2025-12-29, 17:06
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Jocke och även Jonna och flera gånger nämnt att Jocke fick diagnosen efter 25 års ålder. Jocke är 25 år år 2010, och asperger syndrom som diagnosticering slutade användas i Sverige 2013. Nånstans däremellan alltså. Han hävdar också han fått diagnosen ADD, men det är tveksamt då ADD formellt slutade tillämpas i Sverige 1987, och istället införlivades under en bredare benämning av ADHD.

Naturligtvis kan han ha båda diagnoserna. ADD som diagnos gavs fram till 2013. Däremot ville man först inte ge båda diagnoserna. Det gick till 2010-2012 sådär som man ställde båda diagnoserna. För ett bra tag ville man inte ha två likvärdiga diagnoser bredvid varandra. Man ställde aspergers som huvuddiagnos, och sedan fick man på nåder en diagnos av ADD, och den ansågs mystiskt kunna ingå i aspergers. Först senare delades diagnoserna. Man gav ADD-diagnos ändå, för att kunna ge ADHD-medicin, vilket man inte får annars.

När jag själv fick diagnoser fick jag vänta 1,5 år för ena diagnosen och 2 år för den andra. Men det fanns folk som fick gå förbi i kön. Aspergerdiagnosen ställdes av ett team, men det var mest en psykolog som höll i det. ADD-diagnosen ställdes av en enda psykolog.

Så, jo han kan ha fått diagnos.

Och han har ju absolut autism, fattar inte varför vissa tror att man inte kan ha antisociala drag och narcissism ovanpå det. Autism är inget vaccin mot att utnyttja andra. Dessutom är inte autism en enda sak. Det som man i simonstudien kallar grupp ett autism, är alltid samsjuklig med annat, ofta ADHD, men kan även ha bipolär, ångestsjukdom, AsPD osv.

Alltså kolla på honom, han rör sig som en aspergare, han vet inte var han har kroppen.

Sedan så tror jag han har fler diagnoser som han inte talar om.
Citera
2025-12-29, 17:49
Medlem
angående dessa 'episoder' som beskrivs från joakims barndom så dejtade jag en kvinna för ett antal år sedan vars ena barn (dotter) fick sådana. har sett att det är en del av joakims 'vänner' som gjort sig lustiga över hjälplösheten som joakims föräldrar upplevt.

denna flickan fick utbrott som varade allt från 30min till uppåt flera timmar. helt okontaktbar. raseri. skrik. gråt. i en salig blandning. slog sönder dörrar. porslin. försökte man hålla om henne så klöste. bet. rev. och slet hon i allt fick tag i.

spelade noll roll om det var man eller kvinna som försökte trösta henne. det var bara försöka få in henne på hennes rum och sedan 'vänta ut det' sedan när det väl ebbat ut så var hon som vanligt igen och mindes inte varför eller vad som hänt under episoden

hennes andra barn en pojke har aspergers/adhd. väldigt lite tålamod. blev arg när det blev för mycket. men ebbade ut väldigt fort. och sedan blev han ledsen för att han inte förstod varför han blivit arg. eller slagits. eller vad som nu hänt. gick oftast iväg efteråt för att han "skämdes" (pga att han själv ej förstod vad som gjort honom så arg)

han upplevdes också som 'besvärlig' (jag är npf själv så hade det väldigt enkelt med honom eftersom han påminde väldigt mycket om hur jag själv var som barn)
Citera
2025-12-29, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentieisback
På dig låter det som om Jockiboi är den enda ungen i landet som bott i fosterhem. Fosterhem eller avlastningsfamilj är något som HJÄLPER familjer med problematiska barn. Antingen flyttar barnet dit på heltid, eller så bor barnet där då och då, för att avlasta bio-familjen. Du borde istället fundera på hur det skulle gå för alla dessa ungar om inte denna möjlighet fanns. Sen finns det en annan sida också, OM det var ett sådant helvete hemma som Jockiboi påstår, varför känner han sig då övergiven? Varför placerades inte alla barn, så som Jacke upprepande frågar?
Dina resonemang får mig att sakna 400Ben och alla andra Jockialias, dom var korkade men inte helt hjärndöda
Det var bara Jocke som blev bortstött av mamman för att han var född utanför äktenskapet. Precis det är kärnan i hela historien.
Citera
2025-12-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, hans video hade inte största betydelsen eftersom drevet och övertrampen var igång i 180 redan första dagarna han satt i häkte.

