2025-12-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men om jag vet o accepterar att jag inte kan ringa 112, varför ska jag då inte kunna använda min
fullt fungerande mobil.
Samma tanke här. Varför ska SMS & Data blockeras i telefonen? Jag kanske använder telefonen till något helt annat än att ringa.

Det borde vara upp till en själv att avgöra om man kan leva med denna brist. Staten får sluta upp med att överbeskydda folket.

En annan tanke dök upp. vad händer med larm & andra typer av utrustning med SIM-kort som inte har en uppringningsfunktion?

Till exempel en GPS tracker för att spåra fordon eller djur. Det finns en uppsjö av tillämpningar som enbart använder sig av data.
Citera
2025-12-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Skulle inte operatörerna släcka 2G/3G i dag? Jag testade nu (18:55) att ringa till en 3G telefon med Telenor och samtalet gick fram.
De har kommunicerat 1:a december som sista datum, men inte någon tid, så det finns ju fortfarande en möjlighet att det slutar fungera idag.

En annan faktor är att deras tillstånd faktiskt sträcker sig till 31:a december, så det är inget som tvingar dem att stänga ner precis idag. De kan föredra att göra det lite mer gradvis för att kunna fånga upp och åtgärda övergångsproblem innan de blivit så stora. Det skulle också ge en lite jämnare belastning på kundtjänst.
Citera
2025-12-01, 20:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Är det nedsläckt nu eller vad händer? Vet fortfarande inte om man volvo app kommer funka
har du uppdaterat din volvo till 4g?
Citera
2025-12-01, 20:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Samma tanke här. Varför ska SMS & Data blockeras i telefonen? Jag kanske använder telefonen till något helt annat än att ringa.

Det borde vara upp till en själv att avgöra om man kan leva med denna brist. Staten får sluta upp med att överbeskydda folket.

En annan tanke dök upp. vad händer med larm & andra typer av utrustning med SIM-kort som inte har en uppringningsfunktion?

Till exempel en GPS tracker för att spåra fordon eller djur. Det finns en uppsjö av tillämpningar som enbart använder sig av data.
använder dom 3g så slutar dom att fungera
Citera
2025-12-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glitzypurple
Är det någon som vet om Iphone SE (first generation) och Iphone 6s (båda har ios 15) stödjer VoLTE nödsamtal? Kan inte hitta någonting i inställningarna gällande VoLTE? Telefonerna ska stödja VoLTE enligt google men vet inte hur det är med nödsamtal? Ska jag kontakta Apple och fråga??

Båda har registrerade Comviq kontantkort och har varken fått brev eller sms angående detta?
För de som är kunder hos Comviq eller Tele2 (och har inlogg till deras sida) så ska de ha uppdaterat sin sida idag så man kan se om telefonen stödjer 112 via 4G hos dem:

https://www.comviq.se/mitt-konto/device-check

https://www.tele2.se/mitt-tele2/device-check

se https://www.sweclockers.com/forum/post/21060543 för exempel hur det kan se ut.

Så har du ett reggat kontantkort hos Comviq borde du kunna logga in och kolla på Comviq-länken ovan.
Citera
2025-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Hej,

Detta som händer är jättejobbigt. Jag har en Huawei p30 Pro som jag älskar. Har idag ett seniorabonnemang hos Comviq. Jag tycker det är jobbigt att byta mobil.

Om jag byter till Halebop, kan jag då ha mobilen till 2027, har jag förstått det rätt?

Hur lång tid tar det för Halebop att föra över mitt nummer till dom, har någon gjort detta och vet?

Jag försöker läsa tråden men det är mycket information och jag känner mig mest förvirrad och vill kasta mobilen åt fanders... Jag har heller ingen att fråga..

Porterar du numret så tar det några minuter
Oftast på natten mellan två dygn
Citera
2025-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
För de som är kunder hos Comviq eller Tele2 (och har inlogg till deras sida) så ska de ha uppdaterat sin sida idag så man kan se om telefonen stödjer 112 via 4G hos dem:

https://www.comviq.se/mitt-konto/device-check

https://www.tele2.se/mitt-tele2/device-check

se https://www.sweclockers.com/forum/post/21060543 för exempel hur det kan se ut.

Så har du ett reggat kontantkort hos Comviq borde du kunna logga in och kolla på Comviq-länken ovan.
Tack för informationen och länkarna.
Citera
2025-12-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
använder dom 3g så slutar dom att fungera
Nu tänkte jag på enheter som klarar 4G, men inte har någon funktion för samtal. Det finns ingen garanti att dessa inte blir blockerade.
Citera
2025-12-01, 21:12
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankotanko
Är det nedsläckt nu eller vad händer? Vet fortfarande inte om man volvo app kommer funka
Några operatörer har börjat släcka ned.

Det som avgör om telefoner ska blockas redan idag, 1 december 2025, är om de når larmnumret utan några ändringar. Telefoner där du måste sätta sim-kortet ur spel (exempelvis genom att ta ut det) för att kunna ringa 112 trots att du har operatörens vanliga täckning är inte tillåtna på nätet från och med idag. De telefoner som klarar av att nödroama (dvs koppla upp sig på annan operatörs nät) för 112 trots att de når egna operatörens nät behöver inte blockas än.
Citera
2025-12-01, 21:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Exakt! Dessutom är det skitsnack för om de inte blockade de mobilerna skulle de ändå kunna nå 112 i de flesta fallen, bara inte via den frekvensen. OAVSETT, hur är det bättre att vi då plötsligt har tiotusentals personer som med en knapp veckas tidsfrist måste fixa nya mobiltelefoner framför att de kan ringa till andra? Förklara för mig hur det hjälper dem bättre.

De verkar också totalt oförstående att många helt enkelt inte har råd, speciellt inte i jultider och med höga elpriser osv. De ska sitta oskyddade i vinter då trots att de skulle kunnat haft möjligheten att ringa andra förutom 112? Förbannat snygg beredskapsmyndighet det där...
Det hela är så klart befängt, mitt kära vrak. Telefonerna är det minsta av problemet. Det kommer garanterat finnas någon sändare som sänder på 2G/3G som dom glömt bort som utfyller någon kritisk funktion som kommer orsaka extrem skada. Istället för att fasa ut detta successivt och metodiskt har man valt att gå balls deep. Alla fattar att detta kommer bli pankaka.
Citera
2025-12-01, 21:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Nu tänkte jag på enheter som klarar 4G, men inte har någon funktion för samtal. Det finns ingen garanti att dessa inte blir blockerade.
i sådana enheter bör man väl ha simkort för mobilt bredband inte för mobiltelefon
Citera
2025-12-01, 21:20
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Att flytta telefonnumret från Comviq till Telia/Fello/Halebop kommer inte att vålla några bekymmer.

Telia erbjuder både abonnemang och kontantkort.

Fello erbjuder abonnemang.

Halebop erbjuder både abonnemang och kontantkort.

Fello är billigast på abonnemang.
Halebop är billigast på kontantkort.
Telia/Fello/Halebop tillhör samma koncern.

Nummerflytten tar max en vecka.
Det där är absolut ingenting som ska trivialiseras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in