2025-12-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Förstod du också det som att hon visste vad de skulle göra på toaletten redan när de stod utanför och väntade, att hon följde med in utan forcering och hon varken sade eller gjorde något för att det inte skulle hända när de väl kommit in på toaletten?
Hon gjorde ingenting för att inte följa med in på toaletten när de stod utanför och väntade trots att det fanns folk bakom dem i kön?

Jag vet ej jag har bara läst domen som hastigast men det är möjligt att du har rätt, domen kändes korrekt vid en snabb anblick men det är möjligt att den inte är det
Citera
2025-12-09, 20:41
Medlem
Personal och vakter på krogen borde givetvis ha stoppat Josef innan brottet fullbordats men han blev väl särbehandlad pga Laila Bagges kändisskap. Det hade varit bättre för honom om han blev utslängd när han svinade runt men ingen vågade väl säga till honom förrän han gått för långt. Persbrandt fick hålla på som ett svin också för ett antal år sen.
Citera
2025-12-09, 22:30
Medlem
Citat:
Förstod du också det som att hon visste vad de skulle göra på toaletten redan när de stod utanför och väntade, att hon följde med in utan forcering och hon varken sade eller gjorde något för att det inte skulle hända när de väl kommit in på toaletten?
Hon gjorde ingenting för att inte följa med in på toaletten när de stod utanför och väntade trots att det fanns folk bakom dem i kön?

Jag reflekterade över samma när jag läste domen.
Men frozen fright, att man fryser till eller blir paralyserad är vanligt vid våldtäkt, 70-88 % av fallen när jag googlar.
Det och att inte samtycke fanns, han drogpåverkad och att hon endast var 17 år och han 28 år gjorde nog att han blev dömd. (Plus all bevisning, vittesmål och att hon direkt hävdade våldtäkt)
Citera
2025-12-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Personal och vakter på krogen borde givetvis ha stoppat Josef innan brottet fullbordats men han blev väl särbehandlad pga Laila Bagges kändisskap. Det hade varit bättre för honom om han blev utslängd när han svinade runt men ingen vågade väl säga till honom förrän han gått för långt. Persbrandt fick hålla på som ett svin också för ett antal år sen.

Exakt min tanke med.

Plus att de såklart borde börja ta legitimation.
Gissar att BO inte var den enda i sin kompisgrupp som inte fyllt 18.
Jag har även varit med och nattvandrar några ggr när sånt ännu fanns på ön och vi har under de ggrna hjälpt flera minderåriga som både blivit insläppta, kunnat beställa och blivit överserverade på munken.
Har varit i medier förut men de uttalar sig aldrig på något ursäktande sätt eller säger att de ska försöka förbättra sig (vilket iofs: good för dem att inte ljuga för de har verkligen inte försökt bättra sig heller).
Citera
2025-12-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Statistiken säger att hovrätten fastställer eller höjer straffet. Jag tror han gör ett misstag om han överklagar. Han visade att han var lika "driven och entrepenör" när han hänsynslöst föste in flickan på toa.

Jag håller med! Han gör ett misstag om han överklagar. Och ja, han var lika drivande och målmedveten när han gick fram till flickan i baren i första hand. Vidrigt!
Citera
2025-12-10, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag skulle bli förvånad om han inte överklagar. Han kan ju inte få hårdare straff. Om nu inte åklagaren oxå överklagar domen.

Svea hovrätt har gjort undersökningar hur många domar som ändrades i hovrätten & här sticker Gotlands tingsrätt ut som är den domstol i Sverige som har störst andel domar som ändrades.
För 2010 var det i 50% av fallen & 2015 var det hela 63%
Svea Hovrätts undersökning visar att domen oftast blir mildare i hovrätten än i tingsrätten, så det kan löna sig att överklaga.

https://www.sverigesradio.se/artikel/6285177

Hittar ingen färskare undersökning men detta har varit ett bekymmer i decennier så tvek att det är mer rättssäkert på Gotland nu.

18% chans att bli friad men det är oxå många andra faktorer så går inte att räkna fram idiotsäkert. T.ex. om rätten var enig el. ej. Det var den i detta fall.
Det blev en ord mot ord rättegång & domen imponerar inte.

J har inte varit dömd för ngt liknande tidigare vad jag förstått. Han har ingen historia av övergrepp, kränkningar, misshandel osv som många våldtäktsmän har el. att det framträder nya offer när en börjar berätta.
Jag finner det lite udda i sammanhanget.

Entreprenörskapet lär bli lidande för ett tag & han kan inte jobba med barn igen. Men jag tror det kommer rulla på som vanligt om några år. Ingen större uppståendelse - mer än på Gotland.

Man får inte glömma bort att alla våldtäktsmän har haft en debut. Vem säger att Josef inte kommer att fortsätta eller begå nya övergrepp senare? Han är fortfarande väldigt ung ändå, under 30.

Ja hans karriär inom handbollen är ju förbi, där kommer han inte få träna några lag igen.
Jag hoppas hans företag konkar också, en våldtäktsman ska inte vara en maktperson med företag och pengar. Du verkar hoppas på förmildrande dom för honom, känner du Josef?