"uppgifter från Chrippa" -- vad har det för betydelse. Det aktiva beslutet att dreva tog Jocke och drog igång med Anjo, Julia och övriga den omtalade chatten - utan att någon var tillfrågad. Chrippa satt med restriktioner.
Vad har det för betydelse? Chrippa är den centrala aktören i Chrippa-dramat. Det som Chrippa själv går ut med har naturligtvis enorm betydelse.
Citera
2025-12-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Att vara en god förälder innebär inte att man leker hjälte i en ohållbar situation. Att våga erkänna sin egen bristande förmåga och ta emot den hjälp och stöd som erbjuds för alla sina barns skull, inklusive det barn som uppvisar svårigheter är tecken gott föräldraskap. Om man hellre riskerar en fortsatt destruktiv utveckling och livssituation för ALLA sina barn, inkluderat det barn som har svårigheter, hellre än att erkänna att man inte räcker till så prioriterar man sin egen heder över sina barns välmående.
Ett barn som dagligen visar att denne inte mår bra eller får det stöd denne behöver blir inte lyckligare av att föräldern låter det fortgå dag ut och dag in år efter år. Att "lämna bort" sitt barn i hopp om att någon annan kan ge barnet det man själv inte förmår kräver mer ryggrad än vad många andra har. Det är kopplat till mycket skuld och skam att erkänna sin egen bristande förmåga, och att brösta den skammen för att vilja ge sitt barn ett bättre liv, utveckling och framtid är att vara en så god förälder man kan vara i situationen.

Livet är inte som på film. Problem löser sig inte av sig självt om man bara biter ihop och leker tragisk hjälte mot alla odds. A sökte och tog emot den hjälp som gavs.

Om man nu skall tro den story som J har gått ut med. Att mamman var så återkommande sönderstenad att hon inte märkte att hon hackade sig själv i fingrarna med kniv, fysiskt och psykiskt torterade J med elektricitet, nålar och hot om monsterblod och självmord.. borde inte han idag tacka högre makter för att mamman då valde att flytta honom från misären och tortyren i hemmet och istället låta honom bo och växa upp i en helt vanlig Svenssonfamilj som inte serverade korv med en extra touch av människoblod eller pysslade ihop hängsnaror i garaget?
Varför vill mamman inte erkänna sina brister idag om du menar att hon såg sig själv som otillräcklig? Varför saknar hon helt empati i tv-dokumentären?
Citera
2025-12-29, 18:38
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Varför vill mamman inte erkänna sina brister idag om du menar att hon såg sig själv som otillräcklig? Varför saknar hon helt empati i tv-dokumentären?

Jag låter bli att tala för folk som jag inte känner och hur de resonerar, men jag skulle tro att mamman är ganska less på att ha blivit svartmålad och uthängd som en sadistisk psykopat som torterar barn i flera år med allt vad det inneburit för familjen och deras tillvaro.

Hon hade kunnat kasta stora högar med skit tillbaka. Hon hade kunnat lyfta allt som det framkommit att J gjort under uppväxten både hemma och under placeringstiden, men höll sig till att bara prata om det som hon säger är lögn om henne.
Citera
2025-12-29, 18:38
Medlem
Citat:
Det var bara Jocke som blev bortstött av mamman för att han var född utanför äktenskapet. Precis det är kärnan i hela historien.
Har det ung fått dig att Joakim ljugit om hela barndomen?

Kärnan i hela historien är att Joakim ljuger.
Citera
2025-12-29, 18:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vad har det för betydelse? Chrippa är den centrala aktören i Chrippa-dramat. Det som Chrippa själv går ut med har naturligtvis enorm betydelse.
Nej, det stämmer inte alls. Den som är den centrala aktören är Jocke och den som är den centrala hunden är Anjo.

Uppenbarligen har det inte "enorm" betydelse eftersom han flera gånger nu har gått ut sagt att han ljög om det.
Det centrala för dig är snarare att du tror att om du slickar Jocke tillräckligt mycket så kanske du också får flytta in i kenneln .. ja, kanske bara bredvid Motvikt .. men bättre halva inne än hela ute ...
Citera
2025-12-29, 19:47
Medlem
Citat:

Nej, det stämmer inte.
Citera
2025-12-29, 19:48
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du har för syfte med att sitta och försvara en förälder som inte älskar sitt oäkta barn. Har du personliga kopplingar till familjen?

Det är ingen som har sagt att det var fel att söka hjälp, felet var att aldrig låta honom komma hem igen.

