2025-05-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det kommer aldrig att hända.

Vi har 21 ledamöter och ca 500 tjänstemän där nere, plus ett antal servicefunktioner som datatekniker mm mm.
Dom kommer aldrig att gå med på att deras levebröd försvinner, det är också omplaceringsplatser för nuvarande politiker och tjänstemän som dom kommer att försvara med näbbar och klor, eftersom dom ser det som en karriärmöjlighet i framtiden.

Inbilla dig inte att dom kommer att tänka på Sveriges bästa, det är deras egen personliga karriär och ekonomi som är viktigast för dom...

Ja, för Brexit gick jättebra ju! Nope, alla högerns förslag runtom i världen har bara gjort allt ännu mer kasst och nu när MAGA krashar och brinner världen över så hurrar folk.
Tog bara en total katastrof i USA för att folk skulle fatta att Trump är en IDIOT.
Dvs. extremt låg iq.
Citera
2025-12-01, 14:29
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Dags att aktualisera den här frågan igen, att EU kräver att alla bostäder ska ha energiklass D eller bättre om några år. För formlen som EU kräver att vi i Sverige använder oss av, för att räkna ut energiklassificeringen, är väldigt konstig:

Om du har värmepump måste du multiplicera din elförbrukning med 1,8 innan din förbrukning per kvadratmeter räknas ut.

Om du har fjärrvärme ska du multiplicera förbrukningen med 0,7.

I ett land som Sberige, som har utsläppsfri elproduktion, är detta helt galet. Faktorn för el borde vara 1,0. I ett land som Tyskland, däremot, där elen till stor del produceras från brunkol, är 1,8 mer rimligt.

Men det är fullständigt galet att ett ”rent” el-land som Sverige ska mätas på samma sött som ett smutsigt.

Varför har inte regeringen agerat? Här måste regeringen agera kraftfullt! Annars kommer Sverige att behöva plöja ned 100-tals miljarder på helt onödiga åtgärder.
Citera
2025-12-02, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

har spenderat nu en stund med min googlefu men jag hittar inget som hänvisar till dina uppgifter. (säger att min googlefu är värdelös, inte att du har fel)

det jag hittade var
"Senast 2050 ska Europa bli världens första koldioxidneutrala kontinent. För att nå målet kom den ”europeiska gröna given”, ett paket med politiska initiativ för att uppnå ett klimatneutralt Europa. En del av det är att energieffektivisera byggnader i EU-länder.

För Sveriges del innebär det att 46 procent av landets bostäder måste renoveras för att uppnå energiklass D senast år 2033. 2050 ska samtliga byggnader uppnå energiklass A, oavsett om det är torp från 1800-talet eller radhus från 60-talet. Målsättningarna blir sannolikt en mycket dyr historia för Sveriges husägare."
dock är den från 2023

vad jag tycker är mest konstigt är att dom klassar värmepump som 1.8, jag kan tycka att direktverkande el borde ligga högt och ju mer effektivare värme källa ju lägre siffra. och bara för att det är fjärrvärme innebär det ju inte att det är "rent"
förresten, vadå elförbrukning, skall dom ha tv/dator/annatshit med i beräkningen?
Citera
2025-12-02, 21:07
Medlem
glimmandes avatar
Det här är så idiotiskt. Är helt med på att nybyggen kan/bör tvingas på krav för att vara energisnåla. Kostar inte så mycket mer om det planeras in ifrån början. Men att tvinga på det existerande beståndet är så höggradigt idiotiskt att man inte ens vet var man ska börja.

Kommer sluta med enorma summor för BRFer och villaägare samtidigt som byråkrater och konsulter täljer guld på alla reglerna som ska efterlevas.
Citera
2025-12-02, 22:01
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
[/spoiler]

har spenderat nu en stund med min googlefu men jag hittar inget som hänvisar till dina uppgifter. (säger att min googlefu är värdelös, inte att du har fel)

det jag hittade var
"Senast 2050 ska Europa bli världens första koldioxidneutrala kontinent. För att nå målet kom den ”europeiska gröna given”, ett paket med politiska initiativ för att uppnå ett klimatneutralt Europa. En del av det är att energieffektivisera byggnader i EU-länder.

För Sveriges del innebär det att 46 procent av landets bostäder måste renoveras för att uppnå energiklass D senast år 2033. 2050 ska samtliga byggnader uppnå energiklass A, oavsett om det är torp från 1800-talet eller radhus från 60-talet. Målsättningarna blir sannolikt en mycket dyr historia för Sveriges husägare."
dock är den från 2023

vad jag tycker är mest konstigt är att dom klassar värmepump som 1.8, jag kan tycka att direktverkande el borde ligga högt och ju mer effektivare värme källa ju lägre siffra. och bara för att det är fjärrvärme innebär det ju inte att det är "rent"
förresten, vadå elförbrukning, skall dom ha tv/dator/annatshit med i beräkningen?
Ja, för Sveriges del är det helt absurt att man ska multiplicera elförbrukningen med 1,8. Sverige har ren el och borde ha faktor 1,0. Den där faktorn 1,8 verkar basera sig på länder som Tyskland, där elen produceras genom att man eldar kol och olja.

Ännu märkligare är att fjärrvärme får 0,7. Fjärrvärme produceras till rätt stor del genom att man eldar sopor och skogsrens.

