2025-12-07, 20:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Grejen är väl den att förr kunde man som du påpekade göra fynd som privatperson, men idag tror jag mer detta fynd har tillfallit själva butiksägarna som har stenkoll med hjälp av internet och säkert AI också.

Ja, det är min bild också, som privatperson är man ju allt som oftast tvungen att kränga bort grejerna då alternativet är att slänga, kan tänka mig att handlarna betalar en spottstyver för en hel vind med grejer, sen sätter de flera hundra eller flera tusen per liten grej. Klart att lokal osv. kostar dock men måste bli en rejält vinst.

Och absolut, dessa har väl bra koll speciellt idag när det är så lätt att värdera grejer över internet, räcker ju med att backa bara 25 år i tiden så var internet inte utrullat på samma sätt utan folk fick använda den kunskap de satt på i huvudet.
Citera
2025-12-07, 20:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har du förslag på återvinningsbutiker? Känns som att jag redan provat sådana men det är typ bara gammalt skräp där, folks orange plastgrejer från tiden när min mamma var liten där det finns max 3 st. i samma modell så rätt begränsad funktionalitet. Givetvis extremt fult också, tänk 1970-talsgrejer.
Egentligen ogärna, men ett ställe som jag vet folk åker en bit för är Strömsbacka i Sala. Om jag förstått det rätt är omsättning nyckelordet för dem, billigt gör inte bara att många kommer och tittar utan nöjda köpare ger bort mycket också. Mycket bygg- och fixprylar, så medelålders och äldre män är nog överrepresenterade.

Men alla sådana ställen är ett lotteri förstås. Fula orangea plastgrejer från 70-talet finns överallt.
Citera
2025-12-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
En sak är att kunna läsa. En annan sak är att förstå vad man läser.

Det har skett en stor förändring. Titta på de som jobbar på samhall idag. De flesta hade kunnat ha ett av de enklare jobb som fanns tidigare.

Vi har en växande grupp som har allt svårare att få och söka ett jobb pga låg självkänsla, sociala svårigheter. Allt fler av lönebidragsjobben och praktikplatserna fylls av dessa.

IKEA gör ingen "god gärning" i att ge dessa sysslor till samhall (vilket de slår sig för bröstet med). Nu gör de samma jobb isolerade iförda dummerjönsmössor utan gemenskap med den normala personalen.
Jag är bekant med både människor som arbetat/arbetar via Samhall som sådana som har/haft arbetsträning eller lönebidragsjobb inom olika secondhand verksamheter. Absolut inte människor som hade fungerat på vilken arbetsplats som helst.

Jag har höga betyg inom svenska och läste det senast inom det år som nu gått. Du behöver inte oroa dig över min förmåga lika mycket som din egen.
Citera
2025-12-07, 21:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Egentligen ogärna, men ett ställe som jag vet folk åker en bit för är Strömsbacka i Sala. Om jag förstått det rätt är omsättning nyckelordet för dem, billigt gör inte bara att många kommer och tittar utan nöjda köpare ger bort mycket också. Mycket bygg- och fixprylar, så medelålders och äldre män är nog överrepresenterade.

Men alla sådana ställen är ett lotteri förstås. Fula orangea plastgrejer från 70-talet finns överallt.

Alright, tyvärr lite off, tänkte runt Stockholmsområdet. Men antar att möjligheterna till sådana fyndställen är tunna här, pga. alla hipsters som gärna köper vintage och då är beredda att betala för mycket.

Roligt skulle väl vara om man hittade ställen där man kan få större procentuell rabatt ju mer man handlar, de är inte alltid så pigga på när man börjar pruta har jag dock märkt.
Citera
2025-12-07, 21:54
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Alright, tyvärr lite off, tänkte runt Stockholmsområdet. Men antar att möjligheterna till sådana fyndställen är tunna här, pga. alla hipsters som gärna köper vintage och då är beredda att betala för mycket.
Dels det, och så är lokalhyror och möjligheten att förvara saker lite öppet och inte helt bakom lås och bom en fördel en bit ifrån Stockholm.
Citera
2025-12-07, 23:46
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Har second hand spelat ut sin roll som återförsäljare av begagnat idag?

Som bekant så är ju främst lokal- och personalkostnaderna de två tunga kostnadsposterna i butiksledet, vilket ju även slår mot second hand trots intentionen att det ska vara låga priset just för att det är begagnade varor och inte nya. Samtidigt så har ju massproduktionen lett fram till dagens läge där produktionskostnaden för en vara är väldigt låg men där försäljningskostnaderna är desto högre, dvs. hög bruttomarginal men låg vinstmarginal, med följd att en stor del av priset på varan till kund behöver täckas av kostnader för bl.a. personal, lokal osv. vilket ju ger en liten prisdiff mellan nya och begagnade varor om det går via butiksledet?

