Citat:
Ursprungligen postat av
HundenHansson
Är långt ifrån sosse, men här tycker jag de har lite av en poäng. Det är skevt när låginkomsttagare pungslås med skyhöga skatter på arbete samtidigt som förmögna människor snudd på nolltaxerar sina kapitalinkomster.
Sedan har de fel i att sparande är dåligt. Sparar man på börsen används ju pengarna till investeringar, vilket är bra för tillväxt och ger nya jobb.
Då är det ju en tröst för dig att vi har progressiv inkomstbeskattning. Vad ISK beträffar har man ersatt kapitalvinstbeskattning med en skatt på den förmögenhet man har på ISK. Vid en god utveckling av börsen, som nu, blir beskattningen lägre än tidigare, men helt annorlunda när börsen går dåligt.
I övrigt. Visst behövs skattepengar för att finansiera de stora behov som finns i välfärdssektorn. Här tycker jag det finns ett dilemma. Vänstern tror att det räcker med att öka skatterna och bortser från att det är minst lika viktigt att skatterna används effektivt. Högern å andra sidan tror (naivt) att det fixar sig även om man sänker skatterna, eftersom det antas leda till högre tillväxt och därmed automatiskt högre skatteintäkter.
Det dummaste man gjort är för övrigt att avskaffa fastighetsbeskattningen och ersätta den med en låg, lika för i princip alla, kommunal fastighetsavgift. Alla nationalekonomer tycker det är idioti. En skatt med små eller inga negativa effekter på tillväxten, till skillnad från flertalet andra skatter. Samtidigt har den lett till en kraftig prisökning på fastigheter, vilket gjort det än svårare för unga människor att fixa sin första bostadsrätt/villa.
Ursäkta, det blev en del off topic på slutet. Men min slutsats är att ingen, varken vänstern eller högern, gör en vettig analys av hur ett skattesystem skall se ut, varken till total skattenivå eller typ/utseende av enskilda skatter. Istället diskuterar man en skatt i taket, och huvudsakligen från ett ideologiskt perspektiv. Detta gäller även diskussionen kring beskattningen av ISK.