Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-01, 20:25
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det var inte det jag kommenterade. Jag sade att påståendet "Mindre USA kommer inte minska risken, däremot kommer du att tjäna mindre pengar." är felaktigt. Det går inte att göra den förutsägelsen. Med den logiken skulle man kunna sagt "Mer USA kommer inte minska risken, däremot kommer du att tjäna mindre pengar." för tio år sedan på samma definitiva sätt och haft tvärfel.

Till exempel har Dow Jones Europe gått +26,79% i år medan S&P gått +16,24% i år och Dow Jones har gått +11,66%. Även Nikkei 225 och kinesiska börsen har gått bättre än amerikanska. Det är inte hugget i sten att USA kommer dominera i framtiden, speciellt om det börjar knaka med alla investeringar i AI.
Du skrev att indexfonder innebär sämre avkastning än genomsnittet. Över tid är detta felaktigt, då det är precis tvärtom.
Citera
2025-12-01, 20:29
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du skrev att indexfonder innebär sämre avkastning än genomsnittet. Över tid är detta felaktigt, då det är precis tvärtom.

Det var inte det jag skrev. Jag skrev att indexfonder underpresterar index. Att många aktivt förvaltade fonder över tid underpresterar index än mer (främst på grund av höga avgifter) är en annan femma. Det var därför jag explicit skrev att indexfonder är en bra lösning för de allra flesta.

Det är inbyggt i indexkonceptet att de inte kommer kunna överprestera index.
Citera
2025-12-01, 20:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det var inte det jag skrev. Jag skrev att indexfonder underpresterar index. Att många aktivt förvaltade fonder över tid underpresterar index än mer (främst på grund av höga avgifter) är en annan femma. Det var därför jag explicit skrev att indexfonder är en bra lösning för de allra flesta.

Det är inbyggt i indexkonceptet att de inte kommer kunna överprestera index.
Jo, det var precis det du skrev (se nedan):
Citat:
Det fetade är direkt felaktigt. Indexfonder är inget som kommer ge mest avkastning. Det är inbyggt i själva indexkonceptet att de inte kan göra det. Det är matematiskt omöjligt. Indexfonder kommer ge lite lägre än genomsnittlig avkastning (p.g.a förvaltningsavgifter). Däremot är indexfonder en bra lösning för de flesta eftersom det är en billig och bred sparlösning som inte kräver mycket insats eller kunskap från spararna. Det är ett bra nog sparande.

Det är heller inte sant att indexfonderna har marknadsviktat USA. De överviktar USA och de överviktar stora bolag (LF Global Index har över 75% USA och S&P500 står inte för 75% av världens börsvärde). För den som vill ha marknadsvikt behöver globalfonden kompletteras.
Detta är felaktigt. Indexfonder överpresterar aktivt förvaltade fonder över tid. Läs på.
Citera
2025-12-01, 20:55
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Detta är felaktigt. Indexfonder överpresterar aktivt förvaltade fonder över tid. Läs på.

Det du ägnar dig åt är semantik. Jag har förtydligat flera gånger. Om indexfonder speglar marknaden kommer avkastningen på indexfonder vara genomsnittlig avkastning om vi inte räknar avgifter. Med avgifter kommer de prestera under genomsnittet.

Att du sedan vill dra ut det på tio år och jämföra med fonder med högre avgifter som underpresterar än mer över den tidshorisonten är en helt annan sak.
Citera
2025-12-01, 21:13
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Det du ägnar dig åt är semantik. Jag har förtydligat flera gånger. Om indexfonder speglar marknaden kommer avkastningen på indexfonder vara genomsnittlig avkastning om vi inte räknar avgifter. Med avgifter kommer de prestera under genomsnittet.

Att du sedan vill dra ut det på tio år och jämföra med fonder med högre avgifter som underpresterar än mer över den tidshorisonten är en helt annan sak.
Ja, och det är som sagt felaktigt. Ett specifikt år presterar en indexfond, hör och häpna, som index. Men över tid så överpresterar indexfonder andra investeringsalternativ.
Citera
2025-12-01, 21:27
Medlem
Kometzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Har 1,3 miljon att investera.
Helst skulle jag nog se att kunna ta ut ca 5-10k för konsumtion per månad.
Vågar man satsa på utelningsaktier eller är en bred index fond bättre. vet inte hur man ska tänka.
Jag är ingen börshaj.

