2025-12-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag tycker det är snyggt, ser modernt ut. Du vänjer dig säkert om något år och då är det inget negativt med det längre.

Håller med. Modernt.
Jag kan tycka att gamla urlöjliga regler borde ses över.
Dom har helt spelat ut sitt behov (om det ens har funnit ett behov mer än det att kuva bilägare)

Bilbesiktare på 90-talet var så jäkla nitiska och oresonliga så man undrar ju om dom levde som gamla ungkarlar allihopa.
Citera
2025-12-02, 22:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, bilarna börjar se ut som nåt ut filmen Tron. Distraherar. VW lyser väl upp loggan också. Oskick.
Loggan lyser väl rött? Eller kan man byta färg? Eller är det olika färg fram och bak? Lite halvtöntigt måste jag säga, men det har väl bilindustrin alltid varit när man tänker efter...
Citera
2025-12-02, 22:26
Medlem
mykorrhizas avatar
Förutom att det är fult så stör det tydligheten i trafiken.

Det är hippt en stund sedan är det snark när precis alla från lyxbilar till skitbilar har det.

Det är som att "åh vi har upptäckt led-listen, låt oss applicera den över allt där det går bara för att visa att vi kan". Och så går dom loss som en ungdom i en tacky gaminghörna.

Bara för att tekniken gör det möjligt att massproducera till rimligt pris betyder det inte automatiskt att det är önskvärt.

Lika töntigt som flugan med en "stjärnhimmel" i grillen fram. "Åh vi har också lärt oss göra svarta galler i plast där det liksom är upphöjda ploppar som är silverfärgade"!
Citera
2025-12-02, 22:40
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Håller inte med, generellt kan man inte synas för mycket i trafiken och att tydligt kunna se att en bil kommer på längre avstånd är bara bra oavsett om man går, cyklar eller kör bil.

Skrämmer lampor och ljus kanske det är dags att lägga mörkerkörning på hyllan och ifrågasätta ifall man ska köra överhuvudtaget.
Citera
2025-12-02, 23:02
Medlem
mykorrhizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Håller inte med, generellt kan man inte synas för mycket i trafiken och att tydligt kunna se att en bil kommer på längre avstånd är bara bra oavsett om man går, cyklar eller kör bil.

Skrämmer lampor och ljus kanske det är dags att lägga mörkerkörning på hyllan och ifrågasätta ifall man ska köra överhuvudtaget.

Man kan absolut synas för mycket. Tänk dig att alla kör runt som ambulanser med världens ljus och grälla färgscheman. Det blir ett enormt överskott av information som då stjälper mer än det hjälper. Distraktion i stället för information.
Citera
2025-12-03, 00:06
Medlem
De har väl i alla fall alltid två större strålkastare/ljuspunkter som i dessa fall binds samman med en mindre,smalare ljuslist?
På det sättet uppfattar/markerar man hörnen på bilen fram, trots ljuslisten mellan dom.
Borde inte bli så förvirrande?
Andra ljuslister hit och dit i fronten har vi ju vant oss med numera, det har väl alla bilar nu förtiden?
Man vänjer sig med tiden, i alla fall har jag gjort det.
Blir lite som med vissa invandrare med ihopväxta ögonbryn, det kändes också förvirrande och fult till att börja med, jag klarade inte av att fixera blicken på ögonen, utan jag kollade ögonbrynen istället då jag någon gång pratade med någon, nu har jag vant mig, inget problem alls längre.
Senast redigerad av Cuttherope 2025-12-03 kl. 00:13.
Citera
2025-12-03, 01:33
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Mercury Cougar hade rinnande blinkers redan på 60-talet, det var en motor som fixade "rinningen" och det var godkänt.

Att ha någon form av liten LED tänd som ett slags varselljus inuti ett extraljus är däremot olagligt, fast många kommer så från fabrik - även med svensk instruktion hur man kopplar in dem. Märkligt.

Vill minnas att det var samma rabalder med kurvljusen för ett par år sedan (dimljus som tänds när man svänger) och att det slutligen blev ett rättsfall av ärendet där bilisten ifråga fick rätt eftersom konstruktionen var godkänd av EU.
Citera
2025-12-03, 01:42
Medlem
Det som försämrats över tid är att ljuskällorna blivit mindre och därför bländar mer. Halvljuset som tidigare markerade att bilen var igång kan ibland idag förväxlas med en parkerad bil. Sedan är allt som inte är ett halvljus fram samt blinkers styggelse. Att det går att integrera blinkers i halvljuset är en möjlighet. Inte förbättring.
Citera
2025-12-03, 03:26
Medlem
UniktAnvNamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mykorrhiza
Man kan absolut synas för mycket. Tänk dig att alla kör runt som ambulanser med världens ljus och grälla färgscheman. Det blir ett enormt överskott av information som då stjälper mer än det hjälper. Distraktion i stället för information.

Återigen håller jag inte med, många lastbilar kan ha vad som gränsar till en överdriven belysning, något jag uppskattar då det alltid är bra att snabbt och i god tid uppmärksammas på dessa bromsklossar, jag ser inte problemet med en ledlist mellan framlyktorna på en personbil, helt ärligt, om ditt sinne inte klarar av detta och du får en mental nedstängning, kör inte bil då du är en fara för dig själv och oss runtomkring dig!
Citera
2025-12-03, 04:36
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Jag tycker det är snyggt, ser modernt ut.

Bestäm dig, ser det snyggt eller modernt ut? Orden är ömsesidigt uteslutande, inget modernt är snyggt och vice versa.
Citera
2025-12-03, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
En ny trend är att biltillverkarna lägger till en ljusremsa mellan strålkastarna. T.ex VW ID4 kan utrustas med detta men många andra tillverkare har det också. Detta var redan en trend för bakljusen men har nu har det smittas av till framljusen också. När jag möter bilar med detta så fattar inte hjärnan hur det ska processas. Jag är så van att möta bilar där det finns två stråkastare och man kan uppfatta bilen med hjälp av detta, t.ex. distans. Om det bara är en enda ljuspunkt så tror man något är inte riktigt rätt, är det en motorcykel, har en strålkastare gått sönder osv. En annan sak är att det är inte särskilt snyggt heller när man ser det utan det är bara irriterande.

En annan funderare är varför jag inte uppfattar det är lika irriterande för bakjusen. Är det för att när man är bakom en annan bil så färdas man i ungefär samma hastighet och man har mera tid på att uppfatta ljusen? Hjälper det tredje bromsljuset till att förstå den framförliggande bilen?

Kanske ska lämna tillbaka körkortet!
Citera
2025-12-03, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Det som försämrats över tid är att ljuskällorna blivit mindre och därför bländar mer. Halvljuset som tidigare markerade att bilen var igång kan ibland idag förväxlas med en parkerad bil. Sedan är allt som inte är ett halvljus fram samt blinkers styggelse. Att det går att integrera blinkers i halvljuset är en möjlighet. Inte förbättring.

Varför skulle ljuskällor som är mindre blända mer….?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in