Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
1. Du pratar hela tiden om lagtext och förarbetena, men bortser ständigt från Migrationsöverdomstolens vägledande domar. Vad tänker du kring dessa prejudikat? Skall man bara strunta i dom?
FRÅGA 1)
Jag läste MIG 2019:10 och MIG 2021:9 igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag vill också tillägga att jag redan läst i stort sett allting du refererar till. Det stämmer att det finns tidigare praxis som angett att ett brott som ger mångårigt fängelsestraff i regel skall anses som ett synnerligen grovt brott. Men det har också kommit mer praxis (läs MIG 2019:10 samt MIG 2021:9) som utvecklat frågan om bedömning av brottets svårighetsgrad. Där anges att man, bortsett från strafflängden och rubricering, även skall se till samtliga omständigheter så som gärningens art och vilken skada den föranlett.
Jag ska sammanfatta dom och sedan svara på din fråga. Detta är min sammanfattning av dom mest relevanta delarna:
MIG 2019:10
För utvisning krävs att brottet är så allvarligt att personen inte skäligen kan åberopa flyktingstatus.
Citat:
Ett beslut att inte bevilja flyktingstatus med stöd av 4 kap. 2 b § första stycket 2 utlänningslagen har ett samband med den begångna handlingens svårhetsgrad. Brottet ska vara så allvarligt att den berörda personen inte skäligen kan göra anspråk på det skydd som är förenat med flyktingstatus (EU-domstolen, mål B och D, punkt 108).
Källa: MIG 2019:10, avsnitt 3.4 Hur ska brottets svårhetsgrad bestämmas?
Svårhetsgraden bestäms genom en helhetsbedömning. Bland annat straffskalan, gärningens art, skadans omfattning, hur brottet beivras och hur det ses internationellt ska beaktas.
Citat:
Den påföljd som föreskrivs i den straffrättsliga lagstiftningen i den medlemsstat där utlänningen söker skydd är ett särskilt viktigt kriterium vid bedömningen av svårhetsgraden av det brott som eventuellt motiverar undantag från skydd.
Citat:
Andra kriterier som ska beaktas vid bedömningen av brottets svårhetsgrad är bl.a. gärningens art, den uppkomna skadan, under vilka former åtgärder vidtas för att beivra brottet och frågan om brottet betraktas som ett allvarligt brott av en majoritet av medlemsstaternas domstolar (EASO:s rapport "Exclusion: Articles 12 and 17 Qualification Directive [2011/95/EU], A Judicial Analysis" från januari 2016, avsnitt 2.2.3.2, jfr EU-domstolen, Shajin Ahmed, punkterna 55, 56 och 58).
Citat:
Vid helhetsbedömningen kan även andra faktorer beaktas, t.ex. utlänningens avsikt och motiv.
Uteslutningsregler ska tillämpas restriktivt. Snatteri eller cykelstöld är inte tillräckligt allvarligt, men våldtäkt är tillräckligt allvarligt.
Citat:
Med tanke på de allvarliga konsekvenser som kan följa av att en sökande utesluts från att vara flykting måste bestämmelsen tolkas restriktivt. Ledning för tolkning av bestämmelsen kan hämtas från FN:s flyktingkommissaries handbok om förfarandet och kriterierna vid fastställande av flyktingars rättsliga ställning punkterna 147-163 och UNHCR:s riktlinjer om uteslutning från flyktingskap (Guidelines on International Protection: Application of the Exclusion Clauses: Article 1 F of the 1951 Convention relating to the Status of Refugees, HCR/GIP/03/05, 4 September 2003).
Källa: MIG 2019:10, avsnitt 2.2 Förarbeten.
Citat:
UNHCR har i sina riktlinjer om uteslutning från flyktingskap uttalat sig på ett liknande sätt som EASO angående bestämmelserna om uteslutning. I riktlinjerna anges vidare att mord, våldtäkt och rån utan tvivel skulle kvalificeras som allvarliga brott, medan snatteri inte skulle det (punkt 14).
Betydelse för Skellefteå-fallet: MIG 2019:10 slår alltså fast att våldtäkt, i linje med UNHCR, normalt ligger på en mycket hög allvarlighetsnivå som kan nå upp till den tröskel som krävs för utvisning. En överfallsvåldtäkt våldtäkt av en minderårig borde betraktas som ett allvarligt brott av en majoritet av medlemsstaternas domstolar [inom EU].
Jag kan alltså inte se hur MIG 2019:10 talar emot utvisning i Skellefteå-fallet fastän uteslutningsregler ska tillämpas restriktivt enligt UNHCR:s riktlinjer om uteslutning från flyktingskap.
MIG 2021:9
MIG 2021:9 rör en flykting (EJ) som blev dömd i Sverige för våldtäkt av normalgraden. Av domen framgår att EJ har vid förövandet av brottet använt sig av fysiskt våld samt yttrat hot om att han bar på kniv.
Citat:
En utlänning, som med åberopande av skyddsskäl ansökt om uppehållstillstånd, ska förklaras vara flykting [...] En utlänning får dock vägras flyktingstatusförklaring om han eller hon genom ett synnerligen grovt brott har visat att det skulle vara förenat med allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta honom eller henne stanna i Sverige (4 kap. 3 § första stycket och andra stycket 1 utlänningslagen).
Källa: MIG 2021:9, avsnitt 4.1. Tillämpliga bestämmelser.
Citat:
Flyktingar som befinner sig i Sverige har rätt till uppehållstillstånd. Uppehållstillstånd får dock vägras en flykting om han eller hon genom ett synnerligen grovt brott har visat att det skulle vara förenat med allvarlig fara för allmän ordning och säkerhet att låta honom eller henne stanna i Sverige (5 kap. 1 § första stycket och andra stycket 1 utlänningslagen).
Källa: MIG 2021:9, avsnitt 4.1. Tillämpliga bestämmelser.
Möjligheten att neka uppehållstillstånd och flyktingstatusförklaring ska användas restriktivt (med hänvisning till MIG 2019:10).
Citat:
Möjligheten att neka en flykting flyktingstatusförklaring och uppehållstillstånd ska, som framhålls i MIG 2019:10, tillämpas restriktivt.
Källa: MIG 2021:9, avsnitt 4.3 Migrationsöverdomstolens bedömning.
Migrationsöverdomstolen framhåller att våldtäkt till sin natur är ett mycket allvarligt brott, och hänvisar till EASO och UNHCR som anger att våldtäkt typiskt sett är ett synnerligen grovt brott. <-- Mycket relevant.
Citat:
Våldtäkt är till sin natur ett mycket allvarligt brott, vilket även återspeglas i att påföljden som föreskrivs är fängelse i upp till sex år, med ett lägsta straff om två års fängelse.
Citat:
Vidare har Europeiska stödkontoret för asylfrågor (EASO) uttalat att våldtäkt, typiskt sett utgör ett synnerligen grovt brott (EASO:s rapport "Ending International Protection: Articles 11, 14, 16 and 19 Qualification Directive, december 2016, avsnitt 6.2) och i UNHCR:s riktlinjer om uteslutning från flyktingskap anges att våldtäkt utan tvivel skulle kvalificera som ett grovt brott (Guidelines on international proctection: Application of the Exclusion clauses: Article 1 F of the 1951 Convention relating to the Status of Refugees, HCR/GIP/03/05, 4 september 2003, punkt 14).
Källa: MIG 2021:9, avsnitt 4.2. Praxis m.m.
Domstolen säger att man måste göra en individuell bedömning där både brottets natur och de konkreta omständigheterna vid gärningen beaktas.
Citat:
Våldtäkt är till sin natur ett mycket allvarligt brott, vilket även återspeglas i att påföljden som föreskrivs är fängelse i upp till sex år, med ett lägsta straff om två års fängelse. Vid bedömningen om brottet även är ett sådant synnerligen grovt brott som avses i 4 kap. 3 § andra stycket 1 utlänningslagen och 5 kap. 1 andra stycket 1 utlänningslagen ska en individuell bedömning göras där hänsyn, förutom till brottets natur, även ska tas till bl.a. omständigheter hänförliga till den särskilda gärningen.
Betydelse för Skellefteå-fallet: Domstolen (i Skellefteå-fallet) tycker att MIG 2021:9 är värre än Skellefteå-fallet med tanke på att straffet är lite högre än minimistraffet (tillskillnad från Skellefteå-fallet där minimistraffet utdömdes). Men Skellefteå-fallet är som sagt på vissa sätt värre eftersom brottsoffret i Skellefteå-fallet är minderårig (alltså ett barn enligt barnkonventionen) och båda är överfallsvåldtäkter och våldtäkt av normalgraden. Det finns heller inget som säger att utvisning inte skulle kunna utdömas i Skellefteå-fallet bara för att det kanske är något mindre allvarligt än MIG 2021:9.
Jag kan alltså inte se hur MIG 2021:9 talar emot utvisning i Skellefteå-fallet.