Jämför med att köpa saker på typ Blocket eller Tradera, då är det enbart varan och ev. kostnad för transport man ska ta höjd för, och då priserna på begagnat är betydligt lägre än nytillverkat så blir det en attraktiv affär, man kan i många fall få typ 50-80% rabatt trots bra skick just för att andrahandsvärdet på "nästan allt" man köper är mycket lågt. Dvs. köpa begagnat direkt mellan privatpersoner är fortfarande attraktivt men inte via butik som säljer begagnat.

Känns som second hand var mer anpassat till typ första halvan av 1900-talet när fastighetspriserna (som spiller över på lokalhyra) och personalkostnader inte var i närheten lika höga som idag? Dvs. när butiken kunde slussa vidare ett lågt inköpspris till konsument nästan utan påslag?
Sverige är ju bästa landet! Vilket annat land har en andrahandsmarknad som fungerar bättre än Sveriges?

Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl populärare än någonsin? Dvs fler än någonsin har som nöje att gå på Myrorna etc.
Japp. Tror på detta. Både online och butik. Det gynnar alla i Sverige så extremt. Jag har dock inte räknat på förlusten för företagen men så länge företagen går runt så är väl alla nöjda?
Citera
2025-12-08, 00:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Dels det, och så är lokalhyror och möjligheten att förvara saker lite öppet och inte helt bakom lås och bom en fördel en bit ifrån Stockholm.

Japp, exakt. Åker man till nån lada-loppis nånstans ute på landet så är det ju väldigt låga kostnader som ska täckas av slutpriset till kund.
Citera
2025-12-08, 12:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Det jag saknar och som är i stort sett stendött idag är bonnauktioner. Alltså auktioner utomhus där en auktionsfirma varannan helg samlade ihop olika dödsbon, sålde ut det som gick att sälja och resten kördes till tippen. Där gick det att fynda begagnat på riktigt om man nu inte drogs med i budgivningen och betalade för mycket.

Den typen av andrahandsförsäljning är nog väldigt dött ja, i och med att internet har rullats ut så pass mycket, räcker med att backa 25-30 år i tiden så var inte internet den självklara källan på samma sätt, då fanns det alternativa vägar. Nu när man kan nå ett mycket större antal kunder så ökar också prisförväntningarna, var kundskaran liten (typ lokala grannar vid en sådan auktion som du nämner) så blev ju inte priset högt, säg att två pers hade behov av ett köksbord, idag kan man lägga ut det på internet och få kontakt med 100 pers som har behov, vilket stänger dörren för att göra fina kap.

Finns dock undantag, som jag nämnde om säljarna behöver bli av med stora och otympliga grejer med kort varsel pga. flytt, och då lägger ut en Blocket-annons där de antingen har mycket lågt pris eller ger bort grejerna mot avhämtning. På typ Tradera så verkar däremot mer värdefulla grejer hamna och dessa är folk inte lika intresserade av att kränga bort billigt.
Citera
2025-12-08, 15:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Den typen av andrahandsförsäljning är nog väldigt dött ja, i och med att internet har rullats ut så pass mycket, räcker med att backa 25-30 år i tiden så var inte internet den självklara källan på samma sätt, då fanns det alternativa vägar.
Hybrider mellan den lilla lokala/regionala världen och det stora Internet finns nog fortfarande på en del ställen.

Skulle säga att Danielssons auktioner i Ekshärad i Värmland är en sådan. Ekshärad är vääldigt långt från Stockholm dock.

danielssonsauktioner.se
Citera
2025-12-08, 16:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Hybrider mellan den lilla lokala/regionala världen och det stora Internet finns nog fortfarande på en del ställen.

Skulle säga att Danielssons auktioner i Ekshärad i Värmland är en sådan. Ekshärad är vääldigt långt från Stockholm dock.

danielssonsauktioner.se

Japp fast då är nog internetmarknaden dominerande, och att den fysiska platsen främst är för förvaring. Plus då att priset är därefter, dvs. typiskt sett inga fyndhörnor där heller + att de inte gillar att man prutar.
Citera
2025-12-09, 14:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Utan att egentligen veta , så tror jag nog att denna personal ser till att sortera ut "lumpen" vid lämliga tillfällen så att detta kommer dit det skall, annars så skulle verksamheten inte fungera.

Vet oxå att en del av personalen stannar länge, men att en del går vidare i sitt liv med annat dom klarar av. Så fungerar allas våra liv.

Kedjor och så har sorteringscentraler och sorterar inte i butiken, så det du lämnar in åker i väg till en central, där det sorteras och prissätts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in