Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2025-12-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninju
Enklare att få bostäder med hjälp av Bank-id, ställa sig i kö och få bostäder direkt nästan.
Vad är problemet?

https://www.fortinova.se/

Är ett sådant företag, där man använder Bank-id och kan få lägenheter så fort man ansökt, ganska smidigt, dvs om man är först som sökande och har bra presentation.

Bank-id är roligt, gratis och dessutom och gynnar en, ser inga problem med det.

Med Bank-id kan du även köpa grejer på tradera, amazon, onlineshopping också. Vad fan är problemet? Bra saker sker med teknologins framgång.

Öh va?

Man kan ställa sig i bostadskö utan bank id och göra exakt samma saker utan bank id också i sverige om inte bolaget bokstavligen försöker tvinga på en skiten och tagit bort alla andra normala inloggningsmöjligheter.

Man kunde köpa allting online utan bank id 10år sen.

Det är sjukt att kontrollfreaks försöker lura på lättlurat folk utan integritet att använda bank id till allting.

Du skulle garanterat visa dina skinkor och din k-k till statens hantlangare om de vill se det.

För du har ju inget att dölja.

Men om du gillar att bo i en polisstat kan du ju flytta till kina.

Då får du automatiskt böterna dragna direkt från ditt bankkonto med face recognition om du tillexempel går över gatan mot röd gubbe på övergångsstället eller cyklar fel och bryter lagar.

Och du får minuspoäng i systemet som en dålig medborgare och vid för många minuspoäng kommer man stänga av ditt kort från köp av vissa varor eller att resa med flyg osv.

I sverige kan det användas till att du inte får köpa kött eller köra för mycket bil eller flyga osv.

OCh stänga av folks konton som skriver fel saker om staten.

I kina har de redan gjort det när folk skriver negativt om staten och annat så att de inte ens kan köpa mat om de inte har kontanter.
Citera
2025-12-25, 21:41
Medlem
zombie-nations avatar
IRL-legitimation också hårdare. Förr gick man inte till läkare och provtagning i någon annans namn, nu måste det ju ske, eftersom man måste legitimera sig. Och jag var tvungen att legitimera mig för böter på en försenad bok på biblioteket. Jag sa till dem att, om jag nu ljuger om vem jag är, är det förbjudet att man betalar någon annans böter? Och ja, det är det tydligen??? MEN det räcker med min kod för att beställa böcker i mitt namn. Varför inget bankid där?

Men snart blir det biometriskt, då blir vi legitimerade vare sig vi vill eller inte. Att det inte är skitkul med bankid och kan vara bökigt, är väl ett sätt så vi ska pusta ut och tycka att det biometriska id:t är bra.
Citera
2025-12-26, 11:18
Medlem
Om vi nu ska vara lite annandagsmuntra:

de flesta EU-förslag om digitala plånböcker som nu finns, handlar om att kunna bevisa diverse saker om sin identitet, t.ex. nationalitet och ålder, utan att röja den faktiska identiteten till den tjänst som används. I en liknande "token" kan förutom detta en betalning infästas. Här är bevis på att jag är 21, bor i Sverige och (månadens betalning för vuxensida). Då bygger kortföretag och andra företag inte upp databaser som kan missbrukas och hackas, bara av betalningen.

I bästa fall kan det alltså bli ett steg framåt snarare än bakåt för integriteten så jag är försiktigt positiv. Å andra sidan, minns det gamla talessättet. The road to hell is paved with good intentions.
Citera
2025-12-27, 11:01
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
MEN det räcker med min kod för att beställa böcker i mitt namn. Varför inget bankid där?

Det kan kanske vara så att du har identifierat dig IRL eller digitalt en gång tidigare, då är din personliga kod detsamma som du!
Citera
2025-12-27, 15:10
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det kan kanske vara så att du har identifierat dig IRL eller digitalt en gång tidigare, då är din personliga kod detsamma som du!

Det är nog så det går till idag. Min kod fick jag "förr" när inget ID behövdes och har haft den med mig efter det.

Men ändå tycker jag man kan få betala varandras biblioteksskulder. Så jag kan inte skicka in någon som ändå ska dit att betala. Förstår inte grejen med hög sekretess där.
Citera
2025-12-27, 16:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Om vi nu ska vara lite annandagsmuntra:

de flesta EU-förslag om digitala plånböcker som nu finns, handlar om att kunna bevisa diverse saker om sin identitet, t.ex. nationalitet och ålder, utan att röja den faktiska identiteten till den tjänst som används. I en liknande "token" kan förutom detta en betalning infästas. Här är bevis på att jag är 21, bor i Sverige och (månadens betalning för vuxensida). Då bygger kortföretag och andra företag inte upp databaser som kan missbrukas och hackas, bara av betalningen.

I bästa fall kan det alltså bli ett steg framåt snarare än bakåt för integriteten så jag är försiktigt positiv. Å andra sidan, minns det gamla talessättet. The road to hell is paved with good intentions.
Det negativa är att det då kommer att implementeras ännu oftare, av slentrian, så att diskrimineringen av och utanförskapet för oliktänkande blir ännu större.
Citera
2025-12-27, 19:14
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det är nog så det går till idag. Min kod fick jag "förr" när inget ID behövdes och har haft den med mig efter det.

Men ändå tycker jag man kan få betala varandras biblioteksskulder. Så jag kan inte skicka in någon som ändå ska dit att betala. Förstår inte grejen med hög sekretess där.

