2023-06-19, 12:59
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privat...or-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Ytterligare ett steg att få bort medelklassen med höga lån och dålig planering! Höga driftskostnader och räntor gör situationen dålig iallafall och den som
kan gör bäst i att göra något åt detta med eller utan tvång.
Citera
2023-06-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoCo
Håller fullkomligt med dig så förstår inte riktigt varför du argumenterar emot mig.

Sorry! Ser att det är Moscow-Mule jag skulle riktat detta mot.
Citera
2023-06-19, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Världen kretsar inte runt dig kommunistfjant. Typiskt rödingar, "JAG har råd", "JAG bor inte i gammalt hus". Såååå villiga att bli slavar och förslava andra. Drägg.

Det är väl drägget som inte har råd att bo ?
Citera
2023-06-19, 16:33
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om nu staten vill att vi skall energieffektivisera dom sämsta husen så får väl staten göra det bankerna
inte vill eller törs.

Låna ut pengar på 20-års fast 1 % ränta utan kreditprövning och amortering.
Det blir på ett 500.000 kr lån ca 350-400 kr i månaden.

Vi har ju ett KLIMATNÖDLÄGE !
Fruktansvärt bra förslag. Om staten lånar mig en halvmille till 8% negativ realränta kan tänka mig att hjälpa till i detta fruktansvärda klimatNÖDLÄGE genom att renovera upp kåken lite.

Om 20 år får man fyra jenka för en halv miljon med dagens inflation.
Citera
2023-06-19, 16:40
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
tänkte jag skulle försöka skapa en tråd om det här då jag inte hittade något om saken på flashback.

"Nya EU-regler kan ge kostnadschock för villaägare"

"För befintliga bostadshus föreslås ett krav på att uppnå energiklass E senast 2033. EU-länderna i ministerrådet vill att kravnivåerna ska utgå från ett genomsnitt för hela beståndet och uppgå till energiklass D för samma år. Det skulle för svensk del innebära ett massivt investeringsbehov under den närmaste tioårsperioden."

"Under 2022 hade 40 procent av det svenska villabeståndet en lägre energiklass än det, varav 9 procent den sämsta klassificeringen, G, enligt senast tillgänglig statistik från Boverket. Drygt 20 procent av villorna i Sverige hade en lägre energiklass än E."

"Kostnaden för att renovera en G-klassad villa till energiklass D uppskattas av Villaägarna till omkring 550 000 kronor"

"Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?
– Det återstår att se. Men Sverige brukar vara ett land som tar EU-krav på allvar och vill uppfylla dem."

https://www.privataaffarer.se/privat...or-villaagare/

Så, enligt det här så vill eu packa på sverige husrenoveringar. och jag har på känn att vår regering kommer att svansa efter lydligt. fast det verkar än så länge bara vara underförhandling och andra länder verkar vara betydligt värre ute än oss.

"Sverige är det land med näst lägst klimatavtryck per hushåll inom EU, motsvarande drygt 26 kilo koldioxid årligen. Det kan jämföras med Tyskland och Belgien som ligger en bit över 1 ton och EU-snittet på 700 kilo"

Så, frågeställningen
1 anser du att detta är rimliga krav att genomföra för svensken?
2 kommer du att drabbas av detta personligen om det går igenom?
3 tror du att det kommer att gå igenom eller kommer andra länder att blocka det? (eller sverige i sig självt även om jag starkt betvivlar det)
4 som artikeln frågar, "Vad blir konsekvenserna för hushållen som inte uppfyller kraven?"

sidonotis, jag brukar normalt inte skapa trådar om sånt här så jag ber om ursäkt om den hamnade fel.

Vänta nu, fick man inte nyss bidrag för att använda så mycket el som möjligt? Kan svära på att jag inkasserade 600 riksdaler för just detta.

Men nu ska vi alltså försöka motverka det vi tidigare uppmuntrade med bidrag?
Citera
2023-06-19, 16:54
Medlem
Emmaboda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Det låter helt och hållet sinnessjukt.. man kan ju inte helt plötsligt införa saker som ska få människor totalt ner på knä ekonomiskt och att tusentals ska behöva gå från hus och hem, för att de inte har råd att ofrivilligt ”uppgradera” sina hus…

Om det är något sådant som staten (eller EU-staten i detta fall), vill prompt införa, då får de väl klura ut hur det skall finansieras. Inte fan ska det finansieras till hundra procent av den enskilda lilla människan iaf…

Jag blir så fruktansvärt jävla less på EU, det enda de gör är att komma med en helsikes massa regler och påfund, många gånger rent idiotiska grejer. Och vad får vi för det hela? Jo vi får betala en svindyr medlemsavgift för att stå och niga och bocka och göra som de säger.

Fy fan, Swexit nu, säger jag bara…. 🤬

Ja! Allting med Eu verka bara vara dåligt.

Hur mycket pengar stjäl dom inte till sig själva? Jag tror dom enda som vill ha kvar den där fula och idiotiska byråkratimonstret i Bryssel är pamparna som sitter där borta.
Senast redigerad av Emmaboda. 2023-06-19 kl. 17:13.
Citera
2023-06-19, 16:57
Medlem
El-Knoxs avatar
Så jag som har energiklass D på min villa klarar mig alltså ifall det här jävla tramset blir verklighet?

Najs.
Citera
2023-06-19, 17:10
Medlem
Emmaboda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Så jag som har energiklass D på min villa klarar mig alltså ifall det här jävla tramset blir verklighet?

Najs.

Ja du klarar dig den här gången ifrån eu- byråkraternas klor. Fast jag läste att dom ska höja kraven hela tiden.

Så nästa gång kan det bli din tur? O vem ska hjälpa dig när du inte har råd att bo kvar?
Senast redigerad av Emmaboda. 2023-06-19 kl. 17:14.
Citera
2023-06-19, 17:30
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaboda.
Ja du klarar dig den här gången ifrån eu- byråkraternas klor. Fast jag läste att dom ska höja kraven hela tiden.

Så nästa gång kan det bli din tur? O vem ska hjälpa dig när du inte har råd att bo kvar?

Och av just den här anledningen har jag inte belånat ihjäl mig som så många andra.
Det är så jäkla ball med nya fina grejer, fin bil osv tills räntor går upp mm.
Citera
2023-06-19, 18:02
Medlem
Emmaboda.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Och av just den här anledningen har jag inte belånat ihjäl mig som så många andra.
Det är så jäkla ball med nya fina grejer, fin bil osv tills räntor går upp mm.

Jag tror också på att spara.

Men varför tillåta att bli styrd av någon överstatlig byråkrati som är långt bort ifrån Sverige?
Citera
2023-06-19, 18:08
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmaboda.
Jag tror också på att spara.

Men varför tillåta att bli styrd av någon överstatlig byråkrati som är långt bort ifrån Sverige?

Jadu, fråga inte mig.
Jag har ingenting till övers för alla jäkla tyckare i Bryssel.
Ej heller våra syltryggar till politiker som inte vågar sätta sig på tvären.
Citera
2023-06-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SallySlingshot
Ett sådant beslut skulle totalt förstöra många vackra gamla hus av stort kulturhistoriskt värde. Du kan inte byta ut fönster hur som helst på gamla fastigheter, det förstör värdet totalt om du tar bort det som är original. Det skulle radera stor del av vår historia.

Dessutom är det inte alls så, att bara för man byter fönster osv och får en bättre “energiklass”, att det är ett bra beslut för miljön. Tvärtom är det ofta bättre för miljön, utsläpp osv att renovera det gamla än att slänga på tippen för att sätta in ful, fabriksproducerad plast o plåt. Det är ofta bättre att en fastighet har lägre ”energiklass” än att renovera, om man ser till totalen.

Man kan inte bara se till hur mycket energi som krävs för att värma upp en bostad, till exempel. Man måste ju också se till hur mycket energi det krävs för att utföra själva renoveringen. Hur påverkas miljön negativt, sett till energiförbrukning, utsläpp, för att tillverka ett nytt fönster? Nya fönster är dessutom inte lika hållbara som äldre i trä. Nu är fönster bara ett exempel, men ni fattar.
Hur menar du med vår historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in