2025-12-05, 13:27
Medlem
Det har väl bara betydelse för vissa kommuner. Som Strömstad och uppe i Norrland vid Finska gränsen. Malmö till exempel har säkert Danskar boende i staden men de utomeuropeiska invandrarna är så många fler.

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Det går väl att få statistik från vilka länder utlandsfödda kommer. Om Sd ville kunde de göra en karta med bara utomeuropeiska eller där man uteslutit nordbor. Men skulle se mindre ut. Därför är man ingen idiot om man nämner finnar.
Citera
2025-12-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enligt Tobias Hübinette uppgår till ca 40% om tredje generationen räknas in.

Att sedan 60-talet förändra en demografisk sammansättning från några procentenheter till ca 40% är en snabb utveckling som i mångt och mycket saknar motstycke.
Ja ju fler generationer man kan räkna desto större % blir det. Kvar bara där man inte lyckas hitta den invandrade.
Citera
2025-12-05, 14:52
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Intressanta länkar till Storbrittannien och USA. Oväntat mycket vita. Skulle självidentifiering vara mer tillförlitligt än SCBs statistik över födelseland?
Det beror naturligtvis på vad det är du vill ha statistik på.

Om du till exempel vill veta hur många muslimer som bor i Sverige, då är födelseland inte särskilt tillförlitligt. Det finns många som har invandrat från länder där islam är majoritetsreligionen, men där en oproportionerligt hög andel av de som invandrat till Sverige kommer från den kristna minoritetsbefolkningen. Då blir det väldigt svårt att få någon slags statistik över vilken religion dessa människor tillhör utifrån deras födelseland.

Eller om du till exempel vill ha statistik över kurder, som skiljer sig från statistik över turkar. Det går ju inte när båda två klumpas ihop som ”födelseland: Turkiet”.

Eller säg att någon vill ha statistik över hudfärg på det sätt som föreslås här. När det gäller folk från Sydafrika, för att ta ett exempel, så inkluderar det personer som ser ut som Charlize Theron och Elon Musk, men även personer som ser ut som Desmond Tutu och Nelson Mandela. Att klumpa ihop dessa som ”födelseland: Sydafrika” gör statistiken missvisande om du till exempel vill veta ifall det är vanligare att mörkhyade blir trakasserade av polisen än att ljushyade blir det.

För alla exemplen jag nämnde ovan får du bättre data genom att utgå ifrån självidentifiering. Det vill säga, du frågar någon ”vad är din religion” eller ”vad är din etnicitet” eller ”vad har du för hudfärg”, och tar svaren som en av variablerna i din statistik.

Det finns en intressant bok om just detta, som heter Sveriges avrasifiering. Den finns gratis på nätet. Särskilt sista kapitlet har massvis med intressanta exempel på alla de missförstånd som florerar i debatten kring den här sortens datainsamling.
Citera
2025-12-05, 15:30
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Ja det var sjukt mycket invandrare i många år. 2015-2019 var det ju precis fullsmockat med lycksökare. Tog en promenad i Slottsskogen en kväll och hela parken var full med män från MENA. Det brukar aldrig vara så mycket folk där annars heller. Nu var det MENA karlar precis överallt. Riktigt overkligt och obehagligt. Jag och min kompis var i princip de enda svenskar man såg till också. Samma på Drottningtorget. Många tjejer på min arbetsplats var rädda för att gå ensamma till centralen när de skulle hem på kvällen. Det var runt 2019. När jag flyttade till min nuvarande stadsdel 2023 "patrullerade" knarkbilarna. De försvann efter ca ett halvår. Nu är det annorlunda även runt femman och Brunnsparken / Centralen. Inte lika knökat med shoppande invandrare längre. Det är ju krav på aktivitet för att få bidrag plus allt har blivit dyrare med. Bidragen ska ju sänkas också. Så det är väl delvis på grund av det.
Men det är ju fortfarande så att man undrar ibland. Hade ärenden förbi Burgårdens gymnasium i höstas. Bara masa utlänningar där. Verkar inte vara en enda svensk som går där längre. Bara personalen var svenskar.
Tragiskt.
Så är det, 2016 är det sämsta året i mitt liv i Sverige, jag är 60+ och bodde i Lund som hade en tiggare på varannat hus och man fick stånga sig fram till stationen. Jag skrek ett högt NEJ ÅK HEM till varenda tiggare som gick fram till mig. Allt orsakat av Löfven. Eftersom antagligen alla svenskar hade samma upplevelser som du och jag så känner jag mig ganska säker på att Löfvens misstag inte kommer att upprepas under min livstid. Ingen vill ha dessa tider igen.
Citera
2025-12-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så är det, 2016 är det sämsta året i mitt liv i Sverige, jag är 60+ och bodde i Lund som hade en tiggare på varannat hus och man fick stånga sig fram till stationen. Jag skrek ett högt NEJ ÅK HEM till varenda tiggare som gick fram till mig. Allt orsakat av Löfven. Eftersom antagligen alla svenskar hade samma upplevelser som du och jag så känner jag mig ganska säker på att Löfvens misstag inte kommer att upprepas under min livstid. Ingen vill ha dessa tider igen.

