2025-12-05, 23:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja precis. Även om det är lite slitna grejer så är det ju då gratis.

Ofta är dom inte ens särskilt slitna.

Min matgrupp (bord + 4 stolar) och vardagsrumsbord är från den typen av post, och alla är massiv, tung, furu i prima skick (några enstaka lackrepor här och där).
Soffgruppen i fuskläder (en 3 sits och 2 stora fåtöljer) kostade 100kr mot avhämtning, bokhyllan i trä och glas (3 sektioner med TV hylla) betalade vi en 50lapp för och endast soffan var lite nött på ett par ställen på armstöden som snabbt fixades med en uppsmörjning och lite matchande färg.
(Detta var 2013)

Har man tillgång till släp/lastbil (och bärhjälp) på kort notis så kan man storfynda på den typen av poster.
Senast redigerad av Sereena 2025-12-05 kl. 23:25.
Citera
2025-12-06, 00:11
Medlem
Volta.1234s avatar
Ja, SH är speciellt det där.

Ja köper bara skit antingen ifrån las palmas folk eller schmidt arkivcentrum.

De som vet, kan fortsätta veta.
Citera
2025-12-06, 06:19
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Det luktar gammal disktrasa i Second Hand butiker, otroliga mängder junk de säljer.

Om det inte kan lukta gott och fräscht i butiken, så får myndigheterna bomma igen butiken som sanitär risk.
Citera
2025-12-06, 07:42
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Argumentationen för tråden var inte huruvida SH är populärt eller inte utan att grundkonceptet för SH totalt har försvunnit. Läs igen.

Grundkonceptet har inte försvunnit.
Se poängen om stenålderns affärer.
Så var det då, så är det idag.
Citera
2025-12-06, 07:59
Medlem
Kinaskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
roliga prylarna hamnar (tyvärr) numer i det närmaste uteslutande på Tradera.

Det är det här som gjort second hand så trist. Numera är det ju bara gamla kläder och gammalt porslin.
Förr så kunde man ju gräva guld i de här butikerna. Minns hur man kunde rota i nån låda och hitta en gammal omegaklocka eller nått. Det är länge sen nu.

Som sagt jävligt trist att de lägger upp guldkornen för auktion på tradera.
Det har tagit bort hela glädjen som fanns med sakletandet.

Samma gäller typ loppisar med. Alla kan googla vad de har och säljer på tradera istället för att slumpa bort för en hundring på en loppis.
Senast redigerad av Kinaski 2025-12-06 kl. 08:03.
Citera
2025-12-06, 08:51
Medlem
HaveFuns avatar
I regel undviker jag second hands där det kostar mer än 50% av nypriset. För tio år sedan kunde man köpa fina skjortor för en tiondel av nypris, nu får du kanske 30% avdrag från nypriset.

Poängen är att fynda. Hade jag velat ha nya kläder hade jag köpt de i affären.
Citera
2025-12-06, 09:10
Medlem
Klart intressant frågeställning av TS.

Jag gillar loppisar och Second Hand butiker, men det är inte ofta jag hittar något. Internet har varit det som gällt för mig för begagnat och det handlar om närmare tusen affärer - både köpt och sälj. Många roliga erfarenheter och ytterst få problem, faktiskt.

Men framtiden känns osäker nu när Blocket blivit giriga och glömt bort att värdet ligger i användarna, Marketplace (som redan var ganska undermåligt) är en röra av företagannonser och bedragare. Kanske är kanske Tradera de som har bäst möjligheter? Eller någon uppstickare som tar tillbaka det enkla.

Jag tenderar att sälja mindre idag och hellre slänga eller skänka bort även hyfsade saker för att jag ledsnat lite på sälj-siterna, det är inte bara avgifterna utan allt krångel. Så det kanske finns en framtid där för att second hand får bättre grejer, eller drunknar de istället i skit?
Citera
2025-12-06, 09:26
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidledes
Men framtiden känns osäker nu när Blocket blivit giriga och glömt bort att värdet ligger i användarna, Marketplace (som redan var ganska undermåligt) är en röra av företagannonser och bedragare. Kanske är kanske Tradera de som har bäst möjligheter? Eller någon uppstickare som tar tillbaka det enkla.

Nej svårt att fynda på Tradera, det är ju väldigt lätt att jämföra nypris och göra en värdering av det som ska säljas, om det bedöms som ett kap så budas priset snabbt upp så det kommer ikapp, om det inte rör sig om extremt otympliga grejer förstås.

Gillar i så fall mer Blocket, man kan pruta och om säljarna verkligen vill bli av med grejerna finns chans till fina rabatter.

Men håller med om att många även på Blocket har hängt med i hybrisen som SH-butikerna fått, dvs. att man tror att grejer är någorlunda värdefulla trots begagnat skick. Har själv prutat till mig rejäla rabatter ibland, men ofta så får man nej då de tror att de ska få typ 80% av nypris för "det är ju bara en liten repa här o där..."
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-12-06 kl. 09:28.
Citera
2025-12-06, 09:28
Medlem
Myrorna, är ett jävla ställe tycker jag. Det är några frälsis-kärringar höga på Jesus-jos som driver enskild butik. Resten är antingen övervintrade, rejuvinerade a-lagare på nån slags tveksam provanställning eller gratis arbetskraft från frivården.
Billiga priser är det inte heller.
Citera
2025-12-06, 09:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
I regel undviker jag second hands där det kostar mer än 50% av nypriset. För tio år sedan kunde man köpa fina skjortor för en tiondel av nypris, nu får du kanske 30% avdrag från nypriset.

Poängen är att fynda. Hade jag velat ha nya kläder hade jag köpt de i affären.

Ja exakt, om jag går in i en SH-butik och ser typ ett bord för 2000 kr så vill jag kunna säga att jag bjuder 1000 kr för bordet om ni ger mig 4 stolar på köpet. Det är så SH ska vara!
Citera
2025-12-06, 09:55
Medlem
DoktorNos avatar
Ja, på ett vis har second hand-butikerna spelat ut sin roll, främst för att priserna i dessa butiker skjutit i höjden men även för att utbudet i butikerna har blivit sämre jämfört med hur det såg ut för 30 år sen. Vill man fynda begagnat så är det Tradera och liknande sajter som är mer relevant.

Det jag saknar och som är i stort sett stendött idag är bonnauktioner. Alltså auktioner utomhus där en auktionsfirma varannan helg samlade ihop olika dödsbon, sålde ut det som gick att sälja och resten kördes till tippen. Där gick det att fynda begagnat på riktigt om man nu inte drogs med i budgivningen och betalade för mycket.
Citera
2025-12-06, 10:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Det är väl populärare än någonsin? Dvs fler än någonsin har som nöje att gå på Myrorna etc.

Det har folk sagt varje år sedan typ 1990."Det är begagnat som gäller i år!" osv.

I närmsta mellanstora stad har vi typ tio second hand-butiker. De flesta huserar i stora, äldre industrilokaler, där de sannolikt har har rivningskontrakt. Personalen består av lönebidragare, frivilliga och arbetstränare. De behöver aldrig "gå bra", och förefaller därför överleva år efter år, och därför får man intryck av att second hand som fenomen växer.
De där organisationerna har massor med månadsgivare, och har råd att låta det gå hur dåligt som helst. Och jag ser verkligen inte att det är fler människor på Myrorna idag än vad det var 1997.

Ibland dyker de också upp med små butiker av typen "showrooms", men då handlar det i allmänhet om att de får disponera någon annans centralt belägna lokal under uppsägningstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in