Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-29, 19:35
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikitikitavi51
Står på 320 Mg Oxycontin dagligen och har gjort detta ett par år (80x2 morgon och kväll) . Tar bara för smärta. Fick öka dosen fort och mycket första året. Men har nu haft samma dos sista året
Men skojar du nu! 320Mg per dygn. 😳 160Mg på morgonen och 160Mg på kvällen. Jag vet inte om du skojar, den dosen är enorm
Citera
2025-11-29, 20:30
Medlem
Skojar absolut inte har stått på 320 Mg / dag + 60Mg Oxynorm kortverkande att ta vid behov. Har även andra mediciner i höga doser för mina skador i ryggen tyvärr
Citera
2025-11-29, 21:08
Medlem
Tortellis avatar
Citat:
Skojar absolut inte har stått på 320 Mg / dag + 60Mg Oxynorm kortverkande att ta vid behov. Har även andra mediciner i höga doser för mina skador i ryggen tyvärr
Okej. Hoppas att du kan leva ett Okej liv med medicin och ryggskador. Men det är en saftig dos. Fast å andra sidan så har du förmodligen väldigt ont om du inte skulle få den dosen gissar jag på.
Citera
2025-11-30, 05:05
Medlem
bottenskrapads avatar
Varför är oxy så dyrt? Jag har inte stött på en enda drog som är lika dyr som oxy och jag har ingen aning varför just den ska vara så dyr
Citera
2025-11-30, 11:15
Medlem
FlashbackBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenskrapad
Varför är oxy så dyrt? Jag har inte stött på en enda drog som är lika dyr som oxy och jag har ingen aning varför just den ska vara så dyr
Jag tror att det till stor del beror på att oxy är ett strikt reglerat läkemedel som är svårare att få tag i jämfört med mycket annat. Någon på apoteket/sjukhuset behöver vara inblandad i handeln för att det ska nå ut på svarta marknaden och den personen tar ju en stor risk också. Det är nog också på grund av det här som lagren ibland gapar tomma. Man kan inte nalla för mkt på en gång för då kommer det lättare synas att produkter försvinner.
Citera
2025-11-30, 13:53
Medlem
Citat:

Du ljuger. Det finns ingen läkare som skulle skriva ut sådana doser under den tiden.
Citera
2025-11-30, 16:02
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenskrapad

Som påpekats så säljs dessa preparat inte hur som helst utan är starkt reglerat - en del som säljs i Sverige kommer ofta ifrån privatpersoner som säljer ifrån sina uttag, annars behövs någon ifrån apoteket/sjukhus vilket inte är helt riskfyllt. Okidodon som säljs illegalt i större volymer är med stor sannolikhet förfalskade - det innebär dock inte att de saknar aktiv substans.

Läkemedel ifrån en specifik tillverkare som säljs i större volymer illegalt är något som läkemedelsbolagen ser mycket allvarligt på då de inte vill att deras produkter ska förknippas med missbruk. Dessutom kan läckor leda till rättsliga påföljder.
Senast redigerad av Kraftkarl 2025-11-30 kl. 16:04.
Citera
2025-11-30, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Som påpekats så säljs dessa preparat inte hur som helst utan är starkt reglerat - en del som säljs i Sverige kommer ofta ifrån privatpersoner som säljer ifrån sina uttag, annars behövs någon ifrån apoteket/sjukhus vilket inte är helt riskfyllt. Okidodon som säljs illegalt i större volymer är med stor sannolikhet förfalskade - det innebär dock inte att de saknar aktiv substans.

Läkemedel ifrån en specifik tillverkare som säljs i större volymer illegalt är något som läkemedelsbolagen ser mycket allvarligt på då de inte vill att deras produkter ska förknippas med missbruk. Dessutom kan läckor leda till rättsliga påföljder.

Det är beklagligt att som läkare läsa i den här tråden och se hur dessa läkemedel missbrukas av vissa. Detta gör tyvärr att läkare blir ännu mer restriktiva och de som verkligen behöver dessa läkemedel i perioder av rent medicinska skäl riskerar att bli utan. Det är trots allt så att de allra flesta människor sköter sig, men det är, som med så mycket annat, en liten grupp som missköter sig och förstör för alla andra.
Citera
2025-11-30, 21:15
Medlem
bottenskrapads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Det är beklagligt att som läkare läsa i den här tråden och se hur dessa läkemedel missbrukas av vissa. Detta gör tyvärr att läkare blir ännu mer restriktiva och de som verkligen behöver dessa läkemedel i perioder av rent medicinska skäl riskerar att bli utan. Det är trots allt så att de allra flesta människor sköter sig, men det är, som med så mycket annat, en liten grupp som missköter sig och förstör för alla andra.
Är rätt säker på att det finns gott om dessa läkemedel till de personer som behöver dem eller så kanske du har glömt bort hur mycket läkemedelsföretag tjänar? Jag har iallafall aldrig hört att det skulle vara brist på oxy inom sjukvården bara för att vissa missbrukar det.
Citera
2025-11-30, 21:34
Medlem
Citat:
Du ljuger. Det finns ingen läkare som skulle skriva ut sådana doser under den tiden.

Det finns visst doktorer som skriver ut sånna mängder. När jag var nere i skiten så köpte jag av en som hade allvarliga och dokumenterade smärtor i ryggen efter en arbetsplatsolycka. Han hade 40mg gånger 8 om dagen plus 8 st snabbverkande 10 mg vid behov. Det är åt helvete för mycket för han kunde sälja 3-4 stycken 40 mg varje dag till mig.

Det kanske är ovanligt att folk får så mycket utskrivet men det finns undantag. Han har haft den dosen i över tio år och det är bara överläkare som skriver ut sådana doser.
Citera
2025-12-11, 15:52
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Här har du en som fick 11000 mg i dygnet så allt verkar vara möjligt...

https://tidsskriftet.no/2019/12/noe-laere-av/en-kvinne-i-40-arene-som-brukte-vanedannende-legemidler-i-svaert-hoye-doser
Citera
2025-12-11, 17:44
Medlem
FlashbackBeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Här har du en som fick 11000 mg i dygnet så allt verkar vara möjligt...

https://tidsskriftet.no/2019/12/noe-laere-av/en-kvinne-i-40-arene-som-brukte-vanedannende-legemidler-i-svaert-hoye-doser
Det där var extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in