Att ta hem honom hade inneburit en stor risk för de övriga barnens säkerhet.
Citera
2025-12-29, 20:33
Medlem
Citat:

Du har nött detta du till förbannelse. Men det finns absolut inga belägg eller ens att man kan ana misstankar om det.

Enligt dig själv har du också Asperger, vore mer intressant på vilket sett det påverkar dig i detta ämne?
Enligt min erfarenhet går det aldrig att "vinna" en diskussion med någon som har asperger. Eftersom behovet är så stort för er att få sista ordet. Annars upplever ni ett känslomässigt kaos som ni inte klarar av. Precis som du hela tiden hävdar samma sak hela tiden, är enbart för att du skall få lugn och ro i ditt sinne.

Känner du igen dig mycket i Joakim? På vilket sett är ni lika och inte lika? Förutom att ni alltid har rätt?

Jag läste Joakims bok "Monster" igår, och jag hade svårt för att hålla mig för skratt emellanåt, för det var ren komik på många punkter. Att allt kan vara någon annans fel, oavsett om man misshandlar någon, att man är otrogen osv. Enligt Joakim har han inte valt någonting i sitt liv. Han fick inte ens några valmöjlighet. När Brinkenstjärna sa att han skulle komma och hämta honom och Nemo, så hade han inget val. Boken kunde likaväl hetat "Ett försvarstal till varje liten detalj i mitt liv"
Citera
2025-12-29, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Naturligtvis kan han ha båda diagnoserna. ADD som diagnos gavs fram till 2013. Däremot ville man först inte ge båda diagnoserna. Det gick till 2010-2012 sådär som man ställde båda diagnoserna. För ett bra tag ville man inte ha två likvärdiga diagnoser bredvid varandra. Man ställde aspergers som huvuddiagnos, och sedan fick man på nåder en diagnos av ADD, och den ansågs mystiskt kunna ingå i aspergers. Först senare delades diagnoserna. Man gav ADD-diagnos ändå, för att kunna ge ADHD-medicin, vilket man inte får annars.

När jag själv fick diagnoser fick jag vänta 1,5 år för ena diagnosen och 2 år för den andra. Men det fanns folk som fick gå förbi i kön. Aspergerdiagnosen ställdes av ett team, men det var mest en psykolog som höll i det. ADD-diagnosen ställdes av en enda psykolog.

Så, jo han kan ha fått diagnos.
Kände mig manad att läsa på ytterligare, efter jag läste ditt inlägg. Kände mig väl informerad redan innan.

Verkar som att ADD fortfarande tillämpas i delar av Sverige, delvis för att svensk vård använder både ICD‑10 och DSM‑5, inte bara den senare. Och delvis för ren efterbliven bekvämlighet. Internationellt däremot är ADD överlag utdött sen länge. Det var som djävulen.

Och ja, autism klass 1 (asperger) och ADD överlappar ju varandra en hel del, så det är inte konstigt att dom två går lite hand i hand då. Ringde just en bekant, och hennes dotter fick ADD som diagnos för 4 år sen. Det trodde jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Och han har ju absolut autism, fattar inte varför vissa tror att man inte kan ha antisociala drag och narcissism ovanpå det. Autism är inget vaccin mot att utnyttja andra. Dessutom är inte autism en enda sak. Det som man i simonstudien kallar grupp ett autism, är alltid samsjuklig med annat, ofta ADHD, men kan även ha bipolär, ångestsjukdom, AsPD osv.

Alltså kolla på honom, han rör sig som en aspergare, han vet inte var han har kroppen.

Sedan så tror jag han har fler diagnoser som han inte talar om.
Håller med dig här. Han lever väldigt mycket inuti huvet, så han har ingen koll på kroppen eller hur han tar sig ut, klumpig motorik och tafatt, väldigt praktiskt obegåvad och ter sig som ett vuxet barn. Han är fyrkantig i tänket, tar livet på för stort allvar, tar sig själv på för stort allvar, svårt att glömma upplevda oförrätter, svårt att släppa det förflutna, använder sin diagnos som fribiljett för bete sig som han vill, använder 500 ord när 15 hade räckt osv osv.

Håller med, han kan fått diagnos, och då borde han fått åtminstone asperger som diagnos. Men i så fall inte på det sätt han beskriver i boken. Det som framställs i boken är väldigt märkligt beskrivet. Luktar misstänkt lång väg tycker jag.
Senast redigerad av Valentin90 2025-12-29 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in