2025-12-02, 15:47
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Saldot brukar följa med när man byter från Telia kontantkort till Halebop kontantkort. Troligtvis följer inte saldot med när man byter till Halebop från någon av de övriga operatörerna.

Ja, kontantkort från Telenor är billigast och bäst men Telenor har ingen åtkomst till 2G-nätet.

Tack för svar. Jag har saldo för ca 1000 kr kvar på 2 kontantkort hos Telenor. Surt om man bara förlorar de slantarna. Just i det här speciella fallet borde de möjliggöra att flytta saldon från kontantkort till Telia/Halebop. Ska börja med att beställa ett kontantkort från Telia. Mycket dyrare att ringa där, men Halebop passar inte mig då man tydligen måste fylla på där varje månad. Lätt att glömma det också.
Citera
2025-12-02, 16:07
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Problemet är ju inte bara att många mobiler blir odugliga. Ute på landet är det ibland bättre täckning med 3G nätet är 4/5 G. Jag bor inte ute i ödemarken utan utanför en storstad, trots det funkar inte 4/5 G tillfredställande ibland vid dåligt väder, utan jag får manuellt byta till 3G för att ringa. Gissningsvis kommer det bli en jävla massa problem för folk under övergången med mobiler som inte fungerar och dålig täckning. Men det skiter staten/telebolagen i.
Citera
2025-12-02, 16:08
Medlem
448s avatar
Ni med brickade o kommande brickade nallar får gadda ihop er o förklara för grönsakshuvven på PTS att det visst går att ringa sos 112 via ett alternativnummer som nämns i detta inlägg :

(FB) Teleoperatörerna stänger 2G och 3G-näten - den 1 december 2025

Skillnaden är väl grovt att det blir ett vanligt betalsamtal o kostar
Citera
2025-12-02, 16:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jag hittar ingen inställning för VoLTE i min Motorola. Telenor har anvisningar för den inställningen på hemsidan för olika telefoner, men inte för Motorola. (Det är gammal info och har inget med nuvarande problem att göra.) Jag är osäker på om jag ens får en varning om telefonen inte funkar längre för röstsamtal efter 2 februari.
I min mobil kan man enbart välja mellan "5G/4G/3G/2G" eller "4G/3G/2G". Finns ingen funktion för att välja "VoLTE eller inte VoLTE". Det kan vara så att den är "default" inställd på VoLTE, så detta går inte att ändra, vilket i sig väl är ett bra tecken? Hur gammal är din mobil?
Citera
2025-12-02, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Tack för svar. Jag har saldo för ca 1000 kr kvar på 2 kontantkort hos Telenor. Surt om man bara förlorar de slantarna. Just i det här speciella fallet borde de möjliggöra att flytta saldon från kontantkort till Telia/Halebop. Ska börja med att beställa ett kontantkort från Telia. Mycket dyrare att ringa där, men Halebop passar inte mig då man tydligen måste fylla på där varje månad. Lätt att glömma det också.
Mitt Halebop har jag fyllt på 2 eller 3 gånger på 6 år.
Senaste gången med 50 kr för ett par dagar sedan bara för att hålla det igång, nu giltigt ett år till.
Citera
2025-12-02, 16:11
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Problemet är ju inte bara att många mobiler blir odugliga. Ute på landet är det ibland bättre täckning med 3G nätet är 4/5 G. Jag bor inte ute i ödemarken utan utanför en storstad, trots det funkar inte 4/5 G tillfredställande ibland vid dåligt väder, utan jag får manuellt byta till 3G för att ringa. Gissningsvis kommer det bli en jävla massa problem för folk under övergången med mobiler som inte fungerar och dålig täckning. Men det skiter staten/telebolagen i.
Deras motiv för att stänga ned 2G och 3G är ju att få tillgång till mer "bandbredd" (?) så att täckningen för 4G och 5G kan förbättras. Så har jag förstått det i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2025-12-02, 16:20
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Deras motiv för att stänga ned 2G och 3G är ju att få tillgång till mer "bandbredd" (?) så att täckningen för 4G och 5G kan förbättras. Så har jag förstått det i alla fall. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo så är det. Men det hjälper ju inte mig och många andra att 4/5G nätet är utbyggt om 5år. Jag får lik förbannat dras med dålig täckning vid dåligt väder ett par år till säkert. Politiker har alltid glädjekalkyler som ALDRIG hålls, varken tidsmässigt eller ekonomiskt. Ta den jävla Västlänken. När den väl är klar så slutar väl notan på det femdubbla och med 7års försening (jag höftar bara siffrorna)
Citera
2025-12-02, 16:23
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

2G och 3G borde inte sluka så mycket bandbredd. Men det är en sak att släcka ner dem och en annan att omöjliggöra användningen av en massa 4G-telefoner. Det senare kommer som en total överraskning.

Jag tror att man vill påverka folk att gå över till 5G. Intresset för 5G-telefoner har kanske inte varit så stort som man räknat med.
Senast redigerad av Zeta9 2025-12-02 kl. 16:51.
Citera
2025-12-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Finns i gen som ens talat språk m skiftet 22/01. Det är nu eller i slutet av februari. Vet inte vad du babblar om.

jag pratar om hur
datumen är bara ett exempel idiot
Citera
2025-12-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Då har du haft tur. Senast jag ville flytta ett nummer så ringde jag och de sade att de skulle kolla på saken. Tog en vecka och sedan blev det nekat. Hur fan är det ens möjligt? Kan gå hur som helst detta. Aja orkade inte följa upp det

Då har jag haft tur vid varje byte

Från hallon till halebop
halebop till tele2
tele2 till tre
tre till hallon
hallon till fello
Citera
2025-12-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Telenor erbjuder 250 GB för 575 kr (årsladdning).
Jag har sett någon som redan fått sin telefon blockad rapportera att det bara är samtal som blockats och att data fortfarande funkar. Om det kommer vara så att data funkar även framöver så skulle det ju kunna vara intressant för de med dual-SIM-telefoner som blir blockade och som ringer lite men förbrukar en del data att köra Telenors kontantkort för data, men skaffa Halebop kontantkort bara för att ringa (fram till 2027). Halebops kontantkort är ju nämligen rätt värdelöst för data (dyrt och måste ladda var 60:e dag).
Citera
2025-12-02, 16:32
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Mitt Halebop har jag fyllt på 2 eller 3 gånger på 6 år.
Senaste gången med 50 kr för ett par dagar sedan bara för att hålla det igång, nu giltigt ett år till.

Är det så bra? Kan inte vara så att du ringer på ett tidigare avtal/gamla villkor? För några år sedan hade jag ett kontantkort hos Telia där man kunde ringa väldigt billigt kvällar och helger. Den möjligheten för nya kort försvann sedan, men så länge man hade kvar sitt gamla kontantkort kunde man fortfarande ringa på den tjänsten.

Ska kolla en gång till. Jag har svårt att hitta priser och villkor för de olika kontantkorten. Hos Telia fick jag leta ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in