm i miljön fast djuren är symptomfria.

Jag skulle inte tro att smittrisken för eventuella gäster är jättestor om ni sanerar hemmet enligt instruktion och behandlar djuren. Se till att folk tvättar händerna noga och byter samt tvättar kläder när de kommer hem, särskilt om de har egna djur, så behöver de inte vara oroliga.
Citera
2025-12-09, 23:31
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sssiamesia
Ångtvätt är bättre än ingenting, en del sporer stryker säkert med. Tvätta dynöverdrag och klädslar i maskin om möjligt, dammsug och spraya med Virkon.
Om du inte har fått salva via veterinären, så rekommenderar jag att du köper svampsalva (finns olika, Daktar, Pevaryl tex.) och smörjer utslagen med. Helkroppsbad först, därefter svampsalva. Utslagen brukar försvinna inom dagar med svampsalva.

Ringorm är lurigt, för det kan ingå i vissa djurs normalflora asymptomatiskt, för att plötsligt ge symptom hos något enstaka djur. Många katterier och andra som har många djur (även andra djur än katter) har ringorm i miljön fast djuren är symptomfria.

Jag skulle inte tro att smittrisken för eventuella gäster är jättestor om ni sanerar hemmet enligt instruktion och behandlar djuren. Se till att folk tvättar händerna noga och byter samt tvättar kläder när de kommer hem, särskilt om de har egna djur, så behöver de inte vara oroliga.

En del gäster blir nog avskräckta om de får höra ordet ringorm, varför man för sin egen skull om inte annat bör ställa in. Jag säger inte att man ska skämmas, men jag hade nog hållit det för mig själv och behandlat katterna enligt ordination. När de var friska och hemmet ordentligt städat hade jag vågat bjuda hem gäster igen.

Förresten, kan även innekatter få ringorm eller är det mestadels bara utekatter?
Citera
2025-12-10, 01:03
Medlem
Citat:
Öh va????
Är du lite lågbegåvad eller vad.

Manukahonung är som naturlig antibiotika och används mot mycket.

Fick själv bort min ringorm på foten som jag fick från en hotellsäng.

Hur vet du att det kom ifrån hotellsängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in