Vänta bara tills du ser mönstret att saker som detta sker oavsett vad som har röstats fram genom åren.
Citera
2025-12-05, 15:42
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Vänta bara tills du ser mönstret att saker som detta sker oavsett vad som har röstats fram genom åren.
Mönstret 2010-2025 är "obegränsad invandring under s+mp" och "minimal invandring under m". Men visst finns det år innan 2010. De får dock mindre och mindre betydelse allt eftersom åren går.
Citera
2025-12-05, 15:48
Medlem
Citat:
Mönstret 2010-2025 är "obegränsad invandring under s+mp" och "minimal invandring under m". Men visst finns det år innan 2010. De får dock mindre och mindre betydelse allt eftersom åren går.

Tror du missade när Reinfeldt var vid rodret. Samma sak där.
Citera
2025-12-05, 16:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det går väl att få statistik från vilka länder utlandsfödda kommer. Om Sd ville kunde de göra en karta med bara utomeuropeiska eller där man uteslutit nordbor. Men skulle se mindre ut. Därför är man ingen idiot om man nämner finnar.
Citat:
Visst har väl SCB statistik om från vilka länder och världsdelar utlandsfödda kommer. Så det skulle gå att göra en migrationskarta utan finnar om man ville.
Det är oklart om det du skriver om SCB är frågor eller påståenden. Kartan visar data från SCB gällande ”Antal personer med utländsk eller svensk bakgrund (fin indelning) efter region, ålder och kön. År 2002 – 2024”:
https://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__BE__BE0101__BE0101Q/UtlSvBakgFin/

Det är enkelt att hämta och presentera denna data. Det blir mycket mer komplicerat om data ska hämtas även från andra sammanställningar och sedan bearbetas. Det kräver en mycket större insats och ökar risken för fel. Det här är givetvis data och sammanställningar som SCB skulle göra men såväl data som transparens är bristfällig.

Du kan alltid gräva vidare och analysera själv. Då kan kartan vara en bra startpunkt.
Citera
2025-12-05, 16:47
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Aktörer som Expo hade inte kunnat finnas om de inte getts legitimitet av medborgarna.
Expo har finansierats av statliga bidrag, arvsfonden, Tillväxtverket, Stieg Larsson, Natur & Kultur. Legitimitet har de, de är ju i grunden antinazister och att kommunism är lika farligt för människor spelar ingen roll för Legitimiteten.

Här expos alla anställdas löner.
https://www.friatider.se/sa-mycket-tjanar-medarbetarna-pa-expo-hela-listan
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 16:49.
Citera
2025-12-05, 16:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Expo har finansierats av statliga bidrag, arvsfonden, Tillväxtverket, Stieg Larsson, Natur & Kultur. Legitimitet har de, de är ju i grunden antinazister och att kommunism är lika farligt för människor spelar ingen roll för Legitimiteten.

Här expos alla anställdas löner.
https://www.friatider.se/sa-mycket-tjanar-medarbetarna-pa-expo-hela-listan
Precis. I en normalt fungerande demokrati skulle en organisation som Expo aldrig accepteras av medborgarna. Sverige är ett sjukt land.
Citera
2025-12-05, 16:52
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett fascinerande inlägg. Ditt resonemang är som hämtat ur Kafkas Processen där du sprider anklagelser om rasism utan att någonsin komma till något konkret.

Massinvandring är en stor invandring som landet saknar resurser att hantera. Förekomsten av utanförskapsområden bevisar att den stora invandringen inte fungerar.

I övrigt hänvisar jag till det utförliga och tålmodiga svar du har fått av EnCarte:
(FB) Expo guidar: Myten om folkutbytet (2025-11-28)
Jag har inte läst Processen, men jag är ganska säker på att den inte handlade om rasismanklagelser.

Du påstår att jag skulle ha anklagat någon för rasism eller för att vara rasist. Det har jag inte gjort.

Dessa resurser som saknas, vilka är dessa och hur kan man skaffa dem?
Citera
2025-12-05, 16:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Dessa resurser som saknas, vilka är dessa och hur kan man skaffa dem?
Att du ens ställer frågan visar att du helt saknar probleminsikt. Frågan är dessutom OT så jag bemöter den inte mer än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in