2025-12-07, 11:22
Medlem
colis avatar
Det är lite humor att en del postare i tråden grundlöst blåser upp sjuksköterskors yrkesroll, utbildning och kunskapsnivå så de nästan spricker.
Precis det beteende som dagligen skapar så många problem och konflikter inom sjukvården.
Kanske till och med ligger bakom dessa förgiftningar - vilket ju faktiskt inte vore förvånande.

Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Men herregud, jag kan lära min 10-åriga son att administrera läkemedel. Det innebär inte att han har medicinsk utbildning eller har koll på farmakologi.

7,5 hp och lite "lära sig slå i FASS" betyder inte att du som ssk har koll på farmakokinetik, farmakodynamik, dosimetri, osv. Läkare läser varför och hur läkemedel verkar i kroppen på en molekylär och cellulär nivå, medan sjuksköterskor fokuserar mer på vad läkemedlet gör, administration, vanliga biverkningar och patientundervisning.

Vilka ssk har koll på CYP450-enzymer, receptorinteraktioner, allosteriska modulatorer, och desensibilisering. Eller hur farmakan påverkar signalvägar (cAMP, IP3-vägar).
Vidare, CYP, BSA, TPMT. Osv osv....

Ja, ssk kan administrera och observera patienten, och de vanligaste indikationerna/kontra. Men att förklara hur och varför har de inte den blekaste om. 7,5 hp är ingenting. Ssk är uppblåsta vad gäller sin tro på att de minsann har "medicinsk kunskap". Herregud, det räcker att sitta med dem i expeditionen och fråga dem om vad so helst, t.ex. allosteriska modulatorer, så ser de ut som fågelholkar och kan inte förklara något.

I det här fallet på Akademiska kan det göra att den skyldige har gjort många, många misstag om det är en ssk det rör sig om.
Senast redigerad av coli 2025-12-07 kl. 11:28.
Citera
2025-12-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Ssk har 100% kännedom om mediciner och hur varför osv osv
Det är absolut en medicinsk utbildning

Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är lite humor att en del postare i tråden grundlöst blåser upp sjuksköterskors yrkesroll, utbildning och kunskapsnivå så de nästan spricker.
Precis det beteende som dagligen skapar så många problem och konflikter inom sjukvården.
Kanske till och med ligger bakom dessa förgiftningar - vilket ju faktiskt inte vore förvånande.

En detalj i sammanhanget är ju att de ssk som utbildas i just Uppsala får en kandidatexamen i både vårdkunskap och medicin.

Det finns kanske en orsak till att läkare har förskrivningsrätt men ändå inte tillgång till medicinrummet.
Citera
2025-12-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ska du förgifta fyra slumpmässigt valda anställda på en klinik är det ju inte orimligt att det råkar bli fyra sjuksköterskor.

Slumpmässigt, var det blandat kvinnor, män, svenskar, invandrare?
Eller var det bara det ena.
Citera
2025-12-07, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
En detalj i sammanhanget är ju att de ssk som utbildas i just Uppsala får en kandidatexamen i både vårdkunskap och medicin.

Det finns kanske en orsak till att läkare har förskrivningsrätt men ändå inte tillgång till medicinrummet.

Exakt så. Läkare har ofta ingen aning om hur läkemedel tillreds eller administreras över huvudtaget.

Det gäller förövrigt alla sjuksköterskeutbildningar i Sverige vad jag vet. Örebro och Karlstad delar också ut samma titlar så borde vara likadant i hela landet?
Citera
2025-12-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Gå in och kolla på profilen som skrivit.

Hmm…..
är du insatt?
Vad tror du om personens påstådda koppling?

Låter för mig osannolikt och allt personen postat låter lite maniskt men jag är definitivt inte insatt
Citera
2025-12-07, 17:09
Medlem
swedenistanis avatar
Jag tippar på en sydeurope med tanke på getto-staden skit-sala
Citera
2025-12-07, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonsylt77
Koffeincitrat används till nyfödda på Neonatal. Kan vara det.

Bittert liksom koffein. Om det nu var i vattenflaskorna.
Citera
2025-12-07, 19:37
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Hmm…..
är du insatt?
Vad tror du om personens påstådda koppling?

Låter för mig osannolikt och allt personen postat låter lite maniskt men jag är definitivt inte insatt
Det rör sig om helt andra fall. Du tolkar nog personen helt rätt.
Citera
2025-12-07, 20:29
Medlem
Göteborgs tingsrätt dom B 8081-21

Kan detta ha någon koppling?
Citera
2025-12-07, 21:19
Medlem
Ninajahrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Jo men sjuksköterskor har ju oftast ingen kunskap om vad en medicin används till, varför den ges eller dess biverkning, doser och interaktioner. En sjuksköterskeutbildning är ju inte en medicinsk utbildning.
Däremot är ju kvinnor statistiskt överrepresenterade i förgiftningsbrottslighet i vart fall internationellt och de flesta sjuksköterskor och undersköterskor är ju också kvinnor.

Tillåt mig asgarva åt denna obildade, ignoranta och korkade kommentar. Hoppas för din skull att den var ironiskt menad! 🤣🤣🤣
Citera
2025-12-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandra4818
Göteborgs tingsrätt dom B 8081-21

Kan detta ha någon koppling?
Kanske du kan berätta lite mer, som att bifoga ett citat eller att utveckla din fråga något.
Citera
2025-12-07, 21:36
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninajahren
Tillåt mig asgarva åt denna obildade, ignoranta och korkade kommentar. Hoppas för din skull att den var ironiskt menad! 🤣🤣🤣

Jag tror många trollar om detta. Svensk inneliggande vård drivs av SSK medan doktorer springer runt och bara kollar av. Tror folk vet detta.

Jag hoppas vi får veta mer snart. Känns inte ens klart hur de fick i sig medicinen/giftet. Behöver ju inte ens vara den som de anhållit som gjort det, kan förbli olöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in