Citat:
Ursprungligen postat av
GrevenFB
Men herregud, jag kan lära min 10-åriga son att administrera läkemedel. Det innebär inte att han har medicinsk utbildning eller har koll på farmakologi.
7,5 hp och lite "lära sig slå i FASS" betyder inte att du som ssk har koll på farmakokinetik, farmakodynamik, dosimetri, osv. Läkare läser varför och hur läkemedel verkar i kroppen på en molekylär och cellulär nivå, medan sjuksköterskor fokuserar mer på vad läkemedlet gör, administration, vanliga biverkningar och patientundervisning.
Vilka ssk har koll på CYP450-enzymer, receptorinteraktioner, allosteriska modulatorer, och desensibilisering. Eller hur farmakan påverkar signalvägar (cAMP, IP3-vägar).
Vidare, CYP, BSA, TPMT. Osv osv....
Ja, ssk kan administrera och observera patienten, och de vanligaste indikationerna/kontra. Men att förklara hur och varför har de inte den blekaste om. 7,5 hp är ingenting. Ssk är uppblåsta vad gäller sin tro på att de minsann har "medicinsk kunskap". Herregud, det räcker att sitta med dem i expeditionen och fråga dem om vad so helst, t.ex. allosteriska modulatorer, så ser de ut som fågelholkar och kan inte förklara något.
I det här fallet på Akademiska kan det göra att den skyldige har gjort många, många misstag om det är en ssk det rör sig om.
Instämmer till fullo i det du skriver!
Ja GM har sannolikt gjort en del misstag. Men uppenbarligen inte allt för många eftersom hon/han är anhållen endast på den lägre misstankegraden och inte heller gripits tidigare. Ingen smoking gun som legat framme.
Min tanke har varit att vederbörande nu gripits för att det framkommit hon/han är motpart i den konflikt som kanske legat bakom det hela. Offren har kanske berättat om just det och pekat ut MGM.
Ja vem som helst kan lära sig administrera läkemedel efter en ordination, det tar inte ens 10-15 minuter att lära sig. Det behöver man ingen farmakologisk utbildning för.
Lika självklart som man inte behöver kunna molekylär kemi för att följa ett matlagningsrecept.
Om sjuksköterskor ska få ifrågasätta läkarordinationer för det vansinniga påståendet att ”
fler inblandade ökar säkerheten” så borde det ju gälla undersköterskor, städare, vaktmästare också.
Då borde definitivt en vaktmästare kunna ifrågasätta varför sjuksyrran satt en viss dropphastighet och hängt urinpåsen på en viss sida av sängen. Varje dag.