Citat:
Jocke och även Jonna och flera gånger nämnt att Jocke fick diagnosen efter 25 års ålder. Jocke är 25 år år 2010, och asperger syndrom som diagnosticering slutade användas i Sverige 2013. Nånstans däremellan alltså. Han hävdar också han fått diagnosen ADD, men det är tveksamt då ADD formellt slutade tillämpas i Sverige 1987, och istället införlivades under en bredare benämning av ADHD.
Naturligtvis kan han ha båda diagnoserna. ADD som diagnos gavs fram till 2013. Däremot ville man först inte ge båda diagnoserna. Det gick till 2010-2012 sådär som man ställde båda diagnoserna. För ett bra tag ville man inte ha två likvärdiga diagnoser bredvid varandra. Man ställde aspergers som huvuddiagnos, och sedan fick man på nåder en diagnos av ADD, och den ansågs mystiskt kunna ingå i aspergers. Först senare delades diagnoserna. Man gav ADD-diagnos ändå, för att kunna ge ADHD-medicin, vilket man inte får annars.
När jag själv fick diagnoser fick jag vänta 1,5 år för ena diagnosen och 2 år för den andra. Men det fanns folk som fick gå förbi i kön. Aspergerdiagnosen ställdes av ett team, men det var mest en psykolog som höll i det. ADD-diagnosen ställdes av en enda psykolog.
Så, jo han kan ha fått diagnos.
Och han har ju absolut autism, fattar inte varför vissa tror att man inte kan ha antisociala drag och narcissism ovanpå det. Autism är inget vaccin mot att utnyttja andra. Dessutom är inte autism en enda sak. Det som man i simonstudien kallar grupp ett autism, är alltid samsjuklig med annat, ofta ADHD, men kan även ha bipolär, ångestsjukdom, AsPD osv.
Alltså kolla på honom, han rör sig som en aspergare, han vet inte var han har kroppen.
Sedan så tror jag han har fler diagnoser som han inte talar om.