Citat:
Ursprungligen postat av
pinnsmal
Jag kollade på nån gammal live-video när han kommenterar en artikel där hans mamma säger att hans bok är lögn. Var det inte den du menade?
Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Jag har nu sett SVT-avsnittet. Men jag tycker fortfarande inte att han har ljugit. Det står att mamman och fostermamman sett att han stuckit sig med en nål. Men i journalen står inget om varför han gjort det. Där fyller Jocke i själv anledningen till att han stuckit sig. Av egen erfarenhet vet jag att journalanteckningar ofta kan vara kortfattade och inte beskriva alla omständigheter. Jag undrar också hur pass mycket ett barn/ungdom delar med sig av sina upplevelser till främmande vuxna inom vården. Särskilt om man då är den i familjen som skickats iväg till fosterhem pga sitt "problematiska" beteende. Jag känner för övrigt igen mig i hans beskrivning av en person som tar för mycket mediciner och vad den är kapabel till under rus och sen inte är medveten om vad den sagt och gjort efteråt. Att soc inte uppmärksammat missbruket förrän tre år senare betyder ju inte att det inte pågick när Jocke bodde hemma, det betyder bara att mamman blivit sämre på att dölja missbruket för omgivningen. Jag har så himla svårt att tro att ett barn börjar bete sig som Jocke gjorde utan anledning. Men jag tror också att han säkert feltolkat saker också. Han var ett barn och förstod inte varför de vuxna i hans liv gjorde som de gjorde. De förklarade kanske inte tillräckligt väl heller.
Jo han har fortfarande ljugit när han påstår att det han säger står i hans dokument.
Han ljuger ju i dokumentären. Och när han blir påkommen med sin lögn skyller han på Bonnier och TV4. Han tar noll eget ansvar för sina lögner.
Även om Jocke haft en dålig barndom så gör det de inte okej att ljuga, överdriva och ljuga om att han har bevis för att uppfattas trovärdig.
Han förstörde sin familjs liv med sina lögner. Han måste ta ansvar för det han som vuxen har orsakat med sina lögner.
Och angående missbruket.
Jockes sa att hans mamma var i ett extremt grovt missbruk. Men trots det lyckades mamman dölja det under soc utredning, bup och för psykologer?
Och om jag minns rätt var det 9 år efter Jocke omplaceras som missbruket upptäcktes.
Det finns en anledning att Jocke betedde sig som han gjorde. De flesta med Jockes diagnoser börjar visa symtom runt 4-6 års ålder, precis som Jocke gjorde. Och de stora problemen börjar visa sig runt 7-9 års ålder, precis som det gjorde för Jocke.
Pga bristen för förståelse för Jockes diagnoser och problem eftersom man saknade den kunskapen på den tiden så blev allt bara värre för Jocke. Men att skylla det på mamman blir bara fel.