Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Annars noterar jag att landslagsledningen går på min linje (

) när det gället uttagningen av Svahn, hon får bara åka sprinten. Men man vill kanske inte belasta henne för hårt innan man fått se hur hon klarar av sitt första tävlingstillfälle tillbaka efter sin skada. Men vi lär få se henne åka distansloppet i Davos där väl Ebba och Frida avstår (har dock sett olika bud om det).
Även petningen av Lundgren går på min linje.
Rosenberg uttagen istället för Lisa Eriksson. Ja, jag tycker att man borde låta Lisa få chansen även om hennes klassiska lopp i Gällivare var lite svagt.
Men vore jag konspiratorisk lagd så skulle jag hävda att ledningen har en klar rangordning av åkarna utanför A-landslaget och att man mer går på den än faktiska resultat: Moa Lundgren, Märta Rosenberg, Evelina Crüsell, Elin Henriksson och Lisa Eriksson.
Tror faktiskt inte Linn är intresserad av skiathlon (hon har väl inte åkt särskilt många och heller inte presterat super?) på OS. Har en känsla hon prioriterar medalj (och guld helst förstås) i sprint och båda stafetterna först och främst. Möjligt att hon vill åka något av dom andra distansloppen.
Vad gäller konspiration tror jag det inte är en konspiration. Står man utanför måste man ju naturligt prestera väldigt mycket bättre i tävlingarna. Landslagsåkarna har dom ju sett på läger under träningssäsong och har en bättre bild var dom står. Sen var väl Märta (efter en stressig resa från Ruka till Sverige) typ bara 2s bakom Lisa i Boden?
Det är en otroligt svår linje att balansera på när dom är ett gäng som är såpass jämna. Ska man gå svart på vitt på resultat eller ska man göra en bredare bedömning? Att ”peta” Märta efter en helg redan känns lite väl tufft särskilt som hon ju gjorde det bra i Ruka. Men fortsätter dom mötas på nationell nivå och Lisa går segrande var och varannan tävling så måste ju hon få chansen också förstås.
Hade det varit herrlaget så hade det ju inte varit nåt snack, då hade dom ju varit dundergivna i ett A-lag båda två istället.