Jag känner honom, absolut har han varit driven, omtänksam och en engagerad person. Men han har även festat en hel del i måååånga års tid. Det kanske inte är första gången han begår övergrepp, men antagligen första gången han blir anmäld, misstänkt, åtalad och dömd för det!
Citera
2025-12-10, 07:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21
Men frozen fright, att man fryser till eller blir paralyserad är vanligt vid våldtäkt, 70-88 % av fallen när jag googlar.
Det och att inte samtycke fanns, han drogpåverkad och att hon endast var 17 år och han 28 år gjorde nog att han blev dömd. (Plus all bevisning, vittesmål och att hon direkt hävdade våldtäkt)
Kan det där frozen fright uppstå när man sitter och pratar med någon på krogen? Med massor med folk runtomkring? Inga hot, inget våldsamt inslag? Är mest intresserad över hur det skulle kunnat uppstå?

Det var ju synd att hon blev insläppt då hon är underårig.

Jag har svårt att förstå hur det kan bli så att man följer med in i ett låst utrymme när man vet vad avsikten med att gå in dit är om man inte vill det. Hon har ju enligt henne filmat, skrivit meddelanden om hjälp men inte på något sätt fysiskt visat att hon inte ville, inte sagt något?
Det hade väl varit väldigt enkelt att utanför toaletten bara höjt rösten och sagt jag vill inte eller helt enkelt bara gått därifrån. Hade han då tagit tag i henne, hållit kvar henne med våld är jag säker på att de bakom i kön hade agerat och avstyrt det hela.
Citera
2025-12-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo21

Hon hävdade inte våldtäkt direkt, hon gick fram till ett par kompisar och sa att hon legat med en 96:a. När deras reaktion inte blev som hon tänkt, sa hon våldtäkt till nästa person. Innan de gick tillsammans in på toa stod de och kysstes i baren…
Citera
2025-12-11, 17:26
Medlem
Citat:
Kan det där frozen fright uppstå när man sitter och pratar med någon på krogen? Med massor med folk runtomkring? Inga hot, inget våldsamt inslag? Är mest intresserad över hur det skulle kunnat uppstå?

Det var ju synd att hon blev insläppt då hon är underårig.

Jag har svårt att förstå hur det kan bli så att man följer med in i ett låst utrymme när man vet vad avsikten med att gå in dit är om man inte vill det. Hon har ju enligt henne filmat, skrivit meddelanden om hjälp men inte på något sätt fysiskt visat att hon inte ville, inte sagt något?
Det hade väl varit väldigt enkelt att utanför toaletten bara höjt rösten och sagt jag vill inte eller helt enkelt bara gått därifrån. Hade han då tagit tag i henne, hållit kvar henne med våld är jag säker på att de bakom i kön hade agerat och avstyrt det hela.

Hennes föräldrar är i branschen och personal på Munken är vänner till familjen. Det är väl därför hon kommer in på krogarna i Visby.
Citera
2025-12-11, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bissibooh
Man får inte glömma bort att alla våldtäktsmän har haft en debut. Vem säger att Josef inte kommer att fortsätta eller begå nya övergrepp senare? Han är fortfarande väldigt ung ändå, under 30.

Ja hans karriär inom handbollen är ju förbi, där kommer han inte få träna några lag igen.
Jag hoppas hans företag konkar också, en våldtäktsman ska inte vara en maktperson med företag och pengar. Du verkar hoppas på förmildrande dom för honom, känner du Josef?

Jag känner honom, absolut har han varit driven, omtänksam och en engagerad person. Men han har även festat en hel del i måååånga års tid. Det kanske inte är första gången han begår övergrepp, men antagligen första gången han blir anmäld, misstänkt, åtalad och dömd för det!

Hela rättegången var ett skämt!! Svågerpolitik på Gotland och inte alls rättssäkert!!! Alla känner alla, käkar tillsammans och hänger. Nämdemännen var gamla kvinnor som 100 % går och handlar i morsans affär. Tjejen åkte fast för rattfylla tidigare i år, 17 år. Har festat en hel del trots sin unga ålder. Hon hängde i baren, kysstes, finns bild på henne och J och hon ser inte alls obekväm ut, tvärtom, tittar upp på honom med ett leende. Det var bartendern som tog bilden då han trodde J var otrogen och ville skicka bilden vidare, vilket är helt sjukt att personalen fotar folk i smyg, dock väldigt positivt för J i det här fallet.
Citera
2025-12-11, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bissibooh
Jag håller med! Han gör ett misstag om han överklagar. Och ja, han var lika drivande och målmedveten när han gick fram till flickan i baren i första hand. Vidrigt!

Självklart kommer han överklaga. Skulle inte bli förvånad om hela rättegången i tingsrätten kommer ogillas då det finns många tveksamheter i hela utredningen och under förhandlingen.
Citera
2025-12-11, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pebles333
Hela rättegången var ett skämt!! Svågerpolitik på Gotland och inte alls rättssäkert!!! Alla känner alla, käkar tillsammans och hänger. Nämdemännen var gamla kvinnor som 100 % går och handlar i morsans affär. Tjejen åkte fast för rattfylla tidigare i år, 17 år. Har festat en hel del trots sin unga ålder. Hon hängde i baren, kysstes, finns bild på henne och J och hon ser inte alls obekväm ut, tvärtom, tittar upp på honom med ett leende. Det var bartendern som tog bilden då han trodde J var otrogen och ville skicka bilden vidare, vilket är helt sjukt att personalen fotar folk i smyg, dock väldigt positivt för J i det här fallet.

Så användaren pebles333 med nyskapat konto och inlägg i ingen annan tråd än denne har alltså sett bilden bartendern tog? Det är ju i sammanhanget intressant då det den är maskad i den version av FUPen som är utlagd i tråden.

pebles333 kanske vill dela med sig av hur denne fick ta del av bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in