Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-03, 16:24
Medlem
ursprungligens avatar
Jag hittade följande i SEs förhör 11 mars 1986.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
Det var två unga flickor först framme och Engström stannade upp och såg en dam på knä och liksom vädjade både med blick och ropade på ambulans så beslutade Engström sig för att ta nattbussen i stället för T-banan och började hjälpa till.
Det här stämmer med LPs egen berättelse att hon vädjade om hjälp med blicken.

Att LP pratade om ambulans på mordplatsen berättar flera vittnen om.

Var dessa båda fakta kända i pressen 11 mars?

Annars är det osannolikt bra gissat av en påhittad GM-SE?

Varför skulle den verkliga mördaren gissa att LP vädjade om hjälp med blicken och pratade om ambulans? Det är väl en konstig gissning?

Edit:
Förhör med LP 26 jan 1989:
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
Lisbeth Palme var vid tillfället mycket observant på sin omgivning, eftersom hon med blicken sökte någon som kunde hjälpa henne.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-12-03 kl. 16:53.
Citera
2025-12-03, 16:25
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Efterspelsvittnet SE hörde säkert på mordplatsen att ingen sett två mördare, så SEs slutledning var inte speciellt konstig.

Som varande på mordplatsen tyckte nog SE att han kunde se att uppgifterna i lördagens tidning inte stämde med vad han varit med om. Ingen hade sett två mördare och LP hade berättat att mördaren var klädd i en mörkblå täckjacka.

SE tyckte säkert att han hjälpte polisen med en viktig pusselbit när han ringde dem på lördagen.
Lisbeth kan själv berätta exakt vad hon sett (utan "mellanhänder").

Det finns ingen anledning för SE att ge sig in i detta och" plocka bort några signalement" redan efter 24 timmar då han för det första inte alls sett gärningsmannen (eller gärningsmännen) - och för det andra enligt er kommer 30 sekunder till mer än en minut senare.
Så era förklaringar klingar väldigt falskt i mina öron.

Det är väldigt konstigt att med den knapphändiga informationen börja ge sig in i den saken med polisen dessutom (ingen anledning att ljuga sig viktig för dem som snarast skulle kunna avslöja hans dumheter).

Ville hann spela viktigpetter så borde han hållit sig till SVD.
Citera
2025-12-03, 16:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Lisbeth kan själv berätta exakt vad hon sett (utan "mellanhänder").

Det finns ingen anledning för SE att ge sig in i detta och" plocka bort några signalement" redan efter 24 timmar då han för det första inte alls sett gärningsmannen (eller gärningsmännen) - och för det andra enligt er kommer 30 sekunder till mer än en minut senare.
Så era förklaringar klingar väldigt falskt i mina öron.

Det är väldigt konstigt att med den knapphändiga informationen börja ge sig in i den saken med polisen dessutom (ingen anledning att ljuga sig viktig för dem som snarast skulle kunna avslöja hans dumheter).

Ville hann spela viktigpetter så borde han hållit sig till SVD.

Jag tror SE var den typen som överskattade sin egen viktighet.

Dessutom kliade det nog i hela kroppen för SE att få vara del av en världshändelse, så att vittnet SE ringde polisen är inget konstigt.

För övrigt skriver väl även DN om att ett vittne kan ha förväxlats med mördaren, eller kommer jag ihåg fel här?
Citera
2025-12-03, 16:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Du-Hast
Kan inte förväxlingen handla om att försöka rädda något som är på gränsen till kört ?

Så när vi tänker att så korkad kan inte Polisen vara att verkligen tro på en förväxling så kommer det från en desperat hjärna som tror att det är i princip kört ?

Självklart skulle en förväxling kunna vara en strategi vilket det också blev om SE nu är GM..
Men återigen var det inte det jag kommenterade utan hypotesen om att Lisbeth skulle ha känt igen honom. (Och just föreställningen att han skulle undkomma med att skylla på annat)
Senast redigerad av MOPspanaren 2025-12-03 kl. 16:58.
Citera
2025-12-03, 16:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Du har tydligen jävligt tungt för det med att bränna sitt utseende i media. Man bränner ju inte sitt utseende om man är säker på eller åtminstone tror att ingen har sett en. Då är det ju meningslöst.

Det är för att förstöra eventuelle vittnesmål i rättsväsendet man gör det. Du minns kanske att Lisbeth fick höra att CP var alkoholist? Sen kände hon igen en alkoholist där.. case closed. I princip.

Men OM det var därför SE brände sitt utseende så ja, då måste han varit rätt desperat. Första instinkt är såklart att gömma sig.

Men altså.. det här VET jag att du inte kommer fatta, så det finns INGEN anledning att svara på det här.

Är du arg nu igen...?
GM (oavsett vem) har ingen aning om vem som sett hans ansikte och registrerat anletsdrag.

"Om första instinkt är att gömma sig" så går det inte ihop med agerandet att vika ut sig i media.
En som gömmer sig, syns inte..

Du kanske inte ska kommentera mina inlägg istället?
Citera
2025-12-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Självklart skulle en förväxling kunna vara en strategi vilket det också blev om SE nu är GM..
Men återigen var det inte det jag kommenterade utan hypotesen om att Lisbeth skulle ha känt igen honom.

Låt säg att LP skulle känt igen honom om han då tror att förr eller senare kommer han bli konfronterad , då känner han att bättre ha en förklaring än ingen förklaring !

