2025-12-03, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Räknas lamm som rött kött?

Ja. Allt kött från däggdjur, som är rött i rått tillstånd, ingår under den benämningen.
Citera
2025-12-03, 03:10
Medlem
Dan88s avatar
Frysta blåbär har en konstig kemisk smak färska inte har, vad är det?
Citera
2025-12-03, 14:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Frysta blåbär har en konstig kemisk smak färska inte har, vad är det?

Frysningen påverkar cellstrukturer vilket kan påverka smaken.

Även tex potatis tenderar smaka konstigt efter frysning.
Citera
2025-12-09, 21:19
Medlem
chillarmests avatar
Gjorde i helge Pho (vietnamesisk kycklingbuljong) för första gången. Vart helt okej när vi åt det, men nu efter att frusit in och sen värmt upp så har vi märkt att det smakar alldeles för mycket fänkålsfrön för vår smak. Det vart en rätt stor mäng infruset, så vill inte slänga.

Går det att blanda med något för att mörka fänkåls smaken något, tex miso eller gouchujang, är ju ändå som en ramen man äter det med kyckling och nudlar?
Citera
2025-12-22, 02:29
Medlem
mlnUns avatar
Någon som vet om det finns vegetariska produkter som ska ersätta hamburgare, köttbullar, färs och korv men som inte har lök?
Citera
2026-01-06, 00:58
Avslutad
Fick ca 2kg strutsfilé av en bekant runt jul som legat på balkongen (inglasad) sedan juldagen vad kan man göra med köttet eller är det soptunnan som gäller? Ps. varken ätit eller tillagat strutskött tidigare. Fick också en rökt strutskorv (ser ut som en ölkorv) gnagt på den nu i ca 2 minuter, den var stenhård antar att den är gammal, också legat på balkongen, köttet luktar ingenting alls.
Senast redigerad av Nittiotva 2026-01-06 kl. 01:04.
Citera
2026-01-06, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Fick ca 2kg strutsfilé av en bekant runt jul som legat på balkongen (inglasad) sedan juldagen vad kan man göra med köttet eller är det soptunnan som gäller? Ps. varken ätit eller tillagat strutskött tidigare. Fick också en rökt strutskorv (ser ut som en ölkorv) gnagt på den nu i ca 2 minuter, den var stenhård antar att den är gammal, också legat på balkongen, köttet luktar ingenting alls.

Hur kallt har det varit på balkongen?
Har köttet varit vacuumpackat?
Citera
2026-01-06, 13:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det som gäller är att du öppnar ett paket och tittar, luktar på det och efter 15min.(För då har dåliga lukter chansen att försvinna som oftast finns på packat kött, och kanske man för skölja av också ibland.)
Sen efter dessa 15min bör man kunna känna om det är bra eller dåligt.
Citera
2026-01-09, 03:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det som gäller är att du öppnar ett paket och tittar, luktar på det och efter 15min.(För då har dåliga lukter chansen att försvinna som oftast finns på packat kött, och kanske man för skölja av också ibland.)
Sen efter dessa 15min bör man kunna känna om det är bra eller dåligt.

Tack som fan herr klyban, jag återkommer om jag blir matförgiftad, men 1.5kg strutsfile slank ner snabbt utan motstånd. Det smakade 10x bättre än nötkött och fläsk.
Citera
2026-01-09, 10:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack som fan herr klyban, jag återkommer om jag blir matförgiftad, men 1.5kg strutsfile slank ner snabbt utan motstånd. Det smakade 10x bättre än nötkött och fläsk.
Struts är gott och matförgiftad låter som väldigt lite trolighet att ske.
Citera
2026-01-09, 17:53
Medlem
Snasis avatar
Jag funderar lite på att frosta av frysen imorgon. Temperaturen ska vara ungefär mellan -6 och -10 grader och mycket sol under dagen. Jag googlade lite och det jag fick fram var att maten kunde tina i solen.

Tror ni man kan ha maten på balkongen och lägga filtar över maten utan att det tinar?
Vill ju inte att maten ska tina bara.
Citera
2026-01-09, 18:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snasi
Jag funderar lite på att frosta av frysen imorgon. Temperaturen ska vara ungefär mellan -6 och -10 grader och mycket sol under dagen. Jag googlade lite och det jag fick fram var att maten kunde tina i solen.

Tror ni man kan ha maten på balkongen och lägga filtar över maten utan att det tinar?
Vill ju inte att maten ska tina bara.

Borde fungera bra, iaf om avfrostningen inte tar typ hela dagen.
Annars så kan du ju göra den på em efter att solen gått ned.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in