2025-11-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Ah, då fick jag tiden om foten. Fick för mig den var längre.

https://brevon.se/preskriptionstid-grovt-fortal-detta-galler/
Där emot så säger de här som exempel, tiden börjar läpa den dagen som den kriminella handlingen upphör i vissa fall. Vilket isf skulle innebära att tiden startar när artikeln tas bort och då 5 år fram.

Det sidan du länkar har helt missat absolut preskription och påstår att preskriptionstiden inte kan brytas/avbrytas för brott.
Det stämmer inte.

Det finns två olika typer av preskriptionstid för brott.
Det man i princip alltid talar om när man talar om preskriptionstid är preskriptionstid för åtal.
Det innebär att man man måste ha åtalat innan den preskriptionstiden går ut.
Delgivning av åtal avbryter preskriptionstiden. När den åtalade blivit delgiven åtal så avbryts preskriptionstiden för åtal.

Sedan finns det något som heter absolut preskriptionstid.
Denna tid gäller även om preskriptionstiden för åtal har avbrutits.
Det är antingen 5år, 15år eller 30år.

Blir du alltså delgiven åtal för ett bötesbrott efter 1år och 11månader(en månad innan preskriptionstiden för åtal infaller) så innebär det att rättsväsendet har 3år på sig att döma dig innan absolut preskriptionstid infaller för ett bötesbrott.
Citera
2025-11-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
För förtal så utgår man från den tidpunkt informationen publiceras, det är inte sk perdurerande brott.
Perdurerande brott innebär att brottet anses pågående under en längre tid.
Icke perdurerande brott anses begångna när en viss handling äger rum.

Exempel på ej perdurerande.
Förtal. Anses begånget när informationen sprids/publiceras. Preskriptionstiden utgår från spridning/publicering.

Exempel på perdurerande brott.
Olaga frihetsberövande. Brottet anses pågå från det att en person först frihetsberövas tills dess att det upphör. Preskriptionstiden räknas från det att frihetsberövandet upphört.

Personligen anser jag att förtal borde anses perdurerande eftersom all skada inte uppkommer omedelbart utan det blir mer och mer skada under hela tiden informationen finns publicerad.
Men det är bara man åsikt, enligt praxis i Sverige räknas det inte som perdurerande.
Svarar till bägge inläggen men citrear bara ena.
Det låter som att jag fått det fel för mig, håller med dig om att även om brottet utförs ett datum så kan de ge skador långt senare.

Någon kan ju exempelvis posta något på internet som flyger omärkt under radarn kan efter preskibtionstiden få vind igen. Exempelvis post om vad någon gjort i skolan/gymnasiet som sedan 10 år senare kan skada personen. Även om det är en ny spridning och den nya spridningen kan straffas men inte orginalet som defakto är orsaken till skadan.
Citera
2025-11-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Svarar till bägge inläggen men citrear bara ena.
Det låter som att jag fått det fel för mig, håller med dig om att även om brottet utförs ett datum så kan de ge skador långt senare.

Någon kan ju exempelvis posta något på internet som flyger omärkt under radarn kan efter preskibtionstiden få vind igen. Exempelvis post om vad någon gjort i skolan/gymnasiet som sedan 10 år senare kan skada personen. Även om det är en ny spridning och den nya spridningen kan straffas men inte orginalet som defakto är orsaken till skadan.

Ja jag håller med att det borde ses som perdurerande brott när det handlar om publicering på nätet eftersom det är tämligen uppenbart att det kan orsaka skada så länge informationen ligger uppe.
Faktum är ju att man tar hur stor spridningen blivit i beaktande om det skall klassas som förtal eller grovt förtal.
Därmed "erkänner" man att brottet på så sätt är pågående.
För om en person lägger upp förtalande information på sociala medier dag 1 och det dag 1 har 10 visningar men sedan polisanmäls det för förtal dag 200 och det då har 1miljon visningar så har ju mer och mer skada skett under tiden.
Och hur stor spridningen anses vara baseras på hur stor den är vid anmälan, inte dag 1.
Trots detta så räknas det enligt praxis inte som ett perdurerande brott.

Problemet här tror jag ligger i att man i praxis inte skiljer på hur förtalet gått till.
Muntligt eller via personligt meddelande så sker ju förtalet ögonblickligen och fortgår inte. Man säger/skriver något till någon och där och då har förtalet skett om det sprids vidare är det inte samma person som förtalar utan nya fall av förtal.
Men vid publicering på internet så ligger informationen uppe hela tiden och fler och fler kan se det allt eftersom tiden går
I min mening är det likställt med att man upprepar förtalet om och om igen för varje person som ser informationen.

Men som sagt, det är min personliga åsikt.
Rättspraxis håller inte med utan enligt praxis är det inte perdurerande brott och det är så klart rättspraxis som gäller, inte min åsikt.
Citera
2025-11-19, 22:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normandie97
Det är mycket konstigheter i allt det här. Efter hennes uppdatering på X den 15/9 så framgick det att hon varit hos sin läkare och fått beskedet att hon fått tillbaka sin cancer.

Där framgick det också att hon skulle få besked efter två veckor om man skulle sätta in cellgifter, kirurgi eller strålning.

