Citat:
Ursprungligen postat av
Iceblade02
Hej på er flashback!
Det känns som jag observerat en utveckling senaste 2-3 åren där alla möjliga hemsidor nu börjar kräva BankID/E-Legitimation för att genomföra även ganska triviala saker. Bostadsköer, webbutiker, föreningar m.m, m.m.
Rent praktiskt är en E-legitimering en kontroll av mitt ID, och när detta nu blir alltmer lössläppt så ska varenda lilla butik glo på mitt leg. Det var en sak när butiken tog kontakt med banken och att legitimera sig gentemot de för digitala betalningar, men i denna takt kommer det vara över allt.
Hur ser ni på denna utveckling? Hur hanterar vi detta? Finns det några sätt att motarbeta det?
Det är förlängningen på Sveriges tidigare fixeringnvid att "visa leg" och uppge personnummer.
Har man bott länge utanför Sverige så blir allt legitimerande som sker nästan dagligen i Sverige, väldigt obehagligt då det är ganska unikt för Sverige eller Norden.
Folk i andra länder accepterar det inte. Ett land som hade detta, var Sovjetunionen. Folk gick omkring med motsvarande ID på sig, hela tiden.
Ja och det är helt ABSURT att Åhlens ska ha leg för att använda deras medlemskap, Clas Ohlsson, gymmet ALLA ska veta EXAKT vem du är!
Vad spelar det gymmet för roll vem jag är? Så länge jag betalar medlemskapet så är jag medlem - om inte, avsluta medlemskapet. Missköter jag mig; avsluta medlemskapet eller ring polisen.
I mitt tidigare hemland hade gymet stavat mitt efternamn fel - ledde inte till några problem öht.