2025-12-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Allt du skriver faller eftersom du igår plötsligt räknade in Polacker i gruppen Tillåtna folkslag i Sverige.

Prisskillnaden på villor i Danderyd och Junsele ger en antydan om var svensken verkligen vill bo. Danderyd har massor med invandrare, från Italien USA Frankrike osv. Sluta uttala dig för alla svenskar. Du är tvärtom en ganska ovanlig ensam bitter gubbe på lander. Det får du vara, jag tänker inte ändra på ditt liv. Det är tvärtom du som vill ändra på mitt. Det är skillnaden mellan toleranta och icke-toleranta människor.

Européer kan svenskar leva med, vi har kompatibel kultur. Polacker t.ex. Du behöver inte dra upp dessa grupper för du vet själv att de inte är dessa som är problemet med massinvandringen.

Du behöver inte börja spela dum igen, du förstår att vi är mer kompatibla med alla andra européer än icke-européer. Du vet detta. Du bor nämligen själv med européer. Det finns en anledning till att ditt område inte är majoritet araber eller afrikaner, för du inte vill bo i ett sånt område. För du vet.
Citera
2025-12-05, 11:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som jag redan skrivit så bygger dina siffror på den enorma invandringen på 1990 2000 2010-talet, men om man istället räknar på 2019-2024 så tar folkutbytet 150-250 år. Med den kunskapen är det upp till oss att sedan välja politiker.

Jag upprepar detta eftersom du redan glömt. För inte kan du väl försöka manipulera genom att ge ensidiga siffror. Om och om igen.
Tar man trenden från 2019 istället för 2002 så tar det ca 33 år istället för 23 år innan andelen med utländsk härkomst överstiger andelen med svensk härkomst.

Det senare intervallet är dock lite kort och det är bättre att tita på hela trenden från 2002 (när SCB:s data börjar).

I framtiden kommer trenden sannolikt att öka eftersom de invandrade förökar sig inom landet. Tillväxten kommer snarare att ske exponentiellt.
Citera
2025-12-05, 11:58
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Européer kan svenskar leva med, vi har kompatibel kultur. Polacker t.ex. Du behöver inte dra upp dessa grupper för du vet själv att de inte är dessa som är problemet med massinvandringen.

Du behöver inte börja spela dum igen, du förstår att vi är mer kompatibla med alla andra européer än icke-européer. Du vet detta. Du bor nämligen själv med européer. Det finns en anledning till att ditt område inte är majoritet araber eller afrikaner, för du inte vill bo i ett sånt område. För du vet.
Jag slutar ta upp polacker när du slutar räkna in polacker i alla dina siffror om Sverige, och slutar använda ordet massinvandring eftersom det ingår massor med polacker i det ordet och tar man bort alla europeer ur "massinvandring" så blir det ingenting kvar.

England hade äkta massinvandring av polacker, ca 500.000, och detta gav brexit. Så underskatta inte den irritation som polacker kan ge i större mängd utanför Polen. De är inte världens smartaste folk. Å andra sidan körde de alla långtradare och nu har England ett helsike att hitta chaufförer för att häta grönkkaer i Europa och proserna har fördubblats.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-05 kl. 12:00.
Citera
2025-12-05, 12:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag var tvungen att googla Tobias Hubinette:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tobias_H%C3%BCbinette
"svensk forskare" född i Sydkorea. Hehe.
Du är verkligen extremt okunnig och du hänger inte med i tråden. Se här om Tobias Hübinette:
(FB) Expo guidar: Myten om folkutbytet (2025-11-28)
(FB) Expo guidar: Myten om folkutbytet (2025-11-28)

Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!

Tillägg:
Alla dina inlägg visar tydligt att du överhuvudtaget inte kan eller vill förstå din samtid eller hur vi har hamnat här. Trots det spammar du tråden med inlägg som försöker förminska de mer eller mindre olösliga problem som gradvis förstör Sverige. Människor som du är direkt samhällsfarliga – oavsett vad som driver er.
Senast redigerad av Totius 2025-12-05 kl. 12:19. Anledning: Tillägg
Citera
2025-12-05, 12:05
Medlem
Citat:
Jag slutar ta upp polacker när du slutar räkna in polacker i alla dina siffror om Sverige, och slutar använda ordet massinvandring eftersom det ingår massor med polacker i det ordet och tar man bort alla europeer ur "massinvandring" så blir det ingenting kvar.

