"Sverige har ett energiklassningssystem som skiljer sig från de flesta andra EU-länder, vilket kan leda till att svenska byggnader får sämre energiklasser än motsvarande byggnader i andra länder trots liknande energiprestanda.
Detta beror på att Sverige har relativt höga krav på energiklass A, B och C, där dagens klass C motsvarar nybyggnadskrav, medan motsvarande nybyggnadskrav i exempelvis Finland motsvarar energiklass A.
Därför riskerar det nya energiklassningssystemet att slå hårdare mot Sverige än andra EU-länder, särskilt när det gäller krav på energieffektivisering av befintliga byggnader.
Regeringen har därför gett Boverket i uppdrag att utreda om det behövs ändringar i energiklassningssystemet för att skapa likvärdiga konkurrensvillkor för Sverige jämfört med andra medlemsstater.
Boverket har föreslagit att dagens energiklasser A till C ska omklassas till en ny energiklass A, medan energiklass G föreslås bli oförändrad och övriga klasser (B till F) fördelas med en jämn bandbredd.
Detta förslag syftar till att bättre harmonisera det svenska systemet med övriga EU-länder och minska behovet av kostsam energirenovering.
EU arbetar med att skärpa energikraven genom en omfattande revidering av direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), med målet att alla byggnader ska vara nollutsläppsbyggnader till 2050.
Enligt förslag från Europaparlamentet ska alla byggnader ha uppnått minst energiklass D till 2033, medan ministerrådets förslag är mindre ambitiöst.
I Sverige berörs cirka 700 000 byggnader av klimatmålen, och det är förväntat att många av dessa byggnader behöver renoveras för att uppfylla de nya kraven.
Trots att kraven inte kommer att utformas baserat på energiklasser är det fortfarande ett behov av att skapa likvärdiga konkurrensvillkor, särskilt för finansiering och internationell ranking.
AI-generated answer. Please verify critical facts."
AI svar så ta det med en stor nypa salt.
hittade också åt denna
https://svenskenergideklaration.se/rakna-ut-energiklass/
men jag tycker den verkar helt kaiko då den visar att mitt hus är klassat som "A" vilket jag mycket starkt betvivlar
dom har förresten på sidan en FAQ där det blandannat står
"Vad behöver jag förbereda?
För att underlätta för energiexperten som ska utföra deklarationen bör följande fastighetsuppgifter finnas tillgängliga, innan platsbesiktning sker:
12 månaders värmeförbrukning* (el, fjärrvärme, gas, etc.)
12 månaders elförbrukning för fastighetsel* (fjärrvärme, gas, etc.)
12 månaders vattenförbrukning*
OVK-protokollet från den senaste besiktningen (gäller flerfamiljshus)
Radonprotokoll om radonmätning har genomförts
Energibehovsberäkningen som upprättades i samband med bygglovet (om besiktningen gäller nyare hus för tex. låneansökan eller slutbevis)
Ritningar (gäller nyproduktion)"