Citat:
Ursprungligen postat av
Anthraxious
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta, köer, etc. Allt där identifikation kan avgöra och avhjälpa fusk av ngt slag. Betalningen är självklar; man vill inte att någon annan handlar för dina pengar. Köer likaså att man inte vill att det fuskas. Skiffra används för videosamtal med sekretess i min bransch; även där är det nödvändigt att logga in med BID och jag förstår såklart meningen med det.
Det enda jag inte vill se BID på är saker som Storbritannien gjort; internetsidor. Bara för att besöka en sida. Så fort de använder argumentet "tänk på barnen" är det 99% bullshit och enbart kontroll. Det ska absolut inte stödjas. Finns säkert fler exempel andra kan ta fram där det gått åt fanders.
Är det något där din identitet faktiskt spelar roll för att en funktion ska fungera så ser jag inget problem med det. Än så länge har jag iaf inte stött på ett tillfälle där det varit felaktigt använt i mina ögon men ja, man ska vara vaksam och agera när det väl sker.
Min huvudpoäng är att ja, det kan gå för långt och nej, vi ska inte vara anti allt bara för att det finns risk för missbruk. Nyanser finns i allt i livet.
Håller med dig! Att identifiera sig när man köper något på nätet motverkar (i viss mån) bedrägerier, och det har jag inget emot i dag när inloggningsuppgifter, identiteter, mailkonton osv. säljs på darknet för under hundringen.
Börjar det bli som i dina exempel för att identifiera sig på sidor man besöker är det statlig kontroll som inte vare sig gynnar mig eller någon annan. Samma gäller sociala medier som Facebook, Flashback, X Youtube etc. Skulle aldrig registrera mig med mitt riktiga namn på något av dem, visst kan de och polisen identifiera mig, men då krävs polisanmälan.
Identifierar mig när jag deklarerar, loggar in på 1177 eller handlar något. Aldrig annars.