2025-12-01, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Det är väl 2G/3G-näten som 1 dec gällde. Men några mobiler med 4G som ej kan ringa 112 över 4G kanske blockats idag med då.

Men dom som har 4g har ju 4g o dom ska ju inte drabbas vad är detta för jävla dravel

O NÄR FICK MAN SMS OM ATT MAN BLIR BLOCKAD
Citera
2025-12-01, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Undrar samma. Vågar knappt beställa någon före man vet 100 säkert för var helt övertygad att min skulle klara men icke.

Motorola och Xiamo är båda tveksamma beroende på modell av det jag läst mig till. Några som är helt säkra att beställa?

Jag köpte en Motorola nyligen, innan jag visste om detta. När jag går in på inställningar, nätverk och internet och klickar på min operatör 4G samtal använd LTE tjänster för att förbättra röstsamtal (rekommenderas) som är aktiverad. Och det var väl LTE vara eller icke vara som gäller? Jag har inte fått något sms heller från min operatör.

VoLTE är alltså samma sak som det som heter LTE i telefonen.

Har även en Motorola som är nästan 2år gammal som jag inte heller fått sms om att den blir obrukbar. Har inte kollat upp mer i detalj om denna men den använder jag knappt ändå. Garanterat fungerer den också.
Citera
2025-12-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Har en Nokia C22 med Comviq som operatör. Fick ett sms för två veckor sen från Comviq om att de inte kunde verifiera att min telefon har stöd för nödsamtal via 4G/VoLTE och att de uppmanade till att jag skulle byta om jag var osäker på stödet. Tänkte inte mer på de då för min telefon är en 4G. Blev varse detta med att nödsamtal för vissa 4G-telefoner inte kommer fungera när 2G/3G släcks igår och att de kommer blockas.

Har idag säkerställt att jag kan ringa med den just nu, men såg nyss när jag kom hem att tillverkaren svarat min e-post med att den dock inte stödjer nödsamtal via 4G/VoLTE. Detta var ju surt och oroande för vet ju inte när/om telefonen kommer blockas.

Någon som kan rekommenderar en billig Androidtelefon med rätt stöd?

billigare än så här är det nog svårt att få?

"Samsung Galaxy A56 128GB Grafit
Pris:
160 kr/mån
40 kr/mån
(Du sparar 120 kr/mån eftersom du binder dig i 24 månader)

Betalsätt:
Delbetala 36 mån *
Räntefritt"

https://www.telia.se/mobiltelefoner/samsung/samsung-galaxy-a56
Citera
2025-12-01, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Klart ingen är blockerad ännu eftersom det ju är den 2:a februari det ska vara utfört.
Det har kommit bort lite i rapporteringen, men för telefoner utan stöd för nödsamtal över 4G finns två relevanta datum:

2:a februari 2026 om nödsamtal inte kan kopplas fram via den normala operatören, men fallback till Telias 2G-nät fungerar automatiskt.

1:a december 2025 för samma situation, men där det inte fungerar automatiskt utan kräver att man tar ur SIM-kortet ur mobilen först.
Senast redigerad av vgebler 2025-12-01 kl. 19:18.
Citera
2025-12-01, 18:39
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeees
Ja, jag hade gärna kunnat ringa efter hjälp till valfri person i min konstaktlista, men sker det mig något så går inte ens det. Heja Sverige.

Seniortelefoner har oftast en SOS-knapp för att det ska gå att snabbt ringa t ex en anhörig på ett förvalt nummer. Nu kommer det inte att funka längre för många äldre. Det som PTS har beslutat är helt huvudlöst.
Citera
2025-12-01, 18:42
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Det har kommit bort lite i rapporteringen, men för telefoner utan stöd för nödsamtal över 4G finns två relevanta datum:

2:a februari om nödsamtal inte kan kopplas fram via den normala operatören, men fallback till Telias 2G-nät fungerar automatiskt.

1:a december för samma situation, men där det inte fungerar automatiskt utan kräver att man tar ur SIM-kortet ur mobilen först.

Det är ju det som är så jävla förvirrande.

Tjejen hade fått SMS, med hennes specifika modellnamn inkluderat, att hennes mobil blockeras idag. Vi pratade i telefon senast för en halvtimme sedan. När hon ringt 225 - Comviqs nummer som berättar om mobilen är kompatibel eller ej - har den sagt att mobilen är OK. Senast idag kom ett till SMS att "Nu är det bråttom, du blockeras idag".

Alltså var det falskt alarm? Det borde man anmäla på något sätt för vilseledande konsumentinformation/bedrägeri/skadestånd för sveda och värk i och med stressen detta skapat.
Citera
2025-12-01, 18:53
Medlem
Hej,

Detta som händer är jättejobbigt. Jag har en Huawei p30 Pro som jag älskar. Har idag ett seniorabonnemang hos Comviq. Jag tycker det är jobbigt att byta mobil.