I det fall din prio är konsumtion så är ett alternativ en investering i ETF:en JGPI, den genererar i nuläget drygt 7% i årlig avkastning fördelat via månatlig utdelning. JGPI är reggad på Irland så den går fint att äga via ett ISK. Med runt 1,3 MKR så bör du kunna räkna med ca 7500 kr per månad i utdelning och det är ju riktigt bra. Nackdelen, på grund av den feta utdelningen, är att du inte kan räkna med någon attraktiv uppsida vad avser kursutveckling. Hittills har den sedan start gått ungefär +-0.
Citera
2025-12-01, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kometz
I det fall din prio är konsumtion så är ett alternativ en investering i ETF:en JGPI, den genererar i nuläget drygt 7% i årlig avkastning fördelat via månatlig utdelning. JGPI är reggad på Irland så den går fint att äga via ett ISK. Med runt 1,3 MKR så bör du kunna räkna med ca 7500 kr per månad i utdelning och det är ju riktigt bra. Nackdelen, på grund av den feta utdelningen, är att du inte kan räkna med någon attraktiv uppsida vad avser kursutveckling. Hittills har den sedan start gått ungefär +-0.

Ser den helst som en blygsam pengamaskin som genererar lite extra. Så mycket som möjligt förstås utan att riskera för mycket.
Citera
2025-12-01, 22:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Har 1,3 miljon att investera.
Helst skulle jag nog se att kunna ta ut ca 5-10k för konsumtion per månad.
Vågar man satsa på utelningsaktier eller är en bred index fond bättre. vet inte hur man ska tänka.
Jag är ingen börshaj.

5k netto i månaden kan du få från en portfölj med utdelningsaktier i svenska storbolag fördelat på bamk, fastigheter, råvaror, bygg och industri.
10k netto är lite i överkant att förvänta sig.
Citera
2025-12-01, 22:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Man kan helt klart leva på avkastningen av en miljon om man lär sig hur marknaden fungerar, hur olika finansiella instrument fungerar och fördelar, nackdelar, risker och möjligheter som dessa har. Att bara parkera pengarna i en fond, investmentbolag eller annat är kanske tryggare men har oftast inte potential att stiga så mycket att man kan leva på det.
Finansiella produkter som optioner, warranter, räntebaserade instrument och annat har en hävstång som gör att de kan stiga betydligt mer än det underliggande värdet. De kan också falla mera än detta så det är viktigt att man är väl insatt i vad som gäller och att man börjar sin handel i liten skala, kanske helst helt utan pengar, så att man lär sig att förstå hur det hela fungerar.
Men en miljon, eller mindre än så, kan vara en bra startsumma att börja sin finansiella karriär med.

Jag började med några hundra tusen för några år sedan och det gick snabbt bra för mig, jag gjorde c:a 20000 rent varje månad, sedan kom det en finanskris och jag hängde inte med riktigt i svängarna utan förlorade en del pengar. Sedan detta har jag knappt gjort några affärer alls men funderar nu på att ta upp denna "hobby" igen.

Hur många tusen i månaden anser du att man behöver för att leva? En miljon låter som en liten förmögenhet för att avkastnkngen ska räcka för att keva på.
Citera
2025-12-01, 22:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag började med några hundra tusen för några år sedan och det gick snabbt bra för mig, jag gjorde c:a 20000 rent varje månad, sedan kom det en finanskris och jag hängde inte med riktigt i svängarna utan förlorade en del pengar. Sedan detta har jag knappt gjort några affärer alls men funderar nu på att ta upp denna "hobby" igen.

Så över tid funkade ditt upplägg inte särskillt bra?
När börsen stiger lyckas ju alla.
Citera
2025-12-01, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur många tusen i månaden anser du att man behöver för att leva? En miljon låter som en liten förmögenhet för att avkastnkngen ska räcka för att keva på.

Det är ju det jag försöker förklara, det går inte att sätta in dem på ett skitkonto och få 1,5 % ränta, 15.000 om året. Man måste aktivt förvalta sitt kapital med de medel som finns. Lära sig mer om olika finansiella instrument. Då är det alls ingen omöjlighet att få en avkastning på 100% eller mer per år. Men man måste lära sig om hur allting fungerar och inte ge sig in på saker som man inte behärskar.
Börja och testa "torrt", utan pengar, och se hur det funkar.
Citera
2025-12-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Så över tid funkade ditt upplägg inte särskillt bra?
När börsen stiger lyckas ju alla.

Spelar ingen roll om börsen går upp eller ner, man kan tjäna lika mycket på nedgång som uppgång. Det som är avgörande om man ska lyckas eller ej är kunskap, erfarenhet och timing. Jag var i princip nybörjare och skötte det hela lite slappt ibland. Då gick det som det gick, men det är bara att ta nya friska tag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in