2025-12-05, 04:07
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
1. Lyckligtvis så finns det mycket sand i Egypten, som kan användas för att plana ut marken i ett stenbrott.

2. Jag tog med videon i inlägget du postade tidigare, där du löjlade dig om rep samtidigt som du ignorerade att bara ett par sekunder senare så tar han upp precis samma teknik.
https://www.youtube.com/watch?v=d2muzkhHLgM
Vid 5:50 och framåt.

3. För de viktiga momenten som jag åsyftar så använder han inga rep överhuvudtaget. Bara trä och sten.

4a. Men han gjorde det ensam. Helt på egen hand. Utan hjälp av någon annan. En enda manskraft som lyfter block på flera ton.
4b. 120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?

Och nej, gubben lär inte bygga någon pyramid, särskilt som han illustrerar hur man byggde Stone Henge, men teknikerna han använder är fortfarande väldigt intressanta och visar hur en enskild person kan flytta stenblock på flera ton, utan några avancerade verktyg. Vilket gör att man därmed kan extrapolera till vad ett par dussin man då kan göra med samma tekniker.
Detta medans du gör antagandet att de gamla egyptierna inte använde någon form av teknik alls, utan bara många män med långa rep.

Missade du att jag skrev att REP inte spelar någon roll i hans video? Det var bara en kul petitess, som du givetvis lyckades hänga upp dig.

För att vi i fortsättningen ska undvika planlösa diskussioner där du bröstar upp dig med känslor som går överstyr måste du införa någon form av kvantifiering av dina argument, annars hamnar vi en oändlig spiral av villkorslösa påståenden, vilket hela tråden varit förpestad av i 16 år.
120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?
Vill du diskutera detta seriöst? Dags att tänka före innan du skriver?
ELI5: Ett 80 tons granitblock väger inte 80 ton när det transporteras ur stenbrottet, det väger betydligt mer. Hur mycket kan det divideras om hur länge som helst, men 100-140 ton är inte orelastiskt. Detta är inget jag hittar på, läser du en bok i MASONRY är detta uppenbart. Med moderna verktyg had givetvis felmarginalen varit betydligt lägre, exempelvis motoriserad diamantsåg.
Jag har redan lagt fram den mest kompletta analysen i den här tråden, möjligen en av de bättre du hittar på Internet, oavsett språk. Det är märkligt att du reagerar med irritation i stället för att bemöta innehållet med nyfikenhet.
Citera
2025-12-05, 04:12
Medlem
theUFOsummoners avatar
Det måste vara busenkelt för vilken person som helst som har svalt det officiella narrativet att debunka mitt tidigare påstående:
PEAK OUTPUT kräver 850.000 arbetare bara i stenbrottet.
Om det officiella narrativet stämmer borde det vara trivialt att visa att detta är HELT FEL.

Någon?
Citera
2025-12-05, 04:13
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
Tack för välstrukturerat inlägg, sällsynt på FB.

01. Kungens Kammare, 0.1-0.5 mm. Med handverktyg är det exceptionellt svårt även idag. Faktum är att ingen mason idag har bevisat att det går, inte ens på liten skala:
The system used by ancient masons to make truly flat surfaces on stone
blocks, sarcophagi and obelisks has never fully been understood.
Sidan 179 i Stoneworking technology in Ancient Egypt by Denys A. Stocks
Kunde tyvärr inte hitta sidan, bara boken. Och utifrån den, och ditt tyvärr ganska cherrypickande av fakta så misstänker jag att det totala citatet är längre än så och att författaren går vidare till sin teori om hur det gick till, och att det inte handlade om övernaturliga fenomen, utomjordingar eller någon superavancerad teknik från ett superteknologiskt samhälle eller vad nu din teori är.

Citat:
02. Det åsyftas givetvis med verktyg och resurser i Antika Egypten (AE)
Och jag syftar på det du skrev:
Du TRIVIALISERAR världens mest komplexa ingenjörsprojekt. Ingen modern ingenjör 2025 kan lösa dessa flaskhalsar – men du menar att forntida jordbrukare bara “fixade det”.
Tyvärr för din del så är en del av dessa världens mest komplexa ingenjörsprojekt något som är relativt trivialt för en modern ingenjör 2025.