Funderat lite på om Engström är GM och stämplar ut och direkt efter 50m från hans arbetsplats skjuter Palme. Han kan ju inte tro på något annat än han förr eller senare kommer bli utpekad av någon eller några, samtidigt vet han att väktarna också kommer bekräfta honom med att just lämnat Skandiahuset!

Så förväxlingen är kanske i hans värld enda chansen att ha ett rimligt tafatt försvar

Därav så kan även samtalet med LP strax efter skotten också handlar om att kunna säga att LP kan ha förväxlat mig med GM i hennes chocktillstånd
Citera
2025-12-03, 17:02
Medlem
ursprungligens avatar
Det uppges ofta i tråden att det bara var vittnet SE som såg LJ från mordplatsen.

Om vi betraktar LP som ett vittne uppger hon:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T116-00-F
Lisbeth Palme anger på skissen var mannen då befann sig. (Den mellersta av de tre markeringarna som Lisbeth Palme har gjort.)

Hon har ytterligare en minnesbild ett par minuter efter den första iakttagelsen av en man som stod inne på Tunnelgatan vid den barack som då fanns där. Lisbeth Palme anger på den bifogade skissen mannens position. (Den högra av de tre markeringarna som Lisbeth Palme har gjort på skissen.) Mannen stod med ansiktet vänt mot henne.
Om vi utgår ifrån att LP inte stod på trappkrönet när hon gjorde iakttagelsen finns det minst ett vittne till förutom SE som såg LJ i gränden vänd mot mordplatsen.

Tydligen bevisar den gula linjen bara att iakttagelsen av LJ i gränden var fullt möjlig från mordplatsen, vilket även SE vittnar om.

SE är inte det enda vittnet som ser LJ från mordplatsen.

Edit: Jag vet att LP inte betraktas som ett riktigt vittne i denna tråd, men ute i verkligheten går det att göra det.
Citera
2025-12-03, 17:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Låt säg att LP skulle känt igen honom om han då tror att förr eller senare kommer han bli konfronterad , då känner han att bättre ha en förklaring än ingen förklaring !

Funderat lite på om Engström är GM och stämplar ut och direkt efter 50m från hans arbetsplats skjuter Palme. Han kan ju inte tro på något annat än han förr eller senare kommer bli utpekad av någon eller några, samtidigt vet han att väktarna också kommer bekräfta honom med att just lämnat Skandiahuset!

Så förväxlingen är kanske i hans värld enda chansen att ha ett rimligt tafatt försvar

Därav så kan även samtalet med LP strax efter skotten också handlar om att kunna säga att LP kan ha förväxlat mig med GM i hennes chocktillstånd

Det blir svårt att placera efterspelsvittnet SE på mordplatsen strax efter mordet om man inte hade utstämplingstiden och väktarnas vittnesmål om samtalet om övertid och semester.

Att ett vittne är nära mordplatsen för att kunna vara ett vittne är ganska vanligt.
Citera
2025-12-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det blir svårt att placera efterspelsvittnet SE på mordplatsen strax efter mordet om man inte hade utstämplingstiden och väktarnas vittnesmål om samtalet om övertid och semester.

Att ett vittne är nära mordplatsen för att kunna vara ett vittne är ganska vanligt.

Ja är man ett nära vittne så har man det gemensamt med GM att man befinner sig nära offret.

Men tråden handlar väl snarare om Engström är ett vittne eller GM ?

Engström själv säger att han är dessutom mkt nära offret när skotten kommer, kan det också vara att vilja kunna bli förväxlad?

Skitsamma eg nu är Engström enbart misstänkt och vi kommer nog inte längre

Vi får acceptera det tills det kommer mer info
Citera
2025-12-03, 17:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja är man ett nära vittne så har man det gemensamt med GM att man befinner sig nära offret.

Men tråden handlar väl snarare om Engström är ett vittne eller GM ?

Engström själv säger att han är dessutom mkt nära offret när skotten kommer, kan det också vara att vilja kunna bli förväxlad?

Skitsamma eg nu är Engström enbart misstänkt och vi kommer nog inte längre

Vi får acceptera det tills det kommer mer info

Vilken typ av info är det vi väntar på?

Ska "modern forskning" ta fram denna nya info?

Än så länge finns inte mycket som tyder på att SE inte var ett sent vittne.
Citera
2025-12-03, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är du arg nu igen...?
GM (oavsett vem) har ingen aning om vem som sett hans ansikte och registrerat anletsdrag.

"Om första instinkt är att gömma sig" så går det inte ihop med agerandet att vika ut sig i media.
En som gömmer sig, syns inte..

Du kanske inte ska kommentera mina inlägg istället?

Nej jag är inte arg, men det är liksom fascineranda hur svårt det ska vara att äns fatta begreppet «att bränna sitt ansikte». Vet inte vad det heter på svenska, men vi har något som heter kverulant. Intellektuellt oärlig är vel att annat sätt att beskriva det.

Kolla bara den sista meningen du skrev nu. Efter det jag skrivit är ju det bara illvilja och att göra sig svår.

Du vet mycket om fallet, mycket mer enn mig, och det respekterar jag dig för. Annars hadde jag inte svarat dig. Du hjälpte mig mycket i början.
Citera
2025-12-03, 17:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja precis, förklaringen skulle ju då vara att han var där som vittne.
Men om du själv skulle vara polis så skulle du väl heller inte bara släppa det, eller?

GM (oavsett vem) borde ju känna sig otroligt jagad. Utan en aning om vad polisen vet eller inte vet o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in