Citat:
Ursprungligen postat av
Lillarapunzel
Äldreomsorg i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen. Förklaring möjligen överflödig.

Jag visste så fort jag såg tråden att det skule vara många som nämnde Teratologen här.
En helt nyutkommen roman som säkert kommer att vara rätt prövande att läsa är Steve Sem-Sandbergs
De heligas stad. Den handlar om Thomas Münzer och hans sekt av s k vederdöpare (anabaptists), en radikal och revolutionär gren av den lutherska reformationen. De var långt mindre positiva til furstarna och den världsliga makten än Luther, men resultatet bev att de etablerade en slags religiös-revolutionär diktatur, i sin stad (Münster, tror jag) som sedan hamnade under belägring av lokala grevar och hertigar oich deras trupper.
Rörelsen har länge varit välkänd bland historiker men jag har aldrig hört talas om någon som försökt behandla den litterärt tidigare. Såg nyligen en intervju med Sem-Sandberg på TV där han förklarade att det här nog var "slutpunkten" i hans arbete med historiska romaner och dhjupdykningar i det förgångna. Boken bygger på omfattande research och den verkar vara en färgstark och grym historia,- inte minst för kvinnorna blev det en mycket prövande erfarenehet, de behandlades näst intill som slavar och avelskossor i Guds namn.
Sem-Sandberg är ju en mycket etablerad författare och jag har läst ett par av hans tidigare böcker. Funderar på att låna den här på biblioteket.