Citat:
03. Har du en mer utvecklad hypotes för rampens konstruktion? Jag har gjort en seriös analys, men innan jag presenterar den, kan jag gärna läsa din. Det är ok att du kopierar någon annans analys, men isf. – länka mig den.

(Men en ledtråd till min analys – alla rampmodeller utan undantag imploderar.)
Jag förmodar att alla dina rampmodeller imploderar eftersom du gör antaganden om att egyptierna var idioter som bara förstod muskelkraft och långa rep, snarare än hävstångskraft och liknande?

Det finns flera utvecklade hypoteser, däribland en i filmen du länkade. Men som sagt, en sådan teori är att man byggde rampen utav samma block som sedan användes i konstruktionen i den övre delen av pyramiden, och man således tog upp blocken efteråt.
Men om du vill vara ännu enklare än så, så kan förklaringen vara så enkel som att de återanvände materialet till andra byggprojekt, då den stora pyramiden i Giza inte var det enda som de byggde.

Citat:
04. Ingen modern arkeolog (Hawass, Lehner m.fl) stödjer den teorin, därför att inga stora mängder sand eller fyllnadsmaterial har hittats, så du måste backa upp det påståendet med något mer konkret.
Fyllnadsmaterialet existerar naturligtvis inuti pyramiden, och kan därför inte hittas annat än om man skulle bryta isär pyramiden.

Citat:
05. Utan pyramider, var matproduktion plus minus noll. Samhället överlevde. Under pyramidbygget? En obegripligt hög konsumption med negativ output:

a) 20.000 bönder hämtas
b) Dessa äter dubbelt så mycket och dricker 3 gånger mer öl
c) Bönderna kan inte arbeta utan verktyg, rep, träkomponenter, som skapar sin egen logistiska supportlina
d) Dessa behöver också mat
e) Supportarbetarna är fler än bönderna, >50.000
f) Mat kan inte transporteras långt, för det hade krävt egna resurser som gått negativ

Har du andra variabler får du gärna presentera dem.
Varför var matproduktionen plus minus noll? Poängen med att de första civilisationer uppstod kring de stora floderna, Nilen, Indus, Eufrat och Tigris, var just att de var bördiga nog för att kunna skapa ett överskott som gjorde att man kunde göra något annat än att enbart överleva.

Varför skulle de äta dubbelt så mycket och dricka 3 gånger mer öl? Tror du egyptierna annars satt hemma på sofflocket och scrollade på youtube? De sysslade med tungt kroppsarbete, oavsett om det handlade om pyramidbygge eller att jobba på åkern.

Bönderna, och hantverkarna, kräver naturligtvis verktyg. Och det fanns gott om smeder och de som tillverkade verktyg. Det var trots allt en civilisation.

En stor fråga till dig.
Det finns flera krig dokumenterade från den här tiden. Hur förklarar du dem?
Enligt din logik ovan så skulle några krig vara omöjliga pga att man inte kunde ta män från åkrarna utan svält, inte kunde producera vapen och rustningar, och naturligtvis omöjligen kunde föra krig mer än max en halv dagsmarsch från det egna köksbordet?

Citat:
06. Vilka siffror har du använt i DIN uträkning?
Inga alls, jag bara påpekar att din uträkning saknar vettiga källor.

Citat:
07. Att du relaterar mina punkter till vad vi klarar av med moderna verktyg 2025 gör dina kommentarer extra komiska, särskilt med tanke på att inte en enda person har gjort ett analyserat inlägg före mig i denna tråd med +800 inlägg.
Vilket nog beror mer på din definition av "analyserat inlägg" än någonting annat.

