Citat:
Ursprungligen postat av
Pontiac-Garage
Det som jag tyckte var lockande med SH förr var just möjligheten att verkligen fynda. Köpa på sig rubbet för en spottstyver. Föreslå halva priset på en vara samtidigt som man förhandlade sig till en annan vara på köpet. Hitta en klenod mitt i skräpet.
Grejen är väl den att förr kunde man som du påpekade göra fynd som privatperson, men idag tror jag mer detta fynd har tillfallit själva butiksägarna som har stenkoll med hjälp av internet och säkert AI också.
Jag var bortom ett loppis för någon månad sedan, tror det var Erikshjälpen och det som då slog mig var hur stenkoll de helt plötsligt har på kristallglas, alltså sådant tillverkat i Sverige.
Förr fanns sådant till beng och det har tillverkats hur mycket som helst under 1900-talet innan importen kom igång.
Det fanns verkligen helt plötsligt inte ett enda svenskt gammalt likörglas eller något.
Jag kan inte tänka mig att helt plötsligt så har vanligt folk själva börja sälja sådant över Internet, alltså verkligen inte exakt alla, så det enda jag kan tänka mig är att de har hittat egna säljkanaler på annat håll och börjat rensa ut.
Att de lyckas få så mycket mer på annat håll tvivlar jag på, men visst säkert merän 10-20 kr som de tar på en hylla fullsmockat av massa gammalt glas.
Gillade själv att gå på loppis förr och just med det där i tanken att kanske hittar man något kul och ovanligt fynd till ett bra pris.
Jag har visserligen grejor, så det räcker och blir över.
Jag har själv skänkt mängder till loppis i varierande kvalite, mest pga jag själv orkar inte hålla på med idioter på Blocket odyl.