2025-12-04, 18:33
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det tar inte särskilt mycket längre tid att dessutom fråga någon om vilken hudfärg de har när man redan frågar dem om andra saker. Att till exempel lägga till den hudfärg deltagarna anser sig ha som en variabel i SCB:s PSU skulle inte göra att det tog särskilt mycket längre tid att samla in statistiken.
Berätta vilken hudfärg mina grannar ska kryssa i, han är amerikans black, hon finsk blond, alla barn blonda identisk hudfärg med mina barn.

Berätta sedan vad du eller staten ska använda dessa fakta till.

Min mamma var finsk och såg ut som en svensk. Blir det "vet inte" på hudfärg?

Vad har en japan för hudfärg, gul? Japaner är lika bleka som svenskar.
Senast redigerad av Paris24 2025-12-04 kl. 18:36.
Citera
2025-12-04, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Varför är den en idiot? Många här tycker att SCB döljer något med att inte gå flera generationer tillbaka. (Någon tyckte man inte blev svensk på 10.) Och Finland räknas väl som utland. Om man så är finlandssvensk.

Om man låtsas inte förstå skillnaden på finnar (ett grannland som var ett och samma land som Sverige i 600 år) och på somalier och hazarer så är man en idiot. Eller så spelar man dum.

När människor klagar på "invandrare" så handlar det inte om finnar. Och inte om danskar. Det handlar inte ens om européer.

Och det vet du.
Citera
2025-12-04, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Det spelar snart ingen roll vilken stad eller vilket samhälle man besöker så ser man samma sak - utlänningar som driver runt på gatorna. Inte en gata eller väg utan en främling...

Det är en sanning som Expo kan försöka vrida till vad de vill - folk ser ju med egna ögon vad som håller på att hända.

Exakt så. Spelar ingen roll om man åker till de värmländska skogarna eller om man är uppe i Västerbotten i norr på besök. Det ser numera likadant ut överallt.

Expo vill att vi skall förneka det vi tydligt ser rakt framför oss. Som i Kejsarens nya kläder.

Deras argument: Alla är svenskar.
Jamen då så...
Citera
2025-12-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Om man låtsas inte förstå skillnaden på finnar (ett grannland som var ett och samma land som Sverige i 600 år) och på somalier och hazarer så är man en idiot. Eller så spelar man dum.

När människor klagar på "invandrare" så handlar det inte om finnar. Och inte om danskar. Det handlar inte ens om européer.

Och det vet du.
Men den här diskussionen handlar om kartan och statistiken, inte om vad någon klagar på. Då räknas finnar som lika utländska. Kartan skulle se annorlunda ut om man inte räknade européer.
Senast redigerad av IngridBe 2025-12-04 kl. 19:02.
Citera
2025-12-04, 18:46
Medlem
Citat:
Men den här diskussionen handlar om kartan och statistiken, inte om vad någon klagar på. Då räknas finnar som lika utländska.

Gäsp.

Verkligheten är som den är.

Men låtsas du att det handlar om finnar om det roar dig.
Citera
2025-12-04, 19:02
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har bott centralt i västra Malmö, Lund, Linköping, och nu Stockholm i över 20 år, och jag har aldrig sett "utlänningar som driver runt på gatorna", möjligen kring 2016 under tiggarvågen och de var Rumäner. Berätta om din stad.
Fantastiskt! Hur lyckades du med det? Vill du vara min Expo-guide för jag skulle behöva en riktigt skicklig för att slippa se folkutbytet?
Jag var i Stockholm för ett par veckor sedan och mitt i centrala stan (på behörigt avstånd från utanförskapsområdena) sågs det fler människor från Mellanöstern och Afrika än från Sverige.
Malmö, där utanförskapet smälter ihop med stadskärnan, ser man bara folk från Mellanöstern och Afrika.
Det gäller dagtid.
Jag bor på landsbygden så långt från stöket det bara går men jag har levt i storstäder såsom Stockholm, London och Oslo - gemensamt för dessa är att stadsbilden präglas av icke-européer...
Citera
2025-12-04, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Gäsp.

Verkligheten är som den är.

Men låtsas du att det handlar om finnar om det roar dig.
Inte för att det roar mig, men räknas de hos SCB och kartan eller inte?
Citera
2025-12-04, 19:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ja blir ju en annan sorts statistik, om folk bryr sig om att svara. Alla blir inte tillfrågade om valet, men befolkningsstatistiken tar med alla.
Den rasstatistik som finns i USA och Storbritannen bygger på självidentifiering. Jag förstår inte varför vi skulle krångla till det genom att göra på något annat sätt ifall vi skulle upprätta motsvarande datamängder hos SCB i Sverige.
Citera
2025-12-04, 19:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men den här diskussionen handlar om kartan och statistiken, inte om vad någon klagar på. Då räknas finnar som lika utländska. Kartan skulle se annorlunda ut om man inte räknade européer.
Det beror på att SCB:s data fortfarande är bristfällig trots upprepade klagomål från EU och FN. Du får hålla tillgodo med den fakta som finns. Och vi kan nog vara säkra på att det inte är finnar som dominerar bland den stora mängd människor som lever i utanförskapsområden:
Regeringen har gett SCB och Boverket i uppdrag att kartlägga utanförskapet i Sverige. Resultatet visar att 180 områden i 66 kommuner har så stora utmaningar att de kan betecknas som utanförskapsområden. Totalt bor 710 000 personer i dessa områden, varav 170 000 är barn.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/arbete-mot-utanforskap/lista-180-omraden-pa-utanforskapets-karta/
Citera
2025-12-04, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det beror på att SCB:s data fortfarande är bristfällig trots upprepade klagomål från EU och FN. Du får hålla tillgodo med den fakta som finns. Och vi kan nog vara säkra på att det inte är finnar som dominerar bland den stora mängd människor som lever i utanförskapsområden:
Regeringen har gett SCB och Boverket i uppdrag att kartlägga utanförskapet i Sverige. Resultatet visar att 180 områden i 66 kommuner har så stora utmaningar att de kan betecknas som utanförskapsområden. Totalt bor 710 000 personer i dessa områden, varav 170 000 är barn.
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/arbete-mot-utanforskap/lista-180-omraden-pa-utanforskapets-karta/

Sveriges lösning på dessa 180 utanförskapsområden är att förvandla hela landet till ett enda stort utanförskapsområde, för då har man ju i statistiken tagit bort 179 av dessa.
Citera
2025-12-04, 20:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Sveriges lösning på dessa 180 utanförskapsområden är att förvandla hela landet till ett enda stort utanförskapsområde, för då har man ju i statistiken tagit bort 179 av dessa.
Fast då kommer de utmaningar som definierar utanförskapsområde att bli större i motsvarande grad. Konsekvensen blir alltså att antalet personer i utanförskapsområden ökar. Med befintlig definition kan hela Sverige bli ett utanförskapsområde rent hypotetiskt. Bortsett från en liten elit som äger och kontrollerar allting. (Alltså det som vissa kallar ”konspirationsteori”.)
Citera
2025-12-04, 20:13
Medlem
Expo som arbetar med massmördare. Fräsch, trovärdig källa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in