Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-23, 17:11
Medlem
Flus avatar
Jag läste nyss En florentinsk apotekares dagbok av Luca Landucