2025-12-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocSpot12
Men det går inte att försvara SVT granskning oavsett vad man tycker om alla inblandade. Det finns ingen trovärdighet hos tidigare missbrukare och deras minnen. Vad hindrande mamman med familj att stämma Jocke för förtal när boken släpptes ? Kanske insåg man att i en rättssal så måste man själv leda saker i bevis och inte som i SVT granskning, lägga dokumentationsansvaret på ett 8-årigt barn och kan du sen i vuxen ålder inte peka ut bevisen har det aldrig hänt enligt SVT.
Hans syskon var alldeles för små för att nu i vuxen ålder styrka något och borde också ha lämnats utanför SVT oetiska granskning av ett barns påstådda upplevelse.
Vad jag vet har väl ingen stämt Joakim för förtal. För det andra så hade hans mamma inte tagit några mediciner förren flera år efter han hamnade på fosterhemmet och aldrig haft andra missbruksproblem?
Citera
2025-12-03, 00:32
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal
Jag kollade på nån gammal live-video när han kommenterar en artikel där hans mamma säger att hans bok är lögn. Var det inte den du menade?

Jag förstår vad du menar och håller delvis med. Jag har nu sett SVT-avsnittet. Men jag tycker fortfarande inte att han har ljugit. Det står att mamman och fostermamman sett att han stuckit sig med en nål. Men i journalen står inget om varför han gjort det. Där fyller Jocke i själv anledningen till att han stuckit sig. Av egen erfarenhet vet jag att journalanteckningar ofta kan vara kortfattade och inte beskriva alla omständigheter. Jag undrar också hur pass mycket ett barn/ungdom delar med sig av sina upplevelser till främmande vuxna inom vården. Särskilt om man då är den i familjen som skickats iväg till fosterhem pga sitt "problematiska" beteende. Jag känner för övrigt igen mig i hans beskrivning av en person som tar för mycket mediciner och vad den är kapabel till under rus och sen inte är medveten om vad den sagt och gjort efteråt. Att soc inte uppmärksammat missbruket förrän tre år senare betyder ju inte att det inte pågick när Jocke bodde hemma, det betyder bara att mamman blivit sämre på att dölja missbruket för omgivningen. Jag har så himla svårt att tro att ett barn börjar bete sig som Jocke gjorde utan anledning. Men jag tror också att han säkert feltolkat saker också. Han var ett barn och förstod inte varför de vuxna i hans liv gjorde som de gjorde. De förklarade kanske inte tillräckligt väl heller.
Jo han har fortfarande ljugit när han påstår att det han säger står i hans dokument.
Han ljuger ju i dokumentären. Och när han blir påkommen med sin lögn skyller han på Bonnier och TV4. Han tar noll eget ansvar för sina lögner.
Även om Jocke haft en dålig barndom så gör det de inte okej att ljuga, överdriva och ljuga om att han har bevis för att uppfattas trovärdig.
Han förstörde sin familjs liv med sina lögner. Han måste ta ansvar för det han som vuxen har orsakat med sina lögner.

Och angående missbruket.
Jockes sa att hans mamma var i ett extremt grovt missbruk. Men trots det lyckades mamman dölja det under soc utredning, bup och för psykologer?
Och om jag minns rätt var det 9 år efter Jocke omplaceras som missbruket upptäcktes.

Det finns en anledning att Jocke betedde sig som han gjorde. De flesta med Jockes diagnoser börjar visa symtom runt 4-6 års ålder, precis som Jocke gjorde. Och de stora problemen börjar visa sig runt 7-9 års ålder, precis som det gjorde för Jocke.
Pga bristen för förståelse för Jockes diagnoser och problem eftersom man saknade den kunskapen på den tiden så blev allt bara värre för Jocke. Men att skylla det på mamman blir bara fel.
Citera
2025-12-03, 00:35
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ja, jag resonerade bara blint och på känsla utan att ha sett nåt. Tyckte jag var tydlig med det. För mig är det här mest en skvallertråd med löst tyckande kring en publik familjefejd. Inte djupare än så.

Jag har kollat nu och tycker att jag fått en mer nyanserad bild. Tänker att det är det viktigaste syftet med dokumentären, att faktiskt lyssna på alla parter. Men jag tror ändå mest på Jocke, men förstår att familjen känner sig orättvist behandlad och missförstådda. Precis som Jocke också känner sig på sitt håll. Ingen av dem verkar riktigt ha rett ut nånting ordentligt. På rent skvallertrådsmanér är jag fortfarande team Jocke.
Du är team lögner menar du väl
Citera
2025-12-03, 00:37
Avslutad
Spiken i kistan för SVT för mig. Kommer inte öppna SVT play mer nu.
Citera
2025-12-03, 00:39
Medlem
STALK3Rs avatar
Citat:
Jag har kollat nu och tycker att jag fått en mer nyanserad bild. Tänker att det är det viktigaste syftet med dokumentären, att faktiskt lyssna på alla parter. Men jag tror ändå mest på Jocke, men förstår att familjen känner sig orättvist behandlad och missförstådda. Precis som Jocke också känner sig på sitt håll. Ingen av dem verkar riktigt ha rett ut nånting ordentligt. På rent skvallertrådsmanér är jag fortfarande team Jocke.

Vad är det som får dig att tro mest på Jockes historia?

