Citat:
I det stora hela ja.
Det här måste ändå vara året när det svenska damlandslaget blommar ut i hela sin prakt. Det finns få, eller inga, hot vid horisonten. Johaug är på smällen, Carl fälld för doping, Diggings börjar bli till åren, ryskorna är hemma, och Stavås-Skistad viker ner sig när det gäller. Jag räknar med minst lika bra resultat i OS som vi uppnådde i Trondheim. Fler tripplar på pallen. Alla gulden till Sverige. Borde kunna bli 10-13 medaljer bara på damsidan.
Frida kan nå raketfart, Ebba är tillbaka på sitt bästa. Ribom tror jag också kommer starkare igen nästa säsong, Svahn blir säkert att räkna med. Jonna kan allt, synd bara att hon inte har tid, ork och generell hälsa att åka allt! Men ja, det är väl lika bra att hon inte gör det heller, det brukar sluta med antingen svaga mästerskap eller långvarig formsvacka..
Men jag räknar inte bort Stavås-Skistad. Hon var inte 100% förra säsongen och mästerskapet, ändå var det inte långt ifrån på vm. Jag tycker hon verkar viljestark och vill verkligen inte förlora mot några svenskor mer! Det ska bli intressant att se om Jonna kan göra det ännu en gång, annars kanske det är dags för Svahn att äntligen få till det på ett mästerskap?
Medaljer på damsidan.. låt se: 2 på 10 km, 2 eller 3 på skiathlon, 2 eller 3 på 50 km, 2 på sprinten, 1 för sprintstafett och 1 stafettmedalj blir då 10, 11 eller 12 medaljer. 13 medaljer blir tufft, det kräver väl att Jonna också åker 10 km och att hon då slår ut Diggins från pallen.. En trippel på sprinten är väl ingen omöjlighet (Jonna, Linn, Emma eller Johanna) men jag räknar med att Skistad ändå kliver upp på pallen.
Jag känner mig inte så säker på alla gulden, tänker att vi kan tappa 10 km samt sprinten. I värsta fall. Så 4-6 guld.