2025-12-03, 10:12
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallal
Detta kan bli lite läskigt, för Joakim har förfalskat och förvanskat "bevis" för att sätta dit folk förr. Många gånger, inte en, två eller tre gånger. Ett femtiotal gånger.

Frågan är om han vågar göra det nu.

Anjo går full retard.
Citera
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jenny Alversjö var riktigt grov i etikettsättandet.

Ser ni inte katastrofen komma?

Och så berättar vi precis vad hon sa...
Citera
Medlem
Citat:
Så vad tror vi?

Vågar Jonna stanna med Jocke nu, eller flyr hon och barnen till Anna Book?

Jag tror jonna vet saker som hon inte vågar berätta.
Citera
2025-12-03, 10:13
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Och så berättar vi precis vad hon sa...

Münchhausen by Proxy

Så beskrev hon mamman
Citera
2025-12-03, 10:18
Medlem
Hoppas verkligen att del 2 och 3 släpps, verkade riktigt intressant enligt teasern i slutet av första avsnittet.

Är rädd att drevet lyckas tysta ner detta
Citera
2025-12-03, 10:19
Medlem
Citat:
Münchhausen by Proxy

Så beskrev hon mamman

Kan inte vara Jenny Alversjös stoltaste ögonblick som journalist. Att utifrån vad som nu framkommit ha beskrivit mamman med Münchhausen by Proxy. Det är för det första en oerhört sällsynt diagnos.
Citera
2025-12-03, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Och dom andra 2 delarna kommer handla om..
???
Att frun hittade på att hon blivit misshandlad. Att hon fick honom häktad.
Att Jocke mfl ville hjälpa honom. Att dom själva startade detta drevet.
Att andra kreatörer gjorde content på detta. Att han påstod att Linnea
slagit barnet och att folk blev ännu argare och gjorde ännu mer content
på detta.
Osv Osv...
Han måla in sig i ett hörn.
Osv Osv..

Ja det blir säkert jättebra detta.
Det är så synd om dom.
Har du inte förstått att dokumentären handlar om Joakim Lundells drev?

Inte vad som gjorde Jocke jeti jeti jetiarg. Att Chrippa och Linnea snackat skit om varandra är inte Jockes ensak och definitivt inte hela Sveriges ensak.
Citera
2025-12-03, 10:22
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Kan inte vara Jenny Alversjös stoltaste ögonblick som journalist. Att utifrån vad som nu framkommit ha beskrivit mamman med Münchhausen by Proxy. Det är för det första en oerhört sällsynt diagnos.

Och för det andra taget ur röven från en journalist som köpt Jockes sk narrativ.

Finns det t ex uppgifter om att mammans många sjukhusbesök med Jocke?

Eller är det nålarna?
Senast redigerad av vichy6 2025-12-03 kl. 10:25.
Citera
2025-12-03, 10:24
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 358nm
Tror ni att någon av alla programledare som intervjuat Jocke kommer att ändra uppfattning om honom nu ? Eller blir det ett politiker svar "jag såg det inte komma" från deras sida blir om någon skulle fråga dem !

Jag tror inte någon programledare kommer kasta sig ut och “ta avstånd” nu direkt. Det är så här med mediepersonligheter – alla vill ha en bra intervju och inte fiender. Många har nog också köpt Joakim´s berättelse rakt av och det är svårt att erkänna i efterhand att andra saker nu har framkommit. Det handlar mindre om att de ‘inte såg det komma’ och mer om att de aldrig ens försökte se något. Ingen vill erkänna att de blivit lurade offentligt.”

Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Det kommer nog ta ett tag innan programledarna tar ställning.
Det är svårt att erkänna att man låtit sig bli duperad, och samtidigt erkänna att man inte gjort sitt jobb som journalist/reporter eftersom man helt glömt av det där med faktagranskning och källkritik.

Många av Lundells fans är nog extra rabiata på grund av personliga omständigheter.
Kan hända har de själva haft tuffa uppväxter, missbruk eller andra motgångar, utsatts för övergrepp osv.
I Lundell ser de en frände, som målar upp bilden av en imponerande människa, som trots sin fruktansvärda uppväxt med inslag av tortyr och sadism kan finna lycka och framgång i livet.

När någon då kommer och visar att en del av det Lundell säger inte verkar vara sant blir det error i hjärnan.

Det bara KAN inte vara så att den här starka och modiga förebilden JAG har identifierat mig med LJUGER?
Det KAN inte vara så att den här öppenhjärtiga mannen som pratar stöttande med barn och unga LJUGER.
Han bryter ju ihop och gråter ofta när han pratar om sin barndom så det måste vara sant alltihop, det måste vara sant för annars har JAG gått på en blåsning och jag står inte ut med att erkänna för mig själv och andra att jag blivit lurad.

Ja, exakt så. Det ligger mycket psykologi i det här. Men i Jockes fall har många bara accepterat allt han sagt som sanning utan att kolla en enda källa.