Om jag byter till Halebop, kan jag då ha mobilen till 2027, har jag förstått det rätt?

Hur lång tid tar det för Halebop att föra över mitt nummer till dom, har någon gjort detta och vet?

Jag försöker läsa tråden men det är mycket information och jag känner mig mest förvirrad och vill kasta mobilen åt fanders... Jag har heller ingen att fråga..
Citera
2025-12-01, 18:55
Medlem
Skulle inte operatörerna släcka 2G/3G i dag? Jag testade nu (18:55) att ringa till en 3G telefon med Telenor och samtalet gick fram.
Citera
2025-12-01, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzyx
Hej,

Detta som händer är jättejobbigt. Jag har en Huawei p30 Pro som jag älskar. Har idag ett seniorabonnemang hos Comviq. Jag tycker det är jobbigt att byta mobil.

Om jag byter till Halebop, kan jag då ha mobilen till 2027, har jag förstått det rätt?

Hur lång tid tar det för Halebop att föra över mitt nummer till dom, har någon gjort detta och vet?

Jag försöker läsa tråden men det är mycket information och jag känner mig mest förvirrad och vill kasta mobilen åt fanders... Jag har heller ingen att fråga..

Stämmer. Halebop och Fello så är du säker till 2027.
Citera
2025-12-01, 19:11
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solna-Turken
Skulle inte operatörerna släcka 2G/3G i dag? Jag testade nu (18:55) att ringa till en 3G telefon med Telenor och samtalet gick fram.

Min knapptelefon 3G med Telenor kontantkort verkar funka fortfarande. Har fått sms med erbjudanden från olika företag. Jag är dock rädd för att min Motorola smartphone snart inte kan användas. Jag hittar ingen inställning för att aktivera VoLTE. Däremot såg jag något med 2 G aktiverat. Så den verkar använda sig av nödsamtal via 2G.

Har inte fått något meddelande från Telenor. Men jag undrar om de rätt kan identifiera alla telefoner. Min Motorola kör jag mest på Wifi (modem Tele2) hemma och då kanske de inte ser allt. SMS försvinner väl även efter några dagar om telefonen är avstängd. Motorolan lanserades i februari 2024 och jag brukar uppdatera med jämna mellanrum. Köptes i juli förra året. Man tycker att den borde vara framtidssäkrad. Men nu har jag läst att flera har problem med sina relativt nya 4G telefoner, fått varningar att de inte fungerar snart.
Citera
2025-12-01, 19:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Jag köpte en Motorola nyligen, innan jag visste om detta. När jag går in på inställningar, nätverk och internet och klickar på min operatör 4G samtal använd LTE tjänster för att förbättra röstsamtal (rekommenderas) som är aktiverad. Och det var väl LTE vara eller icke vara som gäller? Jag har inte fått något sms heller från min operatör.

VoLTE är alltså samma sak som det som heter LTE i telefonen.

Har även en Motorola som är nästan 2år gammal som jag inte heller fått sms om att den blir obrukbar. Har inte kollat upp mer i detalj om denna men den använder jag knappt ändå. Garanterat fungerer den också.
Tyvärr är det inte så enkelt. Nästan alla 4g kan köra VoLTE men det som behövs här är något extra jävla protokoll "VoLTE (Emergency)" som du har noll koll på om du har och de vägrar släppa listor på telefoner heller så ingen vet. Funny times. Just Motorola har i förväg sats kunna vara sådana som blockas så bli inte förvånad men vi vet ingenting just nu.
Citera
2025-12-01, 19:16
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Så här säger PTS - Folkets Fiende

- Nödroaming är en viktig funktionalitet och fungerar väldigt bra som en säkerhetsåtgärd. Men det kan inte vara den enda lösningen. Grundinställningen måste vara att en fungerande telefonitjänst kan förmedla samtal till nödnumret 112 via det egna nätet, säger Dan Sjöblom, PTS generaldirektör.

OCH SÅ HÄÄÄR FÖRKLARAR IDIOT FOLKETS FIENDE

Vi förstår att det kan vara betungande för de användare som nu behöver byta telefon eller operatör. Samtidigt är alternativet värre. Vi kan inte riskera att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, och så visar det sig sen att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss också att operatörerna hanterar den här situationen på ett bra sätt gentemot sina kunder, säger Dan Sjöblom.

Men om jag vet o accepterar att jag inte kan ringa 112, varför ska jag då inte kunna använda min
fullt fungerande mobil.

Sen lovar PTS att operatörerna ska bjussa på fungerande 112 mobiler - ni som inte får
jaga livet ur Dan Sjöblom
Fan vad sjukt. Ungefär som om man vore krigsskadad och bara har en arm, så kommer PTS och hugger av den andra också så man inte ska få för sig att man kan göra något som kräver två armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in