Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Såhär var det för mig, jag besökte ett hem med raskatter som hade ringorm, de hade skitsvårt att få bort ringormen, deras katter var superkänsliga mot den och spred den runt, runt. Trots behandling och extremstädning.
Min ena katt fick ringorm i öronen. Jag fick också ringorm. Min katt var en stark blandis med en helt annan motståndskraft. Jag valde att bara punktbehandla oss. Jag gav fan i att städa som en galning. Vi blev av med ringormen, och vi har väl städat bort sporer efterhand, som inte klarade sig av att fästa sig bättre. Dvs det blev aldrig en katastrof. Under tiden undvek jag gäster.
Tror vi behandlade oss med mikonazol.
Ja, det är bara den äldsta som har några riktiga symptom. Hon har väl inte ett lika starkt immunförsvar. Hade planerat julfika den 21a, den blir inställd eftersom gästerna har barn och/eller djur. Ironiskt nog är gamlingen den enda av dem som faktiskt accepterar att duscha, men de andra två kommer behöva stå ut med det ändå..
Skönt att höra att du blev av med det utan att städa som en dåre. Förhoppningsvis är mina raskatter inte lika klena som de hos uppfödaren du hälsade på
Hade du fler katter då som inte fick symptom alls?
EDIT: Jag har haft ringorm tidigare, för typ 10 år sedan. Då drabbades inte katterna av det alls.