Och sen har du den andra sidan – fansen. För vissa handlar det inte om fakta överhuvudtaget. De har projicerat sin egen historia, sina egna trauman och känslor på honom. Han har blivit en symbol för överlevnad, för “det gick att ta sig ur mörkret”. När SVT då visar att vissa detaljer i hans offentliga berättelse inte stämmer, då kraschar hela den bild de byggt upp. Det blir som ett identitetsras. De reagerar inte rationellt utan de reagerar känslomässigt.

Det är därför många fans går in i total försvarsställning. För om Jocke ljuger i någon del – då känner de att de själva blivit lurade. Och det är en känsla människor nästan gör vad som helst för att slippa ta in.

Många som reagerar på dokumentären blandar ihop två helt olika saker. De pratar om att ”man ska inte ifrågasätta ett barns upplevelser” och det är helt sant i en barnintervju eller rättsprocess. Men det SVT gör här är inte att ifrågasätta en barndom eller ett trauma. De går inte in och säger ”det här hände inte” eller att hans känslor som barn skulle vara fel. De granskar inte upplevelsen. De granskar påståendet han som vuxen har byggt sin offentliga berättelse på.

Jocke säger att det finns bevis i journalerna. Han säger att det finns dokumenterade övergrepp där. Det är ett konkret faktapåstående – inte ett minne, inte en känsla och inte en upplevelse. När SVT får tillgång till journalerna och läser igenom dem hittas inget av det han hävdar ska stå där. Och då måste man kunna säga det. Det är inte att attackera någon. Det är att kontrollera källan till ett påstående han själv hänvisat till i böcker, intervjuer och sociala medier i flera år.

Det är som om du skulle säga till mig att ”min pappa slog mig när jag var åtta, beviset finns i mina journaler.” Om jag då läser journalerna och det inte står något om våld där, så ifrågasätter jag inte din barndom eller vad du varit med om. Jag ifrågasätter bara om journalerna verkligen innehåller den dokumentation du säger att de gör. Det är två helt olika saker.

Många som försvarar honom nu reagerar känslomässigt. De tror att SVT går på ett barn, när de i själva verket granskar en vuxen man som toppar listor över Sveriges mest inflytelserika profiler. När en sådan person bygger en stor del av sin offentlighet på en specifik uppgift och dessutom säger att det finns dokumentation som bevisar det – då är det journalistik att kontrollera om dokumentationen finns. Det är inte förtal, det är inte att ta ifrån någon deras trauma. Det är ren faktakoll.
Citera
2025-12-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Då kan hon lika gärna hittat på det precis som Jocke hittat på saker om henne.
Och att det står i några papper är heller inget direkt bevis. - Sammalika.
Det här är bara pajkastning.
Och varför tas detta upp just nu?
Hon har varit tyst länge. Kan det vara för att Jocke nu stött sig med favoritsonen?
Jag är nästan övertygad om att Jocke fifflat med pengar även han. Till Chrippa
men när det var stopp på det så ...
Ja då går det bra att snacka.
Oavsett vad som kommer fram i denna dokumentär så är det inget som kommer
rädda Chrippa för det han idag står åtalad för.

Så är det..tror det mest handlar om att Joakim ljugit för svenska folket för att bli känd å därmed hängt ut sin mamma med påstådda bevis som inte finns .hans mamma har inte gjort så.utan bara pratat med myndigheter för att få hjälp med sin son.

Så lite stor skillnad.sen är det ju klart att Jocke hjälpt chrippa med fiffel men Chrippa inte riktigt fattat allt å gör det lite för dumt å uppenbart.men klart fan jocke figlgar genom gudfarn
Citera
2025-12-03, 10:27
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 358nm
Tror ni att någon av alla programledare som intervjuat Jocke kommer att ändra uppfattning om honom nu ? Eller blir det ett politiker svar "jag såg det inte komma" från deras sida blir om någon skulle fråga dem !
Jag hoppas de blir lite mer försiktiga med att anklaga människor för grova brott.
Men vi får väl se.
Citera
2025-12-03, 10:27
Medlem
heliotrops avatar
Jag blir faktiskt berörd av mamman. Jag tror hon har gjort så gott hon har kunnat och att J var en besvärligt väldigt utåtagerande barn som NATURLIGTVIS ska ha hjälp, men man måste komma ihåg stt vissa barn är väldigt besvärliga och t om en fara för andra syskon andra barn, föräldrarna t.o.m. . Mamman har säkert gråtit och skrikit på honom, inte alls optimalt men hon har säkert varit uppgiven. Och rädd. Det är ju tabu att vara rädd för sitt eget barn, såna känslor vill man inte ha som förälder.
Det är en jättetrist sorglig bitter historia om en pojke som inte har känt sig älskad och en mamma som har älskat men inte klarar av sitt eget barn.
Lägg sedan lögner utspårat kändisskap olika diagnoser till allt detta... usch ja. Jag hoppas att alla i den familjen kan finna ro någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in