Citat:
1. Lyckligtvis så finns det mycket sand i Egypten, som kan användas för att plana ut marken i ett stenbrott.
2. Jag tog med videon i inlägget du postade tidigare, där du löjlade dig om rep samtidigt som du ignorerade att bara ett par sekunder senare så tar han upp precis samma teknik.
https://www.youtube.com/watch?v=d2muzkhHLgM
Vid 5:50 och framåt.
3. För de viktiga momenten som jag åsyftar så använder han inga rep överhuvudtaget. Bara trä och sten.
4a. Men han gjorde det ensam. Helt på egen hand. Utan hjälp av någon annan. En enda manskraft som lyfter block på flera ton.
4b. 120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?
Och nej, gubben lär inte bygga någon pyramid, särskilt som han illustrerar hur man byggde Stone Henge, men teknikerna han använder är fortfarande väldigt intressanta och visar hur en enskild person kan flytta stenblock på flera ton, utan några avancerade verktyg. Vilket gör att man därmed kan extrapolera till vad ett par dussin man då kan göra med samma tekniker.
Detta medans du gör antagandet att de gamla egyptierna inte använde någon form av teknik alls, utan bara många män med långa rep.
2. Jag tog med videon i inlägget du postade tidigare, där du löjlade dig om rep samtidigt som du ignorerade att bara ett par sekunder senare så tar han upp precis samma teknik.
https://www.youtube.com/watch?v=d2muzkhHLgM
Vid 5:50 och framåt.
3. För de viktiga momenten som jag åsyftar så använder han inga rep överhuvudtaget. Bara trä och sten.
4a. Men han gjorde det ensam. Helt på egen hand. Utan hjälp av någon annan. En enda manskraft som lyfter block på flera ton.
4b. 120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?
Och nej, gubben lär inte bygga någon pyramid, särskilt som han illustrerar hur man byggde Stone Henge, men teknikerna han använder är fortfarande väldigt intressanta och visar hur en enskild person kan flytta stenblock på flera ton, utan några avancerade verktyg. Vilket gör att man därmed kan extrapolera till vad ett par dussin man då kan göra med samma tekniker.
Detta medans du gör antagandet att de gamla egyptierna inte använde någon form av teknik alls, utan bara många män med långa rep.
Missade du att jag skrev att REP inte spelar någon roll i hans video? Det var bara en kul petitess, som du givetvis lyckades hänga upp dig.
För att vi i fortsättningen ska undvika planlösa diskussioner där du bröstar upp dig med känslor som går överstyr måste du införa någon form av kvantifiering av dina argument, annars hamnar vi en oändlig spiral av villkorslösa påståenden, vilket hela tråden varit förpestad av i 16 år.
120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?Vill du diskutera detta seriöst? Dags att tänka före innan du skriver?
ELI5: Ett 80 tons granitblock väger inte 80 ton när det transporteras ur stenbrottet, det väger betydligt mer. Hur mycket kan det divideras om hur länge som helst, men 100-140 ton är inte orelastiskt. Detta är inget jag hittar på, läser du en bok i MASONRY är detta uppenbart. Med moderna verktyg had givetvis felmarginalen varit betydligt lägre, exempelvis motoriserad diamantsåg.Jag har redan lagt fram den mest kompletta analysen i den här tråden, möjligen en av de bättre du hittar på Internet, oavsett språk. Det är märkligt att du reagerar med irritation i stället för att bemöta innehållet med nyfikenhet.