2025-12-01, 19:17
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Hej,

Detta som händer är jättejobbigt. Jag har en Huawei p30 Pro som jag älskar. Har idag ett seniorabonnemang hos Comviq. Jag tycker det är jobbigt att byta mobil.

Om jag byter till Halebop, kan jag då ha mobilen till 2027, har jag förstått det rätt?

Hur lång tid tar det för Halebop att föra över mitt nummer till dom, har någon gjort detta och vet?

Jag försöker läsa tråden men det är mycket information och jag känner mig mest förvirrad och vill kasta mobilen åt fanders... Jag har heller ingen att fråga..
Är numret viktigt för dig? Jag har testat men de har aldrig ens lyckats föra över mitt nummer men det var iofs länge sedan. Kanske är lättare idag. Annars är det väl bara att skaffa ett nytt och skicka det till alla som du känner. Tar ju inte mer än 5 minuter.
Citera
2025-12-01, 19:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Fan vad sjukt. Ungefär som om man vore krigsskadad och bara har en arm, så kommer PTS och hugger av den andra också så man inte ska få för sig att man kan göra något som kräver två armar.
Exakt! Det finns ingen som ens förstår varför. Det finns inget bättre i att du inte kan ringa någon än att du åtminstone kan ringa de flesta. De ska vara en del av civilförsvaret och säkerställa att vi fungerar i krig, jo tjena... Varför i helvete rev ni ner alla kopparledningarna då som funkat i 100 år?
Citera
2025-12-01, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Är numret viktigt för dig? Jag har testat men de har aldrig ens lyckats föra över mitt nummer men det var iofs länge sedan. Kanske är lättare idag. Annars är det väl bara att skaffa ett nytt och skicka det till alla som du känner. Tar ju inte mer än 5 minuter.
Ja, numret har jag haft i snart 30 år. Många vårdkontakter etc som jag i så fall måste ändra hos. Så jag vill ha det kvar.
Citera
2025-12-01, 19:22
Medlem
Citat:
Tyvärr är det inte så enkelt. Nästan alla 4g kan köra VoLTE men det som behövs här är något extra jävla protokoll "VoLTE (Emergency)" som du har noll koll på om du har och de vägrar släppa listor på telefoner heller så ingen vet. Funny times. Just Motorola har i förväg sats kunna vara sådana som blockas så bli inte förvånad men vi vet ingenting just nu.
Samma sak med min Motorola som fungerar klockrent med Telia, men övriga operatörer har fått för sig att den är obrukbar. Det behövs bara att nätet provisionerar ut inställningarna så fungera VoLTE & VoWiFi utan problem.

Vet inte om den fungerar med nödnumret, för jag har inte vågat testa. Operatörer i andra länder har testnummer för sådant.
Citera
2025-12-01, 19:24
Avstängd
Om min 4g telefon inte fungerar varför fick jag då nytt SIM kort av Tele2 som jag uppmanats att byta?
Citera
2025-12-01, 19:27
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Stämmer. Halebop och Fello så är du säker till 2027.

Hela 2027 eller fram till årsskiftet 2026/2027?
Citera
2025-12-01, 19:31
Medlem
Raggarspinns avatar
Var det inte ett krav från EU att larmnumret endast skulle fungera med GSM/3G? Om mobilen hade 4G så skulle den gå ner på 2G eller 3G nätet oavsett var i världen man befann sig.
Citera
2025-12-01, 19:31
Medlem
Citat:
1. Gå till Halebop's hemsida. Logga in med bankid. Registrera mail och telefonnummer.
2. Välj beställ (tomt?) kontantkort.
3. Välj flytta med telefonnummer.
4. Fyll i telfonnummer.
5. Fyll i kod som sms-skickas till telefonnumret
6. Bekräftelse skickas
7. Nån dag senare kommer SMS med datum när överflyttning till Halebop sker. Överflyttningsdatum kan vara två veckor senare.
Citera
2025-12-01, 19:36
Medlem
Är det nedsläckt nu eller vad händer? Vet fortfarande inte om man volvo app kommer funka
Citera
2025-12-01, 19:37
Avslutad
Citat:
Tyvärr är det inte så enkelt. Nästan alla 4g kan köra VoLTE men det som behövs här är något extra jävla protokoll "VoLTE (Emergency)" som du har noll koll på om du har och de vägrar släppa listor på telefoner heller så ingen vet. Funny times. Just Motorola har i förväg sats kunna vara sådana som blockas så bli inte förvånad men vi vet ingenting just nu.

Ah fan, något mer djupt liggande i telefonen som det inte går att kolla upp. Nu borde tillverkarna gå ut med vilka modeller det gäller men det skulle inte förvåna mig om de inte ens själva vet vilka modeller det handlar om. Verkar vara spridda skurar, alla märken är drabbade och olika modeller inom alla märken.

Hur som helst så fungerar det nu. Borde fått Sms om det tycker jag isåfall.

Värsta är inte pengarna utan att börja strula och hålla på med bankid, appar, inställningar och all skit igen. Det gör man en gång när man köper en ny lur tills det är dags för en ny lur igen om ca 2år.

Att då ha 1 månad gammal lur och köpa ny igen inte så lockande.
Citera
2025-12-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Ja, numret har jag haft i snart 30 år. Många vårdkontakter etc som jag i så fall måste ändra hos. Så jag vill ha det kvar.
Att flytta telefonnumret från Comviq till Telia/Fello/Halebop kommer inte att vålla några bekymmer.

Telia erbjuder både abonnemang och kontantkort.

Fello erbjuder abonnemang.

Halebop erbjuder både abonnemang och kontantkort.

Fello är billigast på abonnemang.
Halebop är billigast på kontantkort.
Telia/Fello/Halebop tillhör samma koncern.

Nummerflytten tar max en vecka.
Senast redigerad av Nolltaxerik 2025-12-01 kl. 20:10. Anledning: Ytterligare information.
Citera
2025-12-01, 20:29
Medlem
Är det någon som vet om Iphone SE (first generation) och Iphone 6s (båda har ios 15) stödjer VoLTE nödsamtal? Kan inte hitta någonting i inställningarna gällande VoLTE? Telefonerna ska stödja VoLTE enligt google men vet inte hur det är med nödsamtal? Ska jag kontakta Apple och fråga??

Båda har registrerade Comviq kontantkort och har varken fått brev eller sms angående detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in