Den 13/10 skrev överläkare Tranberg ett intyg där det framgick att patienten samma dag mottagit besked om återfall i sin cancer (det hade hon redan fått den 15/9 uppdaterade hon om på X). Det framgår också från Tranberg att behandling preliminärt skulle sätta i gång v43. Intyget inkom till Göteborg tingsrätt den 14/10 och samma dag inkom även advokat Wallgren med ett skriftligt förtydligande om att hans klient påbörjat palliativ vård.
I läkarens intyg så framgår det inget om palliativ vård.
Sysslar inte denna överläkare med neurologi? Om det nu är så att patienten har rövcancer, om jag fattat tråden rätt utan att ha läst hela, så borde väl en rövonkolog skriva eventuella intyg?
Citera
2025-11-20, 01:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Sysslar inte denna överläkare med neurologi? Om det nu är så att patienten har rövcancer, om jag fattat tråden rätt utan att ha läst hela, så borde väl en rövonkolog skriva eventuella intyg?
Du menar en proktolog?

Hon kanske har epilepsi i ändtarmen.

Edit: antar jag får justera min tidigare analys (FB) Uthängd stämmer Dumpen – första fallet
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-11-20 kl. 02:20.
Citera
2025-11-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja jag håller med att det borde ses som perdurerande brott när det handlar om publicering på nätet eftersom det är tämligen uppenbart att det kan orsaka skada så länge informationen ligger uppe.
Faktum är ju att man tar hur stor spridningen blivit i beaktande om det skall klassas som förtal eller grovt förtal.
Därmed "erkänner" man att brottet på så sätt är pågående.
För om en person lägger upp förtalande information på sociala medier dag 1 och det dag 1 har 10 visningar men sedan polisanmäls det för förtal dag 200 och det då har 1miljon visningar så har ju mer och mer skada skett under tiden.
Och hur stor spridningen anses vara baseras på hur stor den är vid anmälan, inte dag 1.
Trots detta så räknas det enligt praxis inte som ett perdurerande brott.

Problemet här tror jag ligger i att man i praxis inte skiljer på hur förtalet gått till.
Muntligt eller via personligt meddelande så sker ju förtalet ögonblickligen och fortgår inte. Man säger/skriver något till någon och där och då har förtalet skett om det sprids vidare är det inte samma person som förtalar utan nya fall av förtal.
Men vid publicering på internet så ligger informationen uppe hela tiden och fler och fler kan se det allt eftersom tiden går
I min mening är det likställt med att man upprepar förtalet om och om igen för varje person som ser informationen.

Men som sagt, det är min personliga åsikt.
Rättspraxis håller inte med utan enligt praxis är det inte perdurerande brott och det är så klart rättspraxis som gäller, inte min åsikt.
Låter som att vi är rätt överrens. Dock kan ju praxis ändras och utvecklas med tiden.

Men ja, lite skillnad på ett ryckte som kommer och försvinner, en tidning på 80 talet som glöms bort (även om en sådan hade gått att spara bara för uppgiften) och en sökbar artikel eller annan publicering på nätet
Citera
2025-11-25, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiskarStina
Till alla hobbyläkare och gäddvurmare i tråden: Sara skrev ett inlägg på X igår som avslutades med detta

"Operationssalens högtalare spelar Dire Straits och min tålmodige Brother in Arms väntar i sjukhusets cafeteria. När dagen är klar sitter porten monterad, redo att släppa in giftet som ska döda cancern som ockuperar min kropp. Porten är på plats och nu börjar framtiden"

Som ni förhoppningsvis har fattat nu så var Sara inlagd i en operationssal igår, för att få en infart till cellgifterna inopererad.
Det är lite svårt att delta i tingsrätten samtidigt som man ligger på operationsbordet, och det var av den anledningen som rättegången blev uppskjuten.

Ingen människa, varken Sara eller någon annan ska behöva förklara och försvara sig mot sådana veritabla skitlass som har hällts över henne i den här tråden de senaste veckorna. Vi som kan tänka längre än näsan räcker och dessutom använder hjärnan högst upp, inte gäddvarianten mitt på kroppen, betackar oss för amatörläkare med förmodade betyg från Hermodskurser som minsann vet och kan allt, Sara ska polisanmälas för domstolstrots, JO-anmälningar och en massa annan goja. Usch, ni beter er ju sämre än många gäddor som vi fångar!

Det finns ingenting att försvara denna kvinnan. Hon har gjort lika många brott som pedofilerna själva. Hon ska får sin straff för allt det här. Och det innan hon går från jorden. Det är fortfarande förskräckligt att se hur många andra människor hon skadar förutom pedofilerna själva. Ingen som tänker på familjerna som står bakom som måste lämna sitt liv och tappar sina kompisar och mycket mer pga av att de kände en gädda. Fy Sara
Citera
2025-12-07, 11:46
Medlem
Nytt rättegångs datum 2026-01-19
Citera
2025-12-07, 16:31
Medlem
Det var otroligt snabbt som de bestämde ett nytt datum, trots att Sara har svår cancer och är i ett palliativt skede. Jag misstänker att ett antal ”gäddor” har kontaktat tingsrätten och klagat.
Citera
2025-12-07, 16:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tatueraren
Nytt rättegångs datum 2026-01-19

Tack f info!

Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det var otroligt snabbt som de bestämde ett nytt datum, trots att Sara har svår cancer och är i ett palliativt skede. Jag misstänker att ett antal ”gäddor” har kontaktat tingsrätten och klagat.

Nytt datum 3 månader senare är rätt så standard.
Citera
2025-12-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantomenOchGuran
Tack f info!

Nytt datum 3 månader senare är rätt så standard.
Nu tänker jag på att Sara har svår cancer och är i ett palliativt skede.
Citera
2025-12-07, 18:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Nu tänker jag på att Sara har svår cancer och är i ett palliativt skede.

Flänger hon inte fortfarande landet runt? Jag är nog inte så orolig att hon inte kan ta sig till rätten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in