Jocke hävdar att det finns bevis för allting han påstått i sina soc-papper - Bo-Göran Bodin hävdar att det inte stämmer. Sedan är det Jacke, Chrippa, morsan och låtsasfarsan (+ den extra farmorn) ord som står mot Jockes ord. Finns det någonting konkret som styrker att Jocke som är mest trovärdig här?
Citera
2025-12-03, 00:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Effopkoudar

Sympatiskt! Jag förstår dig.
Citera
2025-12-03, 00:43
Medlem
Citat:

Vad vill du ha? En medalj av Joakim Lundell? Tack för att du delar med dig av totalt meningslös input. Du blir nog extremt saknad av public service. Sov gott!
Citera
2025-12-03, 00:44
Medlem
Citat:

Blev du så sur för att Jockes föräldrar fick säga sitt?

Låter inte bra...
Citera
2025-12-03, 00:47
Medlem
pukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiancaN
Tack för fina ord, uppskattas! Jag är en av dem (likt dem flesta) som helst inte skriker ut min barndom, trauman och diagnoser och gör det till hela min personlighet, såsom jag upplever att allt fler gör efter att ha upptäckt hur mycket likes och uppmärksamhet man kan få i sociala medier av främlingar. Folk är helt besatta. Jag har delat det jag upplevt med min lilla nära krets, och älskar att diskutera och dela med mig av mina erfarenheter till dem som betyder någonting för mig.

Jag märker idag hur jag för första gången blir upprörd och inte klarar att scrolla förbi just det här temat, då det rör mig på en personligt plan. Så idag har jag krigat i kommentarsfält på både SVT och olika tiktok konton för att försöka visa att det finns en minoritet där ute som inte lyckats bli manipulerade, och som står upp för rättvisan.

Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi, varken som privatperson eller offentlig, smutskasta varken min biologiska mamma som jag förövrigt inte har någon relation till, och som skadat mig mycket genom åren, heller inte min fosterfamilj. Det är för mig helt uppenbart att en människa som väljer att göra det har grova problem mentalt och total avsaknad av empati.

Om Joakims historier har minsta lilla sanning i sig så spelar det ingen roll för mig. Det här maktmissbruket och konstanta jagande på uppmärksamhet och hyllande måste få stopp någon gång. Skriv ett brev till din mamma istället, sätt dig ner med henne och ventilera och bearbeta.

Alla som följt Jocke länge och vet vad han gör för fame vet att denna smutskastning handlar om att tvätta bort Jockiboi. Han är tvungen att göra detta för att få samarbeten med större bolag och media.

Allt han gjort är väldigt strategiskt. Kungarna av Tylösand, bloggen, "råka" läcka sexvideon med Jonna, fake pranks, skriva en bok och dra på sig offerkoftan för att få sympati för sina tidigare synder osv
Senast redigerad av pukka 2025-12-03 kl. 00:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Jo han har fortfarande ljugit när han påstår att det han säger står i hans dokument.
Han ljuger ju i dokumentären. Och när han blir påkommen med sin lögn skyller han på Bonnier och TV4. Han tar noll eget ansvar för sina lögner.
Även om Jocke haft en dålig barndom så gör det de inte okej att ljuga, överdriva och ljuga om att han har bevis för att uppfattas trovärdig.
Han förstörde sin familjs liv med sina lögner. Han måste ta ansvar för det han som vuxen har orsakat med sina lögner.

Och angående missbruket.
Jockes sa att hans mamma var i ett extremt grovt missbruk. Men trots det lyckades mamman dölja det under soc utredning, bup och för psykologer?
Och om jag minns rätt var det 9 år efter Jocke omplaceras som missbruket upptäcktes.

Det finns en anledning att Jocke betedde sig som han gjorde. De flesta med Jockes diagnoser börjar visa symtom runt 4-6 års ålder, precis som Jocke gjorde. Och de stora problemen börjar visa sig runt 7-9 års ålder, precis som det gjorde för Jocke.
Pga bristen för förståelse för Jockes diagnoser och problem eftersom man saknade den kunskapen på den tiden så blev allt bara värre för Jocke. Men att skylla det på mamman blir bara fel.

Vi tolkar det olika. Vad jag förstod det placerades han i hem 2004 och missbruket uppdagades 2007. Hon blev antagligen inte grav missbrukare hux flux 2007.

Jag är själv uppvuxen med en missbrukande förälder som utåt sett hade en lyckad karriär och liv. Jag gick hos bup. De utredde mig och mitt beteende, inte min förälders. Fokus låg på mina problem, hjälpen skulle ges till mig. Utredningen sammanställde alla tecken på ohälsa hos mig som barn. Tecken alltså, inte anledningar till varför tecknen fanns. Ett barn är också för liten för att förstå sambandet mellan tecknen och vilka missförhållanden de tillhör och kan inte redogöra för dem. För man vet inte vad som är normalt och inte. Det får man liksom gräva i i terapi senare. Så föräldern kom absolut undan. Och jag vågade inte berätta hela sanningen för BUP av rädsla för repressalier hemma efteråt när de läst journalen. Jag var också lojal gentemot föräldern och ville beskydda den. Allt är inte automatiskt glasklart för en bup-psykolog som bara krafsar lite på ytan då och då.
Citera
Medlem
Det här stycket i boken när Joakim börjar i ny skola efter att ha flyttat till ett familjehem var något som gjorde att jag på riktigt började ifrågasätta om han var seriös med boken.

-Jag minns att vår första uppgift var att skriva brev till varandra och att klassföreståndaren då sa inför hela klassen att jag bodde i en fosterfamilj. "Så ni som har tänkt skicka brev till Joakim får inte glömma att skriva c/o i adressraderna." Det var dödsstöten, jag var nu officiellt annorlunda och från den stunden var det kört för mig i skolan.
Citera
Medlem
Karppas avatar
Jag tror inte nödvändigtvis att Jocke ljuger. Han kan ha minnen om allt han påstår och när han läser i BUP-pappren förstärker det hans minnen.

Men med största sannolikhet har inget av det påstådda hänt, allt är bara i Jockes huvud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in