England hade äkta massinvandring av polacker, ca 500.000, och detta gav brexit. Så underskatta inte den irritation som polacker kan ge i större mängd utanför Polen. De är inte världens smartaste folk.

Du menar att alla icke-européer som syns överallt alltså inte existerar? "Tro inte dina ögon tro på det jag säger" har du nått den nivån nu?

Du kan låtsas som att det är polackerna som är problemet i England. Allt du behöver göra för att förstå att detta är trams är att ta en titt på Polen som land. Och titta på deras brottsstatistik.

Och då raserar ditt argument helt.
Citera
2025-12-05, 12:09
Medlem
Citat:
Just stranden Ribban, som var vår hemmaplan, började översköljas av invandrare kring 2010 som grillade med röken tät och irriterade alla. Efter ett års krångel så kom vi på att de enbart var på brygga 3 och 5 där bussarna (från Rosengård) stannade och de gick ingenting. Så alla andra bryggor var helsvenska som vanligt och då gick vi dit istället. Om Ribban börjar krisa så tar man sin BMW till Skanör eller Falsterbo. Ingen åker buss dit från Rosengård.

Om det i framtiden inte finns en enda strand kvar i Skåne utan grill-os så erkänner jag mig besegrad och börjar grilla, eller flyttar till Australien. Som f.ö. kryllar med invandrare och barbeque, min dotter bor i Sydney.

Ja, runt 2010 och de åren efter, så blev det hela ett snäpp värre. Innan tyckte jag själv att det bara var snack om att det bara var invandrare i Malmö, visst mer än på andra håll, men fullt hållbart.
Jag började gå till Bo01 de åren och där var det med då enbart svenskar.
Sedan hittade invandrarna dit där med väl runt 2018-20 och nu är det ren cirkus där med, där det i ett antal år varit klagomål på buskörning för de som betalt dyrt för att bo där.
Skanör, Falsterbo är också hyfsat mycket nuförtiden, antagligen pga sommarkortet.
Beddingestrand kan jag tänka mig fortfarande är helt ok, eller mer åt Ystad, Österlen hållet.
Själv sitter jag nuförtiden mest på balkongen under sommaren.
Njuter mer av det lugnet med en bok och en kopp kaffe
Citera
2025-12-05, 12:47
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Du menar att alla icke-européer som syns överallt alltså inte existerar? "Tro inte dina ögon tro på det jag säger" har du nått den nivån nu?

Du kan låtsas som att det är polackerna som är problemet i England. Allt du behöver göra för att förstå att detta är trams är att ta en titt på Polen som land. Och titta på deras brottsstatistik.

Och då raserar ditt argument helt.
Det här fångar upp rotorsaken till alla problem med invandringen. Oavsett vad som ligger bakom invandringen så hade den inte kunnat genomföras utan en majoritet som ger den legitimitet.

Aktörer som Expo hade inte kunnat finnas om de inte getts legitimitet av medborgarna.
Citera
2025-12-05, 13:01
Medlem
Då får du väl välja rätt forum för det då. Här diskuterar vi verkligheten, inte vad olika ord och begrepp betyder och härrör ifrån. Det är ju mycket mer intressant hur människor upplever sin samtid och att diskutera hur framtiden kommer att bli för oss Svenskar här i Sverige.
I VÅRT EGET LAND.
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vilka akademiska spetsfundigheter menar du? Din citering av mig är tom.

Jag är inte akademiker. Jag har akademiskt intresse, men ingen sån utbildning. Jag har också ett intresse för kritiskt tänkande och gillar att diskutera saker. Anhängare av konspirationsteorier gillar också att diskutera, vilket ger mig goda möjligheter att öva på att försvara mina ståndpunkter och att bli bättre på att diskutera. Diskussionerna är sällan mer givande än att jag nås av insikter om hur dåligt underbyggda tankemodeller som förutsätter tro kan vara.

