Citat:
Ursprungligen postat av
bissibooh
Blev förvånad när jag fick höra att Josef blivit dömd för våldtäkt. Vi har haft kontakt för senast ett par år sedan och han har alltid varit trevlig, ödmjuk och otroligt driven person och entreprenör. Hur kan det ha blivit så fel? Kan man undra. Känns inte igen med den bild och uppfattning jag haft om honom de åren vi hade kontakt så det kom verkligen som en chock. Tragiskt för brottsoffret och skönt hon fick upprättelse. Tror vi han kommer överklaga till hovrätt? Det är jag nästan säker på att han gör. Och det här kommer nog slå hårt på alla karriärmässiga plan för honom! FUP var intressant läsning, nu får vi se vad hovrätt kommer fram till, vad tror ni? Jag tror tyvärr på mildare straff, men inte helt friad får vi hoppas.
Jag skulle bli förvånad om han inte överklagar. Han kan ju inte få hårdare straff. Om nu inte åklagaren oxå överklagar domen.
Svea hovrätt har gjort undersökningar hur många domar som ändrades i hovrätten & här sticker Gotlands tingsrätt ut som är den domstol i Sverige som har störst andel domar som ändrades.
För 2010 var det i 50% av fallen & 2015 var det hela 63%
Svea Hovrätts undersökning visar att domen oftast blir mildare i hovrätten än i tingsrätten, så det kan löna sig att överklaga.
https://www.sverigesradio.se/artikel/6285177
Hittar ingen färskare undersökning men detta har varit ett bekymmer i decennier så tvek att det är mer rättssäkert på Gotland nu.
18% chans att bli friad men det är oxå många andra faktorer så går inte att räkna fram idiotsäkert. T.ex. om rätten var enig el. ej. Det var den i detta fall.
Det blev en ord mot ord rättegång & domen imponerar inte.
J har inte varit dömd för ngt liknande tidigare vad jag förstått. Han har ingen historia av övergrepp, kränkningar, misshandel osv som många våldtäktsmän har el. att det framträder nya offer när en börjar berätta.
Jag finner det lite udda i sammanhanget.
Entreprenörskapet lär bli lidande för ett tag & han kan inte jobba med barn igen. Men jag tror det kommer rulla på som vanligt om några år. Ingen större uppståendelse - mer än på Gotland.