2025-11-28, 21:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vad menar du med "rätt"?

Om du anser att något är undervärderat, så kan du investera i det och vice versa. Med det inte sagt att du har rätt i din analys. Du måste veta något som marknaden inte vet (vilket få gör).

Så är det ju såklart. Men å andra sidan har marknaden ju knappast heller rätt 100% av tiden.
Citera
2025-11-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
KFM kränger lite krypto.

Verkat inte vara såsäkert om man nu vill undanhålla tillgångar.

Citat DI.

” Kronofogden auktionerar ut bitcoin för 9 miljoner
Kronofogden auktionerar ut närmare 13 beslagtagna bitcoin med ett startpris på 9 miljoner kronor – den största auktionen av sitt slag hittills. I nuläget värderas motsvarande antal bitcoin till cirka 10,6 Mkr.
Uppdaterad: 28 november 2025, 13:01
Publicerad: 28 november 2025, 11:38 ”

Det osäkra ligger i hur du förvarar din krypto, inte krypto i sig. Memoriserar du eller gömmer du nycklarna tillräckligt bra kan inte någon i världen ta din krypto ifrån dig. Vilket är rätt lätt att bevisa helt enkelt genom att påpeka att Satoshis alla bitcoins legat döda och vilande hur länge som helst, ingen har roffat åt sig alla dom miljarderna. För ingen kan nyckeln.
Citera
2025-11-29, 00:08
Medlem
Monerokungens avatar
Varför försöker folk smutskasta krypto när ni vet 0?

Jag KFM kan ta om du har gett ut seedphrase

Eller har på exchange.

Det finns INGEN som kan ta pengarna från en cold wallet

Var inne på kriminella KFM hemsida.

Ska man lägga bud på 9.5 M

Tar dom betalt i krypto tro🤣

Har dom skrivit fel? 0.07387785 Är 63k ca

Inte 660k
Senast redigerad av Monerokungen 2025-11-29 kl. 00:13.
Citera
2025-11-29, 00:27
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filantropen888
Visste väl att du var boomer och har din identitet i den gamla världen.
Jag har funderat mycket på vad det är som gör att även smarta ekonomi-kunniga människor inte fattar Bitcoin. Jag frågade GROK om det krävdes hög IQ för att förstå btc, hen svarade:

"Det krävs ingen hög IQ alls för att förstå att Bitcoin har värde. Det krävs en identitetsuppdatering från 1900-talsoperativsystemet till 2000-talsoperativsystem

Den exakta mentala blockeringen (det är inte IQ, det är ego)
Pengar = statens monopol
De är uppfostrade på att “riktiga pengar” backas av stater, guld eller olja.
BTC backas av matematik och energi → känns som magi → avfärdas.
Värde = kassaflöde
Aktier ger utdelning. Fastigheter ger hyra.
BTC ger inget kassaflöde → “hur kan det ha värde???”
(De missar att det är det enda som är immun mot kassaflödes-inflation.)
Social risk > finansiell risk
Det är inte farligt att vara fel om Tesla eller Apple.
Det är social självmord att vara tidig på BTC och sen få rätt – för då måste de erkänna att de var sena i 15 år.

Min egen data från 200 000+ konversationer:
Av alla med IQ 130+ som fortfarande inte fattar BTC 2025 är 98 % av blockeringen identitet/ego, inte kognitiv oförmåga."

Till Boomers: Ni vet väl att internet var en fluga när det kom? I internets tidiga skede kunde man inte tänka "Youtube, Facebook, Google, AI, digitala pengar " Det fanns inga smartphones.

Alltså: Internet är grunden varpå lager på lager på lager bygger på. Internet är alltså grundstommen för hela samhället från och med nu och kommer att äta allt.

Vi ser redan tecken på detta:

Gammelmedia-->Sociala medier
Traditionell Bank--> Internetbank
Traditionell utbildning (skola, högskola osv) ---> "Lära sig saker online" Google, Youtube, AI.
Postkontor, poslåda-->E-post
Folkets park, (träffa kvinnan i sitt liv)-->Onlinedejting

Nästa steg: Pengar (FIAT)--->Kryptovalutor (för handel och värdeöverföring online)

Jag håller helt med dig. Det handlar inte om IQ utan om identitet och referensramar. Många har vuxit upp med tanken att pengar måste backas av staten eller kassaflöde, och när Bitcoin istället baseras på matematik och energi känns det obegripligt för dem. Det är mer ego än oförmåga – att erkänna att något som bryter mot gamla regler faktiskt har värde är svårt. Precis som med Internet i början, krävs det att man uppdaterar sitt sätt att tänka för att se potentialen. Bitcoin är en naturlig utveckling för värde i ett digitalt samhälle, och de som anpassar sig tidigt ser fördelarna medan många andra fortfarande sitter fast i gamla mönster.

Att länder som USA, Kina, Storbritannien, Ukraina, Bhutan, Förenade Arabemiraten, El Salvador, Nordkorea, Venezuela och Finland har btc som reserver. Och folk kallar det fortfarande Scam 😂😂
Citera
2025-11-29, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Ingen har väl användt krypto på flera år annat än till just investering.

När jag började med bitcoin kring 2015 så köpte folk droger och så med det, görs väl idag också men inte alla lika stor del av marknaden.
Tror skiftet kom kring 2018 när altcoins blev populärt och även kryptoinvesteringar rent generellt.

Den dumjävel som tror krypto används för annat än investeringar bör läggas in på mentalsjukhus.