Uppvärmningen av Sveriges bostadsbestånd baseras till stor del på ren el, och att då införa en så absurd bestraffningsfaktor på vår rena el leder till helt onödiga åtgärder som kommer att kosta hundratals miljarder.

Förtroendet för EU är redan borta i den här frågan. Förtroendet för våra svenska politiker kommer att gå samma väg om de inte lyckas ändra på detta.
Citera
2025-12-03, 20:45
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Svensson förstår inte omfattningen av hur vansinnigt och korrupt EU är.
600.000kr ska läggas ut på moderna 2000-talsvillor i jakt på CO2-minskning för klimatet,,,, som solen styr.

Sagt det förut, säger det igen. Det är som att leva i en haschpsykos.
Citera
2025-12-03, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ännu märkligare är att fjärrvärme får 0,7. Fjärrvärme produceras till rätt stor del genom att man eldar sopor och skogsrens.

nej nej, låt den gärna stå på 0.7. (och det är aaaabsolut inte för att jag har fjärrvärme )

ska bli intressant hur dom vill beräkna dom som har endast eller till stordel ved eldning. undrar om dom vill komma med dumma förslag som skall förbjuda sånt. typ det dom försökte slika igenom med kvalitets krav på spisar.

eller dom som har flera värme källor.... har en diesel värmare som jag tror borde kunna värma upp huset med. och medans det inte känns som om det skulle vara billigt, så om jag fick ett bättre energiklass för att slippa dyra onödiga renoveringar skulle det nog vara värt det.
"kolla, min fjärrvärme förbrukning minskade med 25% förra året, sänk min energiklass (eller höj, whatever)" typ

det borde väl också innebära att om man sänker värmen i huset så per automatik får man bättre energiklass för att det går åt mindre energi? eller har jag fel?
Citera
2025-12-04, 02:09
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
nej nej, låt den gärna stå på 0.7. (och det är aaaabsolut inte för att jag har fjärrvärme )

ska bli intressant hur dom vill beräkna dom som har endast eller till stordel ved eldning. undrar om dom vill komma med dumma förslag som skall förbjuda sånt. typ det dom försökte slika igenom med kvalitets krav på spisar.

eller dom som har flera värme källor.... har en diesel värmare som jag tror borde kunna värma upp huset med. och medans det inte känns som om det skulle vara billigt, så om jag fick ett bättre energiklass för att slippa dyra onödiga renoveringar skulle det nog vara värt det.
"kolla, min fjärrvärme förbrukning minskade med 25% förra året, sänk min energiklass (eller höj, whatever)" typ

det borde väl också innebära att om man sänker värmen i huset så per automatik får man bättre energiklass för att det går åt mindre energi? eller har jag fel?
Ja, förbrukningen sjunker ju om man sänker innetemperaturen. Men energitalet förutsätter förbrukning vid en viss innertemperatur (tror det är 20 grader), och jag tror man mäter bostadens snittförbrukning under mer än ett år. Så man får ha kallt rätt länge om det där ska funka.

Rent teoretiskt kan väl myndigheterna skicka ut kontrollanter som mäter upp ytor och läser av temperaturen. Men tusan vet om det kommer att ske i praktiken.

Det kommer säkert att fuskas en hel del. T ex skaffa dieselgenerator som får gå några vintrar, men som kanske inte syns i förbrukningen om man ordnar till det fiffigt.
Citera
2025-12-04, 05:48
Medlem
Går detta igenom måste väl ändå svenskarna till slut reagera. Fackeltåg med högafflar både till riksdagen och EU:s högkvarter. Bränna ner skiten och blodbad för de skyldiga.
Citera
2025-12-04, 08:25
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det här är så idiotiskt. Är helt med på att nybyggen kan/bör tvingas på krav för att vara energisnåla. Kostar inte så mycket mer om det planeras in ifrån början. Men att tvinga på det existerande beståndet är så höggradigt idiotiskt att man inte ens vet var man ska börja.

Kommer sluta med enorma summor för BRFer och villaägare samtidigt som byråkrater och konsulter täljer guld på alla reglerna som ska efterlevas.

Ja, plus bankerna som mer än gärna kommer att erbjuda "gröna lån" till alla som tvingas renovera.
Citera
2025-12-04, 10:43
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Ja det är ju detta som verkar vara syftet med många reformer på miljöområdet, alltså att ställa krav samtidigt som man avgiftsbelägger ditt och datt för att få in mer pengar och samtidigt skapa en massa olika arbetsuppgifter som vi tidigare klarat oss utan.
Citera
2025-12-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Går detta igenom måste väl ändå svenskarna till slut reagera. Fackeltåg med högafflar både till riksdagen och EU:s högkvarter. Bränna ner skiten och blodbad för de skyldiga.

Jag tror vi kan somna om.

Har jobbat mycket utomlands och sverige, finland och Norge har Europas högsta standard på
villor och hus.

Titta på länder som Baltstaterna, Polen, Tjeckien, Slovakien, Rumänien m.fl
och skulle dessa regler införas skulle dom tvingas riva 20-30 % av husen för dom går inte
att renovera upp till den standard som krävs.

Irland är ett annat bra exempel. Majoriteten av hus är byggda före 1960.
Dom har till och med än i dag på landsbygden hus som eldas med kox ( kol ) i panna i källaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in