Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-06, 15:28
Medlem
Trodde aldrig jag skulle rösta C men nu blir det så. Frihetsfrågor är viktigt för mig.
Citera
2025-12-07, 08:25
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Trodde aldrig jag skulle rösta C men nu blir det så. Frihetsfrågor är viktigt för mig.

Centerpartiet har inte återkopplat hur de ska genomföra förslaget, men vi håller tummarna.
Citera
2025-12-07, 15:51
Medlem
Även jag överväger nu att rösta på Centerpartiet pga denna fråga. Men jag skulle först vilja vara säker på att det är en fråga de seriöst kommer att driva.

Bara föreställ er att det ens här är någonting övriga partier ”är emot” (eller snarare står för det upprätthålla), och ifall Centerpartier får igenom detta, och att man vid en osäker situation med en möjlig överdos ska kunna ringa 112 utan att behöva oroa sig för att någon ska bli tagen och få sitt liv förstört av en dom.
Citera
2025-12-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Du överanalyserar vad dom menar om du tror att smuggling med droger i kroppen skulle bli lagligt med detta...

H-vete vad långsökt...
Inte alls långsökt. Är det i kroppen så är det. Lagboken får man tolk öppet och med hårklyverier
Citera
2025-12-08, 14:08
Medlem
Cervidaes avatar
Någon lagkunnig som vet om detta innebär att man kan ertappas med narkotika, och svälja innan det konfiskeras för att komma undan?

Säg att man har en lapp LSD, vilket man inte med säkerhet kan avgöra är knark endast genom att titta på det. Snuten frågar vad man har i handen, och du sväljer innan han hinner ta det, slipper man då undan?

Visst förstår jag argumentet om att folk inte ska vara rädda att ringa 112, men samtidigt uppkommer väl då problemet att folk i panik sväljer all narkotika de har på sig.
Citera
2025-12-08, 14:32
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Någon lagkunnig som vet om detta innebär att man kan ertappas med narkotika, och svälja innan det konfiskeras för att komma undan?

Säg att man har en lapp LSD, vilket man inte med säkerhet kan avgöra är knark endast genom att titta på det. Snuten frågar vad man har i handen, och du sväljer innan han hinner ta det, slipper man då undan?

Visst förstår jag argumentet om att folk inte ska vara rädda att ringa 112, men samtidigt uppkommer väl då problemet att folk i panik sväljer all narkotika de har på sig.

Personen blir lagförd för bruk istället för innehav.

Vid narkotika som inte ger utslag vid förtäring kommer man nog undan.
Citera
2025-12-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oatmealdementor
Inte alls långsökt. Är det i kroppen så är det. Lagboken får man tolk öppet och med hårklyverier
Men då har du inte brukat drogerna utan har planer att distribuera drogerna vidare och döms för smuggling.
Citera
2025-12-08, 15:15
Medlem
Citat:

Man får hoppas att polisen efter lagändringen har bättre saker för sig än att jaga dem som har så pass små mängder på sig att man skulle kunna svälja dem, det är också ett argument för att tillåta mindre mängder innehav också även fast det inte krävs några fler argument än att man kommer rädda massor fler liv genom att folk vågar larma vid potentiella dödliga överdoser.

Tror dessutom polisen aldrig skulle låta någonting sådant ske mer än en gång, utan själv hålla i sakerna framöver i så fall.

Lagen avser att hindra polisen från att göra kroppskontroller som att kräva blod- eller urinprov, om någon misstänks inneha några faktiska mängder i eller utanför kroppen är det en helt annan misstanke.

Förövrigt är det just genom metoden att ha varorna i munnen som många heroinförsäljare (och även vissa köpare, otroligt mysigt att blanda saliv) kör med, ta en titt på några klipp på hur polisen försöker ta fast de säljarna och rys till över hur otroligt våldsamt ingripande poliserna gör med en hand som bänder upp munnen medan de övriga verkligen slänger ner personen i backen.
Citera
2025-12-08, 15:32
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Nu har jag nog missförstått något. Jag trodde narkotika i kroppen innebar bruk.

Om man inte får bruka skiten, hur ska man då få det i kroppen? Eller är det bara så att man kan lagföras om man ses bruka, men inte om det upptäcks att man har brukat i efterhand?
Citera
2025-12-08, 15:32
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC

Om man inte får bruka skiten, hur ska man då få det i kroppen? Eller är det bara så att man kan lagföras om man ses bruka, men inte om det upptäcks att man har brukat i efterhand?
Citera
2025-12-08, 16:10
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:

Förstår förvirringen.
Centerpartiet vill "avkriminalisera narkotika i kroppen", som redan är lagligt idag för övrigt, medans bruket och innehav ska förbli olagligt.

Hur Centerpartiet planerar att genomföra förslaget återstår att se, då de ej har återkopplat på min förfrågan.
Citera
2025-12-08, 17:22
Medlem
Citat:

Min gissning är att man vill få bort fängelse från straffskalan. Idag får ingen fängelse för bruk, men man har med fängelse på straffskalan på pappret enbart för att möjliggöra kroppsbesiktning (dvs. blod- eller urinprov - ej att förväxla med kroppsvisitation).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in