2025-12-03, 13:03
Medlem
Ang. Alvar, OS och herrlandslaget…

Jag har tolkat att team Myhlback gjorde analysen att OS och VM i Falun inte var realistiskt med tanke på Alvars ingångsvärden, han åker för att vinna. Då valde man en satsning på SkiClassics och att vinna totalcupen och Vasaloppet istället. För att återvända till trad.skidåkning senare när han kan åka för att vinna.

Men nu, när konkurrensen är så pass beskedlig, tror jag team Myhlback har gjort en omvärdering. Det finns en realistisk chans på OS-medaljer både i sprintstafett och på långa stafetten. Med Alvar i laget. Och varför inte i sprint? Hur stora dessa chanser är vet jag inte, och där kan säkert alla ha olika syn på saken. Men jag tror team Myhlback ser en chans och att det är värt ett försök. Det är därför han tackar Ja till världscupen…
Citera
2025-12-03, 13:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Där har du fel igen. Det är inte så sanktioner fungerar. Sanktioner är till för att påverka ekonomin i det land som sanktionerna riktas mot. Inte mot enskilda individer som utövar någon form av sport.
Nej du har fel. Sanktioner handlar inte bara om ekonomi. Sanktioner omfattar också andra samhällsområden. Exempelvis att Ryssland skall vara utestängda från ett antal internationella sammanhang. Och så länge Ryssland bedriver anfallskriget mot Ukraina och bryter mot internationella konventioner och inte respektera mänskliga rättigheter så är det rimligt att de också är utestängda från internationell idrott (då idrotten är en del av samhället).
Citera
2025-12-03, 13:36
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Annars noterar jag att landslagsledningen går på min linje () när det gället uttagningen av Svahn, hon får bara åka sprinten. Men man vill kanske inte belasta henne för hårt innan man fått se hur hon klarar av sitt första tävlingstillfälle tillbaka efter sin skada. Men vi lär få se henne åka distansloppet i Davos där väl Ebba och Frida avstår (har dock sett olika bud om det).

Även petningen av Lundgren går på min linje.

Rosenberg uttagen istället för Lisa Eriksson. Ja, jag tycker att man borde låta Lisa få chansen även om hennes klassiska lopp i Gällivare var lite svagt.

Men vore jag konspiratorisk lagd så skulle jag hävda att ledningen har en klar rangordning av åkarna utanför A-landslaget och att man mer går på den än faktiska resultat: Moa Lundgren, Märta Rosenberg, Evelina Crüsell, Elin Henriksson och Lisa Eriksson.

Tror faktiskt inte Linn är intresserad av skiathlon (hon har väl inte åkt särskilt många och heller inte presterat super?) på OS. Har en känsla hon prioriterar medalj (och guld helst förstås) i sprint och båda stafetterna först och främst. Möjligt att hon vill åka något av dom andra distansloppen.

Vad gäller konspiration tror jag det inte är en konspiration. Står man utanför måste man ju naturligt prestera väldigt mycket bättre i tävlingarna. Landslagsåkarna har dom ju sett på läger under träningssäsong och har en bättre bild var dom står. Sen var väl Märta (efter en stressig resa från Ruka till Sverige) typ bara 2s bakom Lisa i Boden?

Det är en otroligt svår linje att balansera på när dom är ett gäng som är såpass jämna. Ska man gå svart på vitt på resultat eller ska man göra en bredare bedömning? Att ”peta” Märta efter en helg redan känns lite väl tufft särskilt som hon ju gjorde det bra i Ruka. Men fortsätter dom mötas på nationell nivå och Lisa går segrande var och varannan tävling så måste ju hon få chansen också förstås.

Hade det varit herrlaget så hade det ju inte varit nåt snack, då hade dom ju varit dundergivna i ett A-lag båda två istället.
Citera
2025-12-03, 13:40
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Calle är en idiot och ansvarig för en toxisk kultur i landslaget. Han förtjänar allt näthat
Helt korrekt, hans dåliga humör sprider sig, och han är dessutom en förebild för många yngre åkare, då måste man skärpa till sig och föregå med gott exempel och inte va en sån negativ gnällspik. Han borde slutat åka för flera år sen och satsat på nåt annat. Kanske kunde han få jobb i vallarboden?
Senast redigerad av Moob 2025-12-03 kl. 13:43.
Citera
2025-12-03, 14:04
Medlem
Citat:
Nej du har fel. Sanktioner handlar inte bara om ekonomi. Sanktioner omfattar också andra samhällsområden. Exempelvis att Ryssland skall vara utestängda från ett antal internationella sammanhang. Och så länge Ryssland bedriver anfallskriget mot Ukraina och bryter mot internationella konventioner och inte respektera mänskliga rättigheter så är det rimligt att de också är utestängda från internationell idrott (då idrotten är en del av samhället).

Och du tror på fullt allvar att Putins invasion av Ukraina påverkas av att några skidåkare inte får åka i internationella tävlingar. Det är möjligtvis hårda ekonomiska sanktioner som kan påverka.
Citera
2025-12-03, 14:21
Medlem
Ezzelinos avatar
Linn Svahn kommer att tala så lite som möjligt med media i Trondheim:

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/ny-nedtur-for-linn-svahn-tilbakefall-etter-skrekkskaden/

Citat:
– Vi har i det siste, blant annet i forbindelse med pressekonferanser, merket tilbakefall i form av hjernetrøtthet hos Linn. I situasjoner med mye inntrykk, lyd og bevegelse har dette påvirket rehabiliteringen hennes. Derfor har vi besluttet å skjerme Linn fra situasjoner som kan ha negativ effekt, og ha fullt fokus på selve gjennomføringen av konkurransene, sier Noberius.