Citat:
09. Detta är en underskattad punkt och ingen i denna tråd har förklarat hur denna anomali uppstod:

a) Tusentals professionella stenmakare
b) Mer eller mindre en egen skola för "masons"
c) Kunde handslipa massiva granitbitar till sub-millimeterprecision
d) Efter pyramiderna -POFF! Inte ett spår av denna kunskap
a) Uppenbarligen så gillade man att bygga i sten.
b) Eller ett gesällsystem, som var rätt vanligt innan några skolor utvecklades.
c) Se tidigare punkt.
d) Jodå, finns gott om denna kunskap. Bara att du stirrar dig blind på en pyramid och inte ser skogen för alla träden.
https://www.ancienthistorylists.com/egypt-history/iconic-architecture-ancient-egypt/

Citat:
12. Här var det din läsförmåga som haltade, inte egypternas precision
Samt din förmåga att skylla på andra.

Citat:
13. Granitblock + Besättning + Förnödenheter + Hjälpmedel / Verktyg = >100 ton
Varför behöver de förnödenheter och annat? Du tror inte de kan ha använt andra båtar, eller stöd från land. Till exempel på det sätt som man ofta flyttade tunga båtar på floder genom tiderna?
https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/033/033/528/large/jinrui-liang-faaa.jpg

Citat:
e) Kul att du fick lära dig något nytt
Förutom att detta något nytt var att det inte var något nytt utan bara en optisk illusion, då.
Citera
2025-12-05, 04:24
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Om konstruktörerna av pyramiden kunnat:

• massproducera miljontals block i flera stentyper,
• transportera även 100–120-tonsblock utan tekniska begränsningar,
• och bearbeta dem med precisionsnivå som överstiger bronsåldersteknik,

…då finns det ingen logisk anledning att behöva “låna” block från någon annan struktur.

Därmed försvinner idén om återanvända block – det löser inget problem som byggarna haft.
Idén om att återanvända block finns fortfarande. Bara för att man kan göra det på ett sätt så finns det de som vill göra det på ett billigare sätt. Och inte minst av ideologiska skäl, där man vill förstöra sådant som andra tidigare har byggt.
En av pyramiderna på Giza är skadad för att en muslimsk härskare ville använda den som stenbrott eftersom han såg dem som hädiska då de pekade på en tid innan islam t ex. Och om man tror att ikonoklasm är något nytt, så har man ingen större koll på historien.

Och dessutom, bara för att verkligen få dig att flämta av upphetsningen och oförståelse, så är rekordet inte 100-120 tons stenblock, utan rekordet är Kolossen i Ramesseum på hela 1'000 ton, som fraktats 220 km. Och än värre, det finns fragment av statyer som kan ha varit ännu större....
Citera
2025-12-05, 04:32
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Kunde tyvärr inte hitta sidan, bara boken. Och utifrån den, och ditt tyvärr ganska cherrypickande av fakta så misstänker jag att det totala citatet är längre än så och att författaren går vidare till sin teori om hur det gick till, och att det inte handlade om övernaturliga fenomen, utomjordingar eller någon superavancerad teknik från ett superteknologiskt samhälle eller vad nu din teori är.

Och jag syftar på det du skrev:
Du TRIVIALISERAR världens mest komplexa ingenjörsprojekt. Ingen modern ingenjör 2025 kan lösa dessa flaskhalsar – men du menar att forntida jordbrukare bara “fixade det”.
Tyvärr för din del så är en del av dessa världens mest komplexa ingenjörsprojekt något som är relativt trivialt för en modern ingenjör 2025.

Jag förmodar att alla dina rampmodeller imploderar eftersom du gör antaganden om att egyptierna var idioter som bara förstod muskelkraft och långa rep, snarare än hävstångskraft och liknande?

Det finns flera utvecklade hypoteser, däribland en i filmen du länkade. Men som sagt, en sådan teori är att man byggde rampen utav samma block som sedan användes i konstruktionen i den övre delen av pyramiden, och man således tog upp blocken efteråt.
Men om du vill vara ännu enklare än så, så kan förklaringen vara så enkel som att de återanvände materialet till andra byggprojekt, då den stora pyramiden i Giza inte var det enda som de byggde.

