2025-12-02, 23:51
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Det Joakim byggt upp liknar mer en sekt än något annat, bara kolla alla hjärntvättade på SVT kommentarsfält

Länka gärna till kommentarsfältet.
Citera
2025-12-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DocSpot12
Men det går inte att försvara SVT granskning oavsett vad man tycker om alla inblandade. Det finns ingen trovärdighet hos tidigare missbrukare och deras minnen. Vad hindrande mamman med familj att stämma Jocke för förtal när boken släpptes ? Kanske insåg man att i en rättssal så måste man själv leda saker i bevis och inte som i SVT granskning, lägga dokumentationsansvaret på ett 8-årigt barn och kan du sen i vuxen ålder inte peka ut bevisen har det aldrig hänt enligt SVT.
Hans syskon var alldeles för små för att nu i vuxen ålder styrka något och borde också ha lämnats utanför SVT oetiska granskning av ett barns påstådda upplevelse.

Jag tycker inte SVT ifrågasätter hela hans barndom, utan ifrågasätter det faktum att han sagt att han har bevis på allt som hänt i boken genom dokumentation från olika myndigheter.
Vi har ingen aning om när mamman missbrukade, det vi vet är att både mamman och Joakim missbrukade under en tid i deras liv.
Minnena påstår han kom till sig efter att ha läst all dokumentation i 30-års ålder. Med det vetenskapliga läge vi har om minnet så skulle det mycket väl kunna vara så att Joakims minnen inte helt stämmer överens med verkligheten.
Anledningen till att de inte stämt Joakim är kanske för att man inte velat ta i den konflikt som varit, i alla fall en av bröderna har ju under senare år haft en kontakt med Joakim. Det verkar som detta var något som man sopade under mattan och försökte glömma. Men med tanke på att Joakim aldrig släpper detta och ska göra fler och fler program där han uttalar sig som man gör om mamman så gick det väl till en gräns här.
Citera
2025-12-02, 23:56
Medlem
Tycker det ser så där ut att man som Joakim och Jonna nu gör reklam för ett nytt avsnitt om detta på deras podd. En podd som är bakom betalvägg och som man nu kan använda deras rabattkod för att få tillgång till billigare.
Citera
2025-12-02, 23:58
Medlem
Killen har uppenbarligen problem och det sätt han har valt att tackla dem på är varken sunt för vare sig honom eller personer i hans omgivning. Dock har han kunnat tjäna sig en hacka på att gemene man är dummare än tåget.

Vi bör dock komma ihåg att föräldrar eller andra utövare av våld, i princip ALDRIG erkänner att man utsatt någon, sitt barn eller partner för våld. Varför tror ni våld mot kvinnor, barn och andra forsätter? För att den som utövar våldet aldrig tar ansvar över sitt beteende.

Jocke har säkert haft en tuff barndom och föräldrar som inte kunde hantera honom. Men han har också utnyttjat folks empatiska förmåga och svaga punkter för att tjäna pengar.

Han borde veta bättre än så.
Citera
2025-12-02, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Du verkar så otroligt klok och klarsynt!
Varför hörs inte såna som du oftare i media? Som kan ge nyanserande bilder av verkligheten.

Anledningen till det är att det blir för jobbigt för många. Man vill ha det enkelt. Svart eller vit. Fiende eller vän. Saker får inte ha nyanser eller vara komplext.

Men utifrån hur du uttrycker dig och sätter ord på saker hoppas jag att din röst kommer höras mer. Din röst behövs för att kunna göra skillnad i samhället.
Jag tänker tex på det här att du verkar ha bott i ett familjehem som inte var, det som folk tror ett familjehem är. Många tror att får ett barn bara komma ifrån sitt biologiska hem, så kommer allt lösa sig. Av sig själv tydligen?

Nu ska vi inte hamna off topic men orkar du så bör du försöka få din röst hörd i debatten.

Tack för fina ord, uppskattas! Jag är en av dem (likt dem flesta) som helst inte skriker ut min barndom, trauman och diagnoser och gör det till hela min personlighet, såsom jag upplever att allt fler gör efter att ha upptäckt hur mycket likes och uppmärksamhet man kan få i sociala medier av främlingar. Folk är helt besatta. Jag har delat det jag upplevt med min lilla nära krets, och älskar att diskutera och dela med mig av mina erfarenheter till dem som betyder någonting för mig.

Jag märker idag hur jag för första gången blir upprörd och inte klarar att scrolla förbi just det här temat, då det rör mig på en personligt plan. Så idag har jag krigat i kommentarsfält på både SVT och olika tiktok konton för att försöka visa att det finns en minoritet där ute som inte lyckats bli manipulerade, och som står upp för rättvisan.

Jag skulle aldrig i min vildaste fantasi, varken som privatperson eller offentlig, smutskasta varken min biologiska mamma som jag förövrigt inte har någon relation till, och som skadat mig mycket genom åren, heller inte min fosterfamilj. Det är för mig helt uppenbart att en människa som väljer att göra det har grova problem mentalt och total avsaknad av empati.

Om Joakims historier har minsta lilla sanning i sig så spelar det ingen roll för mig. Det här maktmissbruket och konstanta jagande på uppmärksamhet och hyllande måste få stopp någon gång. Skriv ett brev till din mamma istället, sätt dig ner med henne och ventilera och bearbeta.
Citera
2025-12-03, 00:00
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Det som bekräftas av journalerna är i princip att Jockeboi var ett problembarn (oväntat) som till sist fick placeras på familjehem på grund av sin autismdiagnos.

Hans mamma verkar ha använt smärtstillande efter en bilolycka som inträffade efter att Jockeboi hamnat i fosterhem.
Fast det sade de ju inte i dokumentären, där sade de att mamman hade svårt att hantera JL delvis för att hon var sjukskriven efter en olycka och gick på smärtstillande, man kan nog inte riktigt lita på att en missbrukare skall ha 100% koll på när bruket övergick i missbruk. Hon måste ju ha gått på smärtstillande i åratal.

De medgav ju att hon hade ett missbruk efter att de skickade iväg JL.

Citat:

Ingen nåltortyr, påtvingad skräckfilm, självmordshot, elektrifiering med lampa.
Just att han stack sig med nålar och var rädd för att mamman skulle ta livet av sig stod ju i journalerna. Skräckfilmer förnekade mamman inte ens.
Citat:

Det är mer troligt att Jockeboi ljugit ihop allt än att han inte gjort det.
Jag tycker snarare att det är uppenbart att hans mamma inte ville ha honom hos sig. Jag vet inte riktigt vad du tänkte dig skulle stå i journalerna? Exakt samma formuleringar och beskrivningar som i boken?
Citera
Medlem
HemmaslagenWasabis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
HELT FANTASTISKT. Joakim Lundell måste ha den mest hjärntvättade fanskaran jag någonsin upplevt. SVT klär verkligen av honom helt naken. Han sitter svarslös. Allt han hävdat om "det står i mina journaler" visade sig vara en lögn.

Men i kommentarsfält sitter alla hans fangirls o spyr ut hat mot...SVT! För att granskningen är "vidrig". Man storknar hur jävla efterblivna folk är idag. Detta är samma sjuka människor som hade försvarat jocke om han våldtog ett barn.

I slutet av del 1 när han blir konfronterad blir munnen torrare och torrare för varje sekund som att insikten av att förfallet kommer blir starkare och starkare där han ser att allt han har byggt upp flyter närmare och närmare mot kanten på ett Niagarafall. Konstigt bara att det tagit så lång tid för folk att förstå hur manipulativ den här människan är
Citera
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men vad är det egentligen som har visat sig inte stämma? Journalerna ger ju visst stöd till hans historia. Hans mamma var sjukskriven och gick på smärtstillande, han hade stuckit sig med nålar och var rädd för att hon skulle ta livet av sig och så vidare.

Det är väl lite väl mycket att vänta sig att journalerna skall bekräfta hans historia ord för ord?
Finns inget i journalen att mamman gick på smärtstillande när Jocke bodde hemma.
Han stack sig med nålar även hos familjehemmet.
Citera
2025-12-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
MEN HERREGUD. Jocke har ju hävdat att precis ALLTING framgår i bup o socialtjänstens journaler. O du ifrågasätter inte ens det faktum att INGENTING framgick där? Hur fan blir man såhär hjärntvättad o demoraliserad?

Kanske är jag inte lika enkelspårig som du visar prov på. Du förstår väl att det inte krävs ”bevis” i en journal när ett barn blir omplacerat för att en förälder ber om det självmant. Fråga dig istället varför en mamma inte anmäler förtal direkt efter att boken släpptes utan istället lät sin vuxna son som ligger i konflikt med sin bror vara den som nu skriker högst.
Det borde vara ganska uppenbart att mamman bara är ett redskap som brodern nu tar till i ett desperat försök att komma åt sin bror.

Men det som är riktigt tokigt är hur en misstänkt ekobrottsling som inte betalar skatt lyckas få en skattefinansierad tv kanal att gå hans ärende mot en person han dessutom har fått besöksförbud mot. Det här borde vara spiken i kistan för public service.
Citera
2025-12-03, 00:02
Medlem
KungPungPats avatar
Det hade vart snyggt som fan om Bo-Göran inte har färdigställt slutet på del 3, och att den visar hur Jocke å Anjo flippade och skulle göra horhus med SVT och hur barnrättsorganisationer skulle komma efter SVT och hur Jocke agerar när det är han som blir exposed.
Citera
2025-12-03, 00:04
Medlem
Deimos01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Sade han att det stod ordagrant? Det låter jävligt märkligt.
Ja Jocke har sagt att historierna då han berättar om allt sjukt hans mamma utsatte han för finns bekräftat i hans papper.
Men det finns inget i papperna om tortyr, misshandel eller liknande.
Citera
2025-12-03, 00:04
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deimos01
Finns inget i journalen att mamman gick på smärtstillande när Jocke bodde hemma.
Han stack sig med nålar även hos familjehemmet.
I journalerna stod det att hon var sjukskriven efter en olycka och delvis därför hade svårt att hantera honom. Jag uppfattade det som att mamman sade att hon använde smärtstillande då men att hon inte missbrukade, missuppfattade jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in