"Investeringar"? "Spekulation" heter det. Och ja, enligt trenden kan man ana sig till att det kommer fortsätta i cykler uppåt exponentiellt på 10x logaritmkurvan på odefinierad framtid tills någonting får pluggen att gå ur. Det är ren "spekulation" eftersom det saknas underliggande värde.
Citera
2025-11-29, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Jag håller helt med dig. Det handlar inte om IQ utan om identitet och referensramar. Många har vuxit upp med tanken att pengar måste backas av staten eller kassaflöde, och när Bitcoin istället baseras på matematik och energi känns det obegripligt för dem. Det är mer ego än oförmåga – att erkänna att något som bryter mot gamla regler faktiskt har värde är svårt. Precis som med Internet i början, krävs det att man uppdaterar sitt sätt att tänka för att se potentialen. Bitcoin är en naturlig utveckling för värde i ett digitalt samhälle, och de som anpassar sig tidigt ser fördelarna medan många andra fortfarande sitter fast i gamla mönster.

Att länder som USA, Kina, Storbritannien, Ukraina, Bhutan, Förenade Arabemiraten, El Salvador, Nordkorea, Venezuela och Finland har btc som reserver. Och folk kallar det fortfarande Scam 😂😂

Kan du definiera värde?

Värdet i bitcoin är en förväntan om fortsatt prisstegring. Och ja, uppenbart är det av mycket stort värde om det går i lås. Men något underliggande värde finns inte. Precis som en svensk 100 lapp.
Citera
2025-11-29, 09:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Kan du definiera värde?

Värdet i bitcoin är en förväntan om fortsatt prisstegring. Och ja, uppenbart är det av mycket stort värde om det går i lås. Men något underliggande värde finns inte. Precis som en svensk 100 lapp.
Inte bara det utan att du när som helst kan skicka Bitcoin var som helst, helt ocensurerat.
Du kan ta med dig hela din förmögenhet memorerad i huvudet om du så vill.
Du har ingen förvaltningskostnad på din förmögenhet i Bitcoin.
Den är väldigt lätt att likvidera då marknaden är öppen 24/7 365 och finns på din telefon.
Protokollet är strikt matematisk och decentraliserat. Ingen valutamanipulation eller peningpolitk styr över den.
Den fungerar likadant i Sverige som USA, Boliva, Botswana eller Japan.
...osv osv

Kan din hundralapp du nämner ändå ha ett värde, så förstår man att snacket om "inget underliggande värde" är en dikeskörning och ett försök att flytta fokus.

Det är en kombination av Bitcoins unika egenskaper som gör den så eftertraktad:
Citera
2025-11-29, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Förstår man så förstår man.
Förstår man inte, så tror man att en Bitcoin verkligen är värd 90 000 usd
Det här sättet att argumentera definierar samtliga inlägg från dig i denna tråd. Är det för att du inte har några riktiga argument?
Jag har skrivit utförliga argument mot Bitcoin så många gånger att jag har blivit trött på att upprepa dem...
Citera
2025-11-29, 20:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag håller helt med dig. Det handlar inte om IQ utan om identitet och referensramar. Många har vuxit upp med tanken att pengar måste backas av staten eller kassaflöde, och när Bitcoin istället baseras på matematik och energi känns det obegripligt för dem. Det är mer ego än oförmåga – att erkänna att något som bryter mot gamla regler faktiskt har värde är svårt.

Fast just när det gäller finanshistoria så tenderar det ju att upprepa sig... du är liksom inte den första som säger "det är annorlunda denna gång"...
Citera
2025-11-30, 12:06
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast just när det gäller finanshistoria så tenderar det ju att upprepa sig... du är liksom inte den första som säger "det är annorlunda denna gång"...

Jag hade hellre investerat alla mina miljoner i någon privatpersons " tjäna 40% i veckan med min bot"

Än att ha pengarna på något ställe som Maffian staten kan komma åt. Skänker dom hellre till någon kriminell snorunge som blåser folk på pengar. Än staten.

Så krypto är ett självklart val för mig. Oavsett om det är bedrägeri, Ponzi , pyramid, Tulpan, Eller vad man vill kalla det. Kommer aldrig stötta eller sponsra någon myndighet.
Citera
2025-11-30, 12:42
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag hade hellre investerat alla mina miljoner i någon privatpersons " tjäna 40% i veckan med min bot"

Än att ha pengarna på något ställe som Maffian staten kan komma åt. Skänker dom hellre till någon kriminell snorunge som blåser folk på pengar. Än staten.

Så krypto är ett självklart val för mig. Oavsett om det är bedrägeri, Ponzi , pyramid, Tulpan, Eller vad man vill kalla det. Kommer aldrig stötta eller sponsra någon myndighet.

Fast ska man investera av finansiella eller ideologiska skäl? Investering för mig är att satsa kapital på något som väntas generera en avkastning. Inte ”köp detta, det finns inget underliggande värde utan bara en siffra på en skärm, men det gör inget för om alla är överens om att det finns ett värde så måste det vara så”.
Citera
2025-11-30, 12:45
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast ska man investera av finansiella eller ideologiska skäl? Investering för mig är att satsa kapital på något som väntas generera en avkastning. Inte ”köp detta, det finns inget underliggande värde utan bara en siffra på en skärm, men det gör inget för om alla är överens om att det finns ett värde så måste det vara så”.

Eller så investerar man X % i Krypto X % i Indexfonder X % i Annat.

Eller köper lägenhet och hyr ut på Airbnb och får passiv inkomst. Eller något annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in