Fyllnadsmaterialet existerar naturligtvis inuti pyramiden, och kan därför inte hittas annat än om man skulle bryta isär pyramiden.

Varför var matproduktionen plus minus noll? Poängen med att de första civilisationer uppstod kring de stora floderna, Nilen, Indus, Eufrat och Tigris, var just att de var bördiga nog för att kunna skapa ett överskott som gjorde att man kunde göra något annat än att enbart överleva.

Varför skulle de äta dubbelt så mycket och dricka 3 gånger mer öl? Tror du egyptierna annars satt hemma på sofflocket och scrollade på youtube? De sysslade med tungt kroppsarbete, oavsett om det handlade om pyramidbygge eller att jobba på åkern.

Bönderna, och hantverkarna, kräver naturligtvis verktyg. Och det fanns gott om smeder och de som tillverkade verktyg. Det var trots allt en civilisation.

En stor fråga till dig.
Enligt din logik ovan så skulle några krig vara omöjliga pga att man inte kunde ta män från åkrarna utan svält, inte kunde producera vapen och rustningar, och naturligtvis omöjligen kunde föra krig mer än max en halv dagsmarsch från det egna köksbordet?

Inga alls, jag bara påpekar att din uträkning saknar vettiga källor.

Vilket nog beror mer på din definition av "analyserat inlägg" än någonting annat.

a) Uppenbarligen så gillade man att bygga i sten.
b) Eller ett gesällsystem, som var rätt vanligt innan några skolor utvecklades.
c) Se tidigare punkt.
d) Jodå, finns gott om denna kunskap. Bara att du stirrar dig blind på en pyramid och inte ser skogen för alla träden.
https://www.ancienthistorylists.com/egypt-history/iconic-architecture-ancient-egypt/

Samt din förmåga att skylla på andra.

Varför behöver de förnödenheter och annat? Du tror inte de kan ha använt andra båtar, eller stöd från land. Till exempel på det sätt som man ofta flyttade tunga båtar på floder genom tiderna?
https://cdna.artstation.com/p/assets/images/images/033/033/528/large/jinrui-liang-faaa.jpg

Förutom att detta något nytt var att det inte var något nytt utan bara en optisk illusion, då.

Märker du själv hur emotionell du är? Det är ett dolt raseri på något sätt som du kanaliserar med stolthet? Varför?
Vill du poängtera HUR de gjorde så berätta istället för att:
Kunde tyvärr inte hitta sidan, bara boken. Och utifrån den, och ditt tyvärr ganska cherrypickande av fakta så misstänker jag att det totala citatet är längre
Dina övriga punkter är en vild kakafoni av känslor som går överstyr.

Vill du diskutera detta ofärgat och seriöst? Kan vi försöka? Jag kan men DU måste vilja också.
En mer sansad dialog eftersöks.

Punkta ner dina frågor / synpunkter igen. Ett civiliserat försök.
Citera
2025-12-05, 04:35
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Och dessutom, bara för att verkligen få dig att flämta av upphetsningen och oförståelse, så är rekordet inte 100-120 tons stenblock, utan rekordet är Kolossen i Ramesseum på hela 1'000 ton, som fraktats 220 km. Och än värre, det finns fragment av statyer som kan ha varit ännu större....

Existens är inte förklaring av metod. Det är det vi diskuterar.
Pyramiden existerar. Det är en grundförutsättning.

Hur utfördes de enskilda momenten?
Hur skalades logistiken med tillgängliga variabler?
Citera
2025-12-05, 04:41
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Missade du att jag skrev att REP inte spelar någon roll i hans video? Det var bara en kul petitess, som du givetvis lyckades hänga upp dig.
Du menar följande bit?
Det han glömt är att AE inte hade tillgång till moderna rep utan gjorde alla rep för hand av palm, som förutom att inte vara i närheten av moderna rep i tålighet, också hade enorm flex.

Detta blir helt avgörande och imploderar hela hans hypotes omedelbart.

