Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det är ju det jag försöker förklara, det går inte att sätta in dem på ett skitkonto och få 1,5 % ränta, 15.000 om året. Man måste aktivt förvalta sitt kapital med de medel som finns. Lära sig mer om olika finansiella instrument. Då är det alls ingen omöjlighet att få en avkastning på 100% eller mer per år. Men man måste lära sig om hur allting fungerar och inte ge sig in på saker som man inte behärskar.
Börja och testa "torrt", utan pengar, och se hur det funkar.
Med 100%/år så har du 1 000 miljarder efter tjugo år. Vad väntar du på?
Citera
2025-12-01, 22:24
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det är ju det jag försöker förklara, det går inte att sätta in dem på ett skitkonto och få 1,5 % ränta, 15.000 om året. Man måste aktivt förvalta sitt kapital med de medel som finns. Lära sig mer om olika finansiella instrument. Då är det alls ingen omöjlighet att få en avkastning på 100% eller mer per år. Men man måste lära sig om hur allting fungerar och inte ge sig in på saker som man inte behärskar.
Börja och testa "torrt", utan pengar, och se hur det funkar.

Ja men att uthålligt år efter år göra 24% netto på miljonen / 20k i månaden är inte realistiskt vilket du märkte efter ett tag.
Citera
2025-12-01, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Med 100%/år så har du 1 000 miljarder efter tjugo år. Vad väntar du på?

Jag började med c:a 300.000, förlorade inte så mycket, men ändå, jag gjorde lite tabbar men man lär sig och får erfarenheter.
Jag väntar inte, jag har redan satt igång, med värdefulla erfarenheter i bagaget.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-12-01 kl. 22:27.
Citera
2025-12-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja men att uthålligt år efter år göra 24% netto på miljonen / 20k i månaden är inte realistiskt vilket du märkte efter ett tag.

Fel, fel, fel! 24% och mer därtill är fullt realistiskt vid en aktiv förvaltning, snarare ligger den realistiska avkastningen förmodligen över än under 100%/år. Det handlar då om att tillbringa en stor del av sin vakna tid framför skärmen, vara välinformerad och agera på de svängningar som är och som kan komma snabbt.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-12-01 kl. 22:34.
Citera
2025-12-01, 22:55
Medlem
Citat:
Jag började med c:a 300.000, förlorade inte så mycket, men ändå, jag gjorde lite tabbar men man lär sig och får erfarenheter.
Jag väntar inte, jag har redan satt igång, med värdefulla erfarenheter i bagaget.
Så du har precis börjat din resa med att årligen fördubbla ditt kapital. Okej. Det har jag aldrig hört förr.
Citera
2025-12-01, 23:03
Medlem
Citat:
Så du har precis börjat din resa med att årligen fördubbla ditt kapital. Okej. Det har jag aldrig hört förr.

Jag har gjort ett långt uppehåll från börsen men just nu känns det bra att testa lite igen, i alla fall bättre att förlora pengarna där än att låta allmänna arvsfonden få dem.. Men så i illa skall det nog inte gå.

Idag har Volvo och Fenix Outdoor stigit över 4%. Securitas och H&M har stigit näta 3%, ibland är det bara tillfälliga hopp men de kan också vara en del i en längre trend vilket man lär sig lär sig att bedöma med lite erfarenhet. Det är sådana rörelser som det gäller att ha koll på och utnyttja, följa hur insiders handlar, nya produkter och satsningar, uppköp, nyemitteringar etc etc.

Bitcoin har rasat med 7% bara idag, som högst har den noterats i 125.000 dollar, idag ligger den på 85.000 dollar. Ett korthus som faller ihop men de kraftiga kursrörelserna kan generera vinster om man ser till att ta vara på de chanser som uppstår i samband med detta.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-12-01 kl. 23:20.
Citera
2025-12-01, 23:05
Medlem
Citat:
Jag har gjort ett långt uppehåll från börsen men just nu känns det bra att testa lite igen, i alla fall bättre att förlora pengarna där än att låta allmänna arvsfonden få dem.. Men så i illa skall det nog inte gå.
Tyckte att du nyss visste hur man dubblade kapitalet årligen och att det inte var speciellt svårt.

Men bra att du sansat dig. Välkommen till verkligheten.
Citera
2025-12-01, 23:29
Medlem
Citat:
Tyckte att du nyss visste hur man dubblade kapitalet årligen och att det inte var speciellt svårt.

Men bra att du sansat dig. Välkommen till verkligheten.

Verkligheten är att jag tjänade 20k i månaden på lite pilljobb framför datorn men lessnade när det en gång sket sig pga att jag inte var tillräckligt uppmärksam. Nu vet jag bättre hur viktigt det är att hela tiden ha bättre koll på det som sker och det man gör.
Citera
2025-12-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
ja jag har kikat lite på Avanza global.

Men kan bli nyfiken på utdelningsaktier för en del av kapitalet.
sätt allt i globalfonder. belåna 25% hävstång till typ 2% ränta. då har du drygt 1.6 investerat. av detta kan du lätt ta ut 5k i månaden, eller lite mer om du tar ut klumpsummor de åren börsen gått extra bra. det finns garanterat någon vettig modell på nätet över hur man ska ta ut pengarna för att maximera uttagen. ta inte ut om börsen sjunkit (investera då istället), ta endast ut om den gått upp 15% eller mer i 12 månader i följd eller nåt i den stilen
Senast redigerad av DrillBitTTT 2025-12-01 kl. 23:36.
Citera
2025-12-02, 16:52
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Fel, fel, fel! 24% och mer därtill är fullt realistiskt vid en aktiv förvaltning, snarare ligger den realistiska avkastningen förmodligen över än under 100%/år. Det handlar då om att tillbringa en stor del av sin vakna tid framför skärmen, vara välinformerad och agera på de svängningar som är och som kan komma snabbt.

Tror de flesta som läser detta inser att du har fel.
Citera
2025-12-02, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Tror de flesta som läser detta inser att du har fel.

Det får i så fall stå för dem. De kanske inte kan så mycket, tror inte på sig själva, har aldrig provat på etc. Men lär man sig att hantera de möjligheter som finns så är det nästan som en ny värld som öppnas inför ens ögon. I alla fall en massa möjligheter att utforska men det är ju helt upp till var och en att avgöra om det passar denne. Så de kan ju sätta in pengarna i en fond i stället, det kan gå bra det också, fast inte lika bra..
Citera
2025-12-02, 17:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Det får i så fall stå för dem. De kanske inte kan så mycket, tror inte på sig själva, har aldrig provat på etc. Men lär man sig att hantera de möjligheter som finns så är det nästan som en ny värld som öppnas inför ens ögon. I alla fall en massa möjligheter att utforska men det är ju helt upp till var och en att avgöra om det passar denne. Så de kan ju sätta in pengarna i en fond i stället, det kan gå bra det också, fast inte lika bra..

Men du har ju själv misslyckats.
I teorin är det enkelt, i praktiken går det i princip inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in