Inte för en sekund har jag förhoppningar om att mitt ifrågasättande eller allmänna funderande här kommer att ändra någons åsikter eller världsbild - jag ser mig inte som övertygande nog för det.

Mitt konto skapade jag pga tristess och för att jag ville få tillgång till sökfunktionen. Det var 2011. Det tog sedan flera år innan jag gav mig in en diskussion.
Senast redigerad av noden 2025-12-05 kl. 13:31.
Citera
2025-12-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Därför att saken inte handlar om invandring av finnar. Varför har du ännu inte förstått det?
Det går väl att få statistik från vilka länder utlandsfödda kommer. Om Sd ville kunde de göra en karta med bara utomeuropeiska eller där man uteslutit nordbor. Men skulle se mindre ut. Därför är man ingen idiot om man nämner finnar.
Citera
2025-12-05, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Men den här diskussionen handlar om kartan och statistiken, inte om vad någon klagar på. Då räknas finnar som lika utländska. Kartan skulle se annorlunda ut om man inte räknade européer.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det beror på att SCB:s data fortfarande är bristfällig trots upprepade klagomål från EU och FN. Du får hålla tillgodo med den fakta som finns. Och vi kan nog vara säkra på att det inte är finnar som dominerar bland den stora mängd människor som lever i utanförskapsområden:
Regeringen har gett SCB och Boverket i uppdrag att kartlägga utanförskapet i Sverige. Resultatet visar att 180 områden i 66 kommuner har så stora utmaningar att de kan betecknas som utanförskapsområden. Totalt bor 710 000 personer i dessa områden, varav 170 000 är barn.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/arbete-mot-utanforskap/lista-180-omraden-pa-utanforskapets-karta/
Visst har väl SCB statistik om från vilka länder och världsdelar utlandsfödda kommer. Så det skulle gå att göra en migrationskarta utan finnar om man ville.
Citera
2025-12-05, 13:21
Medlem
Ja det var sjukt mycket invandrare i många år. 2015-2019 var det ju precis fullsmockat med lycksökare. Tog en promenad i Slottsskogen en kväll och hela parken var full med män från MENA. Det brukar aldrig vara så mycket folk där annars heller. Nu var det MENA karlar precis överallt. Riktigt overkligt och obehagligt. Jag och min kompis var i princip de enda svenskar man såg till också. Samma på Drottningtorget. Många tjejer på min arbetsplats var rädda för att gå ensamma till centralen när de skulle hem på kvällen. Det var runt 2019. När jag flyttade till min nuvarande stadsdel 2023 "patrullerade" knarkbilarna. De försvann efter ca ett halvår. Nu är det annorlunda även runt femman och Brunnsparken / Centralen. Inte lika knökat med shoppande invandrare längre. Det är ju krav på aktivitet för att få bidrag plus allt har blivit dyrare med. Bidragen ska ju sänkas också. Så det är väl delvis på grund av det.
Men det är ju fortfarande så att man undrar ibland. Hade ärenden förbi Burgårdens gymnasium i höstas. Bara masa utlänningar där. Verkar inte vara en enda svensk som går där längre. Bara personalen var svenskar.
Tragiskt.
Citat:
Jag älskade att handla i Nordstan förr 2000-2012, sedan gick det ner sig via invandring, sedan tror jag polisen satte igång att vakta? Så hur är läget nu? Min teori är att det blir bättre efter att ha varit sämre.
Citera
2025-12-05, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Den rasstatistik som finns i USA och Storbritannen bygger på självidentifiering. Jag förstår inte varför vi skulle krångla till det genom att göra på något annat sätt ifall vi skulle upprätta motsvarande datamängder hos SCB i Sverige.
Intressanta länkar till Storbrittannien och USA. Oväntat mycket vita. Skulle självidentifiering vara mer tillförlitligt än SCBs statistik över födelseland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in