Palmrep sträcks ca 10 % vid normal last och 15–20 % nära maxlast.
Med rep som är 280 meter långa ger detta 15–30 meters stretch innan någon kraft når blocket.
De försöker alltså dra 50 ton via ett gummiband.
Jag är hemskt ledsen att jag misstolkade din utläggning palmrep som att rep inte spelade någon roll i hans video.

Citat:
För att vi i fortsättningen ska undvika planlösa diskussioner där du bröstar upp dig med känslor som går överstyr måste du införa någon form av kvantifiering av dina argument, annars hamnar vi en oändlig spiral av villkorslösa påståenden, vilket hela tråden varit förpestad av i 16 år.
Du menar att jag ska presentera matematik som är värdelös eftersom grundläggande fakta är okända och vi därför sitter och hittar på siffror och sedan tror att extrapolerade siffror från påhittade siffror har något mer värde än de siffror vi ursprungligen hittade på eftersom vi använde matematik för att komma fram till de nya siffrorna?

Citat:
120 ton? Tidigare var det 100 ton. Men den enskilt tyngsta stenen var på 80 ton så varför ökar du hela tiden vikten?
Vill du diskutera detta seriöst? Dags att tänka före innan du skriver?
ELI5: Ett 80 tons granitblock väger inte 80 ton när det transporteras ur stenbrottet, det väger betydligt mer. Hur mycket kan det divideras om hur länge som helst, men 100-140 ton är inte orelastiskt. Detta är inget jag hittar på, läser du en bok i MASONRY är detta uppenbart. Med moderna verktyg had givetvis felmarginalen varit betydligt lägre, exempelvis motoriserad diamantsåg.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_monoliths

80 ton är inte ens nog för att komma med på listan.....

Citat:
Jag har redan lagt fram den mest kompletta analysen i den här tråden, möjligen en av de bättre du hittar på Internet, oavsett språk. Det är märkligt att du reagerar med irritation i stället för att bemöta innehållet med nyfikenhet.
Det är egot som är i samma storlek som pyramiden som skapar irritationen. Och med det egot så är det naturligtvis svårt att inse att din analys inte bara faller kort från att vara en av de bättre på internet, oavsett språk, utan tvärtom är fylld av fel och egna påhittade siffror och extrapoleringar utan grund. Men det finns ju ett gammalt ordspråk om sandkornet i grannens öga och 80-tons granitblocket i det egna.
Citera
2025-12-05, 04:45
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Märker du själv hur emotionell du är? Det är ett dolt raseri på något sätt som du kanaliserar med stolthet? Varför?
För att det är väldigt sent på natten och jag är trött och på väg till sängs men är för envis för att bara lägga av att tjafsa och istället gå och lägga mig?

Citat:
Vill du poängtera HUR de gjorde så berätta istället för att:
Kunde tyvärr inte hitta sidan, bara boken. Och utifrån den, och ditt tyvärr ganska cherrypickande av fakta så misstänker jag att det totala citatet är längre
Dina övriga punkter är en vild kakafoni av känslor som går överstyr.

Vill du diskutera detta ofärgat och seriöst? Kan vi försöka? Jag kan men DU måste vilja också.
En mer sansad dialog eftersöks.

Punkta ner dina frågor / synpunkter igen. Ett civiliserat försök.
Visst, här kokar vi ner frågorna till dig.

1. Enligt din logik ovan så skulle några krig vara omöjliga pga att man inte kunde ta män från åkrarna utan svält.
2. Man kunde inte producera vapen och rustningar i den mängd som skulle krävas för en hel armé.
3. Hur lyckades man föra krig mer än max en halv dagsmarsch från det egna köksbordet?
Citera
2025-12-05, 04:47
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Existens är inte förklaring av metod. Det är det vi diskuterar.
Pyramiden existerar. Det är en grundförutsättning.

Hur utfördes de enskilda momenten?
Hur skalades logistiken med tillgängliga variabler?

Korrekt. Pyramiden existerar.

Så hur hittar vi förklaringar?
Vi presenterar möjliga förklaringar, mestadels baserade på att egyptierna inte var idioter utan tvärtom uppfinningsrika och geniala och nyttjade det de hade, genom flera hundra, om inte tusentals, års erfarenheter.
Du hävdar att dessa är omöjliga.

Så vad är då din förklaring?
Presentera den.
Citera
2025-12-05, 04:57
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Du menar följande bit?
Det han glömt är att AE inte hade tillgång till moderna rep utan gjorde alla rep för hand av palm, som förutom att inte vara i närheten av moderna rep i tålighet, också hade enorm flex.

Detta blir helt avgörande och imploderar hela hans hypotes omedelbart.

Palmrep sträcks ca 10 % vid normal last och 15–20 % nära maxlast.
Med rep som är 280 meter långa ger detta 15–30 meters stretch innan någon kraft når blocket.
De försöker alltså dra 50 ton via ett gummiband.
Jag är hemskt ledsen att jag misstolkade din utläggning palmrep som att rep inte spelade någon roll i hans video.

Du menar att jag ska presentera matematik som är värdelös eftersom grundläggande fakta är okända och vi därför sitter och hittar på siffror och sedan tror att extrapolerade siffror från påhittade siffror har något mer värde än de siffror vi ursprungligen hittade på eftersom vi använde matematik för att komma fram till de nya siffrorna?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_largest_monoliths

80 ton är inte ens nog för att komma med på listan.....

Det är egot som är i samma storlek som pyramiden som skapar irritationen. Och med det egot så är det naturligtvis svårt att inse att din analys inte bara faller kort från att vara en av de bättre på internet, oavsett språk, utan tvärtom är fylld av fel och egna påhittade siffror och extrapoleringar utan grund. Men det finns ju ett gammalt ordspråk om sandkornet i grannens öga och 80-tons granitblocket i det egna.

1. Du länkade till en gubbe som drar i ett stenblock, tar ett citat till en helt annan video som jag själv nämnde – Någonstans här har du missat att min referens till "rep spelar ingen roll" till videon med gubben.

Palmrep är definitivt ett gigantiskt problem.

2. Om siffror är okända, vad är det du debatterar i den här tråden? Har du köpt ett narrativ utan siffror?

3. Det borde vara extremt enkelt att matematiskt visa att jag har fel, utan behov av ditt emotionella ego.

Du anför en ton som antyder att jag har HELT FEL. 2+2 = 5? Gör det uppenbart för alla, inte med emotionella ord och flummiga oneliners.
Citera
2025-12-05, 05:06
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
För att det är väldigt sent på natten och jag är trött och på väg till sängs men är för envis för att bara lägga av att tjafsa och istället gå och lägga mig?

Visst, här kokar vi ner frågorna till dig.

1. Enligt din logik ovan så skulle några krig vara omöjliga pga att man inte kunde ta män från åkrarna utan svält.
2. Man kunde inte producera vapen och rustningar i den mängd som skulle krävas för en hel armé.
3. Hur lyckades man föra krig mer än max en halv dagsmarsch från det egna köksbordet?

Och jag lever i en annan tidszon... så jag är nyvaken

Du introducerar dock nya parametrar som inte har något med pyramiden att göra. Angrip mina visade siffror istället. Det konkretiserar ämnet.

Jag har presenterat analyser av flera parametrar som är absoluta flaskhalsar baserat på några enkla grundfakta:
a) Pyramidens storlek är definitivt
b) Genomsnittlig storlek för block är visuellt approximerad
c) Material av block är definitiv med vetenskaplig metod
Det är bara 3 ingående variabler. Vi behöver inte blanda in kolosser, krig och utomjordingar. Bara analysera utifrån dessa 3 variabler.
Citera
2025-12-05, 09:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det måste vara busenkelt för vilken person som helst som har svalt det officiella narrativet att debunka mitt tidigare påstående:
PEAK OUTPUT kräver 850.000 arbetare bara i stenbrottet.
Om det officiella narrativet stämmer borde det vara trivialt att visa att detta är HELT FEL.

Någon?

Dina egna matregler säger väl att det inte kan stämma, så du har falsifierat det själv.

Blir det inte jobbigt att bara stapla minutiösa saker på varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in