Det är nog bara de så kallade onlinetjänsterna som kräver bank-id, eller behöver man legitimera sig med körkort/bank-id om man är på plats också? Att betala nån annans räkningar eller skulder i övrigt är tillåtet om man gör det frivilligt!
Citera
2025-12-27, 20:05
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det är nog bara de så kallade onlinetjänsterna som kräver bank-id, eller behöver man legitimera sig med körkort/bank-id om man är på plats också? Att betala nån annans räkningar eller skulder i övrigt är tillåtet om man gör det frivilligt!

Jag har märkt att olika företag ser olika på det. Jag behövde ha uppgift om min hyresinbetalning och fick den på mejl från hyresvärden, men när jag gjorde samma på mina försäkringsbolag så fick jag bara uppgift från en, den andra sa nej. Så den är obetald eftersom jag inte just nu kommer åt min post.
Citera
2025-12-27, 20:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Jag har inget emot att använda BID till saker som att handla (spendera pengar), rösta, köer, etc. Allt där identifikation kan avgöra och avhjälpa fusk av ngt slag. Betalningen är självklar; man vill inte att någon annan handlar för dina pengar. Köer likaså att man inte vill att det fuskas. Skiffra används för videosamtal med sekretess i min bransch; även där är det nödvändigt att logga in med BID och jag förstår såklart meningen med det.

Det enda jag inte vill se BID på är saker som Storbritannien gjort; internetsidor. Bara för att besöka en sida. Så fort de använder argumentet "tänk på barnen" är det 99% bullshit och enbart kontroll. Det ska absolut inte stödjas. Finns säkert fler exempel andra kan ta fram där det gått åt fanders.

Är det något där din identitet faktiskt spelar roll för att en funktion ska fungera så ser jag inget problem med det. Än så länge har jag iaf inte stött på ett tillfälle där det varit felaktigt använt i mina ögon men ja, man ska vara vaksam och agera när det väl sker.

Min huvudpoäng är att ja, det kan gå för långt och nej, vi ska inte vara anti allt bara för att det finns risk för missbruk. Nyanser finns i allt i livet.
Jag håller med dig helt och hållet. Jag var verkligen inte "först på" när tjänsten kom utan jag väntade nog längre än de flesta, precis som jag gjorde när Smartphonen kom. Jag är sällan på sådan teknik tidigt, utan tänker att andra får testa först och produkten utvecklas en tid innan jag hoppar på.

Men jag gillar att kunna legitimera mig digitalt. Smidigt och enkelt och det har många funktioner. Till min "vanliga storbank" har jag även en så kallad dosa som jag kan logga in med om Bank ID krånglar. Det har räddat mig ett par gånger.

Sen gillar jag att kunna använda Bank ID in till försäkringsbolag och för telefonabonnemang men även till andra sidor som Boplats mm. Även smidigt att hämta paket i boxar osv m h a Bank ID.

Men som du säger, det får inte bli en överanvändning av det. Skulle heller aldrig använda det för Youtube t ex.
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Håller med dig! Att identifiera sig när man köper något på nätet motverkar (i viss mån) bedrägerier, och det har jag inget emot i dag när inloggningsuppgifter, identiteter, mailkonton osv. säljs på darknet för under hundringen.

Börjar det bli som i dina exempel för att identifiera sig på sidor man besöker är det statlig kontroll som inte vare sig gynnar mig eller någon annan. Samma gäller sociala medier som Facebook, Flashback, X Youtube etc. Skulle aldrig registrera mig med mitt riktiga namn på något av dem, visst kan de och polisen identifiera mig, men då krävs polisanmälan.

Identifierar mig när jag deklarerar, loggar in på 1177 eller handlar något. Aldrig annars.
Som du säger, kanon om man söker vård digitalt. Nu springer jag verkligen inte hos doktorn så särskilt ofta, men med tanke på att vårdcentralerna är så svåra att få fatt på så är det ju kanon att kunna köra vi en "appdoktor" när det är enkla grejer som inte kräver en fysisk undersökning.

Jag använder väl mitt Bank ID till ungefär samma som du och ovan användare. Jag kan se det praktiskt att använda Bank ID som inlogg i rätt många lägen, slippa komma ihåg lösenord till ställen man sällan besöker.
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det stora problemed med BankID är väl att det ägs av bankerna utan att staten har någon egentlig kontroll över det. Vi har alltså myndigheter som kräver att din bank går i god för vem du är och bankerna kan ju säga upp kundrelationer lite hur de vill om man inte behagar dem. Det skulle vara mycket bättre med ett nationellt eID som utfärdas av en statlig myndighet istället för att sitta i bankernas knä när det gäller en så viktig sak som identitetskontroller.
Detta tycker jag också är oroande. Jag är inte emot att det egentligen skulle finnas två parallella system. Ett "privat" system såsom Bank ID men även ett statligt. Det skulle kunna komplettera varandra. Det finns nackdelar och fördelar med båda lösningarna.

EDIT: Det jag saknar med Bank ID är att kunna rösta i val. Det skulle vara väldigt smidigt. Inte för att det är en stor uppoffring att gå till vallokalen.
Senast redigerad av godboy 2025-12-27 kl. 20:55.
Citera
Igår, 09:09
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
EDIT: Det jag saknar med Bank ID är att kunna rösta i val. Det skulle vara väldigt smidigt. Inte för att det är en stor uppoffring att gå till vallokalen.

Det är nåt jag också har tänkt på, hade garanterat ökat valdeltagandet också! 👍
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in