Beslutningen innebærer at Linn Svahn foreløpig ikke vil delta på pressekonferanser, og kun gjennomføre ett intervju etter målgang. Beslutningen gjelder inntil videre, og vil bli vurdert fortløpende gjennom sesongen.

Några ryssar kan väl tänkas dyka upp i Ski Classics framöver också:

https://www.langd.se/langlopp/cas-beslutet-kastar-in-ski-classics-i-rysslandsdramat/

Om arrangörerna i Trondheim nu förmår anordna skiahlonlopp kommer det förstås att krävas något extra från icke-norska skidherrar om inte pallen ska komma att se ungefär likadan ut som den gjorde i VM i fjol:

https://en.wikipedia.org/wiki/FIS_Nordic_World_Ski_Championships_2025_%E2%80%93_ Men%27s_20_kilometre_skiathlon

Edit: Och det ser nu ut som om snöförhållandena kommer att medge skiathlon i Trondheim. Spännande tävlingar att vänta:

https://www.nordicmag.info/en/cross-country-skiing-phew-of-relief-in-trondheim-the-world-cup-skiathlons-will-go-ahead-1201/
Senast redigerad av Ezzelino 2025-12-03 kl. 14:51.
Citera
2025-12-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Tror faktiskt inte Linn är intresserad av skiathlon (hon har väl inte åkt särskilt många och heller inte presterat super?) på OS. Har en känsla hon prioriterar medalj (och guld helst förstås) i sprint och båda stafetterna först och främst. Möjligt att hon vill åka något av dom andra distansloppen.

Vad gäller konspiration tror jag det inte är en konspiration. Står man utanför måste man ju naturligt prestera väldigt mycket bättre i tävlingarna. Landslagsåkarna har dom ju sett på läger under träningssäsong och har en bättre bild var dom står. Sen var väl Märta (efter en stressig resa från Ruka till Sverige) typ bara 2s bakom Lisa i Boden?

Det är en otroligt svår linje att balansera på när dom är ett gäng som är såpass jämna. Ska man gå svart på vitt på resultat eller ska man göra en bredare bedömning? Att ”peta” Märta efter en helg redan känns lite väl tufft särskilt som hon ju gjorde det bra i Ruka. Men fortsätter dom mötas på nationell nivå och Lisa går segrande var och varannan tävling så måste ju hon få chansen också förstås.

Hade det varit herrlaget så hade det ju inte varit nåt snack, då hade dom ju varit dundergivna i ett A-lag båda två istället.

Resan kan väl kvittas mot att Lisa tävlade på lördag. Dom åkte väl också redan på Fredag?

Men håller med om att det varit tufft peta Märta som gjorde det bra i Ruka så nog helt rätt låta henne åka
Citera
2025-12-03, 14:41
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Linn Svahn kommer att tala så lite som möjligt med media i Trondheim:

https://www.langrenn.com/langrenn-allround/ny-nedtur-for-linn-svahn-tilbakefall-etter-skrekkskaden/

Några ryssar kan väl tänkas dyka upp i Ski Classics framöver också:

https://www.langd.se/langlopp/cas-beslutet-kastar-in-ski-classics-i-rysslandsdramat/

Om arrangörerna i Trondheim nu förmår anordna skitahlonlopp kommer det förstås att krävas något extra från icke-norska skidherrar om inte pallen ska komma att se ungefär likadan ut som den gjorde i VM i fjol:

https://en.wikipedia.org/wiki/FIS_Nordic_World_Ski_Championships_2025_%E2%80%93_ Men%27s_20_kilometre_skiathlon
Et lite tipps. Kanskje lite mer fornuftig å forholde seg til den virkelige verden i stedet for til Aftonbladet
https://xn--vindn-qra.no/webkamera/tr%c3%b8ndelag/trondheim/gran%c3%a5sen-skistadion-granasen2_1-b33afb
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-12-03 kl. 14:49.
Citera
2025-12-03, 15:02
Medlem
needAlifes avatar
Jaaaaaa, äntligen får ryssarna komma. Kommer bli kaos. Ska poppa popcorn haha. är det bara OS eller får de vars med i världscupen också?
Citera
2025-12-03, 15:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry

Håller med om det mesta du skriver.

Inför VM förra året så hade väl Linn uttalat sig om vilket distanslopp hon främst såg fram mot att köra, men minns inte vilket det vad. Det är möjligt att hon nu helt fokuserar på sprinten.

Nej, någon konspiration tror jag inte heller på. Men knivskarp konkurrens är det.
Citera
2025-12-03, 15:29
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Annars noterar jag att landslagsledningen går på min linje () när det gället uttagningen av Svahn, hon får bara åka sprinten. Men man vill kanske inte belasta henne för hårt innan man fått se hur hon klarar av sitt första tävlingstillfälle tillbaka efter sin skada. Men vi lär få se henne åka distansloppet i Davos där väl Ebba och Frida avstår (har dock sett olika bud om det).
Sin skada! tänkte jag när jag läste detta. Det var ju i vintras hon slog i huvudet i Granåsen och hon var fullt återställd i början på augusti. Det är bara att blåsa på, tre tävlingar i veckan (eller hårdträning).

...Men så läser jag idag att hjärntrötthetssymptom gör att Linn Svahn inte kommer medverka i bl a pressträffar särskilt mycket framöver. Så det är ett speciellt tillstånd fortfarande. Besvärligt.
Citera
2025-12-03, 15:32
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Det är inte bara invasionen av Ukraina som är problemet med Ryssland.
Det verkar som om alla har glömt den statsstödda dopingen, mycket av denna i närtid.

Ryssar är ett fuskande folk, och, precis som USA, imperialistiska..

Dopingen, plus den jävla Veronika Stepanova.

OT Kenya borde vara avstängda från all friidrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in