2025-12-07, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Kanske kan namnet styrka kopplingen åtminstone.

Det dök rätt snabbt upp en kommentar på ett av unt's första fb-inlägg om ärendet som pekade ut en familj med en säregen parameter som skulle ha haft något med saken att göra, men mer har inte sagts om det sedan dess.

Vad menar du med säregen parameter?

Vilken familj och kommentar?
Citera
2025-12-07, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Din spoiler var väldigt rolig för oss som har upplevt individer med den professionen ......

Väldigt intressant att en person nu är gripen och anhållen som skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.
Som sagt bakomliggande brottsorsak och hur/om MGM tänkt och resonerat är mycket intressant.

Inom sjukvården kan mycken osämja och övertramp ligga och pyra bland personalen, många som mobbats, uteslutits, förbigåtts och felaktigt anklagats för allt möjligt. Sjukvårdsgolvet är en hierarkisk miljö med mycket framförallt kvinnligt skvaller med intriger och tjafs och ofta fullkomligt oduglig och inkompetent ledning som ofta byts ut.
Finns en intressant deckare på temat - "Hon som tittade in".

Utan minsta insyn i det här fallet ligger min slant på någon hämndlysten arbetskamrat.

Du har så rätt, sådär är det tyvärr inom vården och framförallt bland kvinnor..
Citera
2025-12-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Herregud! Hoppas verkligen inte människan jobbar inom vården idag.

Vad? Vem? Vilken profil och skrivit vad?
Citera
2025-12-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Hmm…..
är du insatt?
Vad tror du om personens påstådda koppling?

Låter för mig osannolikt och allt personen postat låter lite maniskt men jag är definitivt inte insatt

Vad för något?
Citera
2025-12-07, 22:04
Medlem
Är det en sjuksköterska som är anhållen? Man eller kvinna?
Eller patient?

Hur kommer det sig att bara sjuksköterskor blev förgiftade?
Citera
2025-12-07, 22:13
Medlem
Ninajahrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB

Vilka ssk har koll på CYP450-enzymer, receptorinteraktioner, allosteriska modulatorer, och desensibilisering. Eller hur farmakan påverkar signalvägar (cAMP, IP3-vägar).
Vidare, CYP, BSA, TPMT. Osv osv....

Det varierar på olika lärosäten hur mycket fokus som läggs på farmakologi. Men på Uppsala universitet erhåller Ssk en kandidatexamen i medicin. De läser definitivt både det du skriver om på cellulär och intracellulär nivå så väl som farmakodynamik, farmakolenetik.
Men visst de är varken farmaceuter eller läkare för det.

Dock är min erfarenhet att de oftast har bättre koll på hur läkemedlen verkligen fungerar och påverkar patienterna i verkligheten. Samt om de läkemedel som ordineras ens går att administrera till patienten ö h t.

Medan läkarna, speciellt de som är nyklara med sin AT och de som ej är klara med sin ST, läser och läser i journaler och provresultat men förstår inget av det när de väl tittar på och möter sina patienter!

Varken verkningsmekanismer, eventuella interaktioner så väl som distribution eller metabolism spelar någon roll om patienten inte kan tillgodogöra sig läkemedlet till att börja med.

Sannolikt är flera av sjuksköterskorna på avdelningen i fråga utbildade på just Uppsala universitet dessutom.

Och vad är det som säger att det ens är ett läkemedel som de drabbade förgiftat med?

I min mening är sannolikheten större att det -inte- är något receptbelagt ö h t utan något helt annat införskaffat utifrån som de förgiftats med i detta fall.
Citera
2025-12-07, 22:19
Medlem
Ninajahrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag tror många trollar om detta. Svensk inneliggande vård drivs av SSK medan doktorer springer runt och bara kollar av. Tror folk vet detta.

Jag hoppas vi får veta mer snart. Känns inte ens klart hur de fick i sig medicinen/giftet. Behöver ju inte ens vara den som de anhållit som gjort det, kan förbli olöst.

Ja du har nog rätt där. Supersvårt att bevisa något. Och giftet är nog införskaffat utifrån, dvs inget läkemedel från huset, för då hade man redan vetat vad för ämne de förgiftats av.
Citera
2025-12-07, 22:42
Medlem
Kollar FB ikväll igen och tänker att nu måste det finnas mer spännande info i detta fall, men icke.

Någon personal på berörd avdelning borde kunna yppa någon om någon person som plötsligt blivit sjuk men som kanske istället sitter i arresten? Att inte personal på arresten läckt det är förvisso bra och rimligt.

Jag gillar spekulationerna om hämnd eller mörkläggning av tidigare brott men det kräver i så fall att en eller flera vetat något men inte anmält... men kanske hotat om det nu plötsligt. Och sen ska det finnas flera tänkta personer att tysta, om inte fler förgiftades för att med säkerhet träffa minst den tilltänkta måltavlan. Visste gärningsmannen inte vems flaska som var vems? Varför inte försöka ta reda på det i så fall.

Historiskt har det förekommit många giftmördare i vården men det har vad jag vet uteslutande riktats mot patienter.

Motiv och tillvägagångssätt i kombo är nog mest intressant här. Varför inte exponera sig själv som vid en masskjutning/knivdåd där självmord eller utvidgat självmord förekommer i anslutning? Mycket eftertanke har förekommit här. Därför utgår nog det med att tysta en person eller hämnas en person. Kanske är det något så tråkigt som mobbning på arbetsplatsen och personen tröttnade.

Blir det någon allmän handling tillgänglig direkt vid eventuell häktning på måndag eller brukar det vara locket på i väntan på fup? Om personen blir släppt på måndag, kommer det då finnas någon allmän handling?

Flera personer som skrivit har jag uppfattat kan resonera och uttrycka sig klokt och även imponerande stundtals när de håller sig till topic. För att sedan fullständigt tappa det och skriva helt vridna saker off-topic.

En känga vill jag avslutningsvis ge, säcken knyts ihop snart även om detta är lite of-topic. Efter detta skriver jag inte mer om detta för då får blir mitt inlägg inte godkänt. Jag tvingas läsa om tyckare som inte har en jävla aning om hur vården fungerar, vad som ingår i olika professioners utbildningar och arbetsuppgifter osv. Och det här smala tankesättet om vem som vet mest och bäst inom varje område?! Det finns flera aspekter att ta hänsyn till vid vården av en patient. Exempelvis är det inte ovidkommande vad patienten själv upplever av substanser som hamnar i deras kropp oavsett vad forskningen antyder att substansen ska påverka på molekylnivå. Hoppas jag slipper läsa mer dynga om detta nu. Jag kräks på översittare som skriver här och glorifierar eller klankar ned på olika professioner utifrån kunskapsnivå inom olika områden. Alla professioner behövs för patienten, på olika sätt och det är definitivt inte vattentäta skott mellan de olika professionerna gällande medicinsk vetenskap och vårdvetenskap i övrigt. Och olika professioner har sina uppenbara styrkor och svagheter inom i varje given situation för patienten.

Med detta sagt och med de känslorna detta väcker i mig och hos andra i denna tråd så är motivet alltså klarlagt, det handlar om en stark kränkning. Om det inte är rent personligt så ligger det närmast till hands att det är en kvinnlig läkare som fått sina medicinska kunskaper nästan olagligt ifrågasatta av utomordentligt korkad omvårdnadspersonal (obs ironi och sarkasm).

Motivering.
Kön. Ökad förekomst av kvinnor bland giftmord och att antagligen domineras avdelningen av kvinnor. Kvinnor i grupp fungerar sämre än män i grupp. Är det en man, definitivt personlighetsstörd - BPS/EIPS.

Motivering av yrkesgrupp:
1. Utifrån egen erfarenhet, ju högre svansföring en person tycker sig ha ju mer lättkränkt vid ett ifrågasättande. Högre fallhöjd vid motgång osv.
2. Kommentarer och reaktioner på kommentarer i detta forum blir en empirisk undersökning i miniformat som bekräftar tesen, de som glorifierar den medicinska vetenskapen och förargas över att andra yrkesgrupper också har kunskap inom området de är uppenbart lättkränkta, alltså är förövaren en läkare.
3. Den otroligt höga medicinska kompetensen en läkare har (ironi och sarkasm, sorry) tyder också på att det är en läkare eftersom en annan yrkesgrupp kunde rimligen inte kommit på detta smarta sätt att förgifta någon på...
4. Begåvningsprofilen som behövs för att bli antagen på läkarutbildningen drar till sig (förutom duktiga och smarta personer) personlighetsdrag där tävlingsinstinkt, hög ambitionsnivå, höga inre krav och perfektionism blir överrepresenterade - därav skapas en grogrund för starka emotionella reaktioner vid motgång eller vid en upplevd kränkning. Samtidigt är personen smart och gör därför inget förhastat och ogenomtänkt.

Farlig kombination alltså.
Citera
2025-12-08, 00:06
Medlem
Iaghs avatar
Och hur högutbildad tycker ni att man måste vara för att bli anhållen på skälig misstanke för mordförsök via förgiftning?

Är en ssk, usk eller en läk kapabel till gärningen?

Om man återgår till trådens ämne, ingen fakta är publik ännu om hälsotillstånd osv. Hypokalemi har nämnts i nyhetsmedia som orsak till intensivvård.

Åklagaren sa förut att utredningen är komplex. Kan hon ta den till åtal tro?
Citera
2025-12-08, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattgroda
Vad? Vem? Vilken profil och skrivit vad?
Personen jag citerade kommenterade en anna person och den personen i sin tur frågade en tredje profil vad den profilen menade med sitt inlägg. Den kommentar jag citerade var ju typ "Gå in och kolla på profilen" som ett svar till den som inte fattade vad som hade skrivits. jag följde det rådet och kikade på vad en profil har skrivit här på Flashback under sin tid här. Läsningen var jävligt skrämmande i sin maniska rättshaveristiska stil där både den ena och den andra anklagades för både det ena och det andra. Profilen påstår sig sedan ha ett yrke och en anställning inom vården. Vilket jag då hoppas inte är sant.
Citera
2025-12-08, 07:32
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Personen jag citerade kommenterade en anna person och den personen i sin tur frågade en tredje profil vad den profilen menade med sitt inlägg. Den kommentar jag citerade var ju typ "Gå in och kolla på profilen" som ett svar till den som inte fattade vad som hade skrivits. jag följde det rådet och kikade på vad en profil har skrivit här på Flashback under sin tid här. Läsningen var jävligt skrämmande i sin maniska rättshaveristiska stil där både den ena och den andra anklagades för både det ena och det andra. Profilen påstår sig sedan ha ett yrke och en anställning inom vården. Vilket jag då hoppas inte är sant.
Jag får samma känsla som du. Om någon är långsint så skulle det i detta fall (på Akademiska) kunna rör sig om en hämnd för något som inträffat 2008 på Astrid Lindgren, men det är väl ändå för konspiratoriskt.
Citera
2025-12-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Jag får samma känsla som du. Om någon är långsint så skulle det i detta fall (på Akademiska) kunna rör sig om en hämnd för något som inträffat 2008 på Astrid Lindgren, men det är väl ändå för konspiratoriskt.
Ja, det är lite för konspiratoriskt. Vilket ju är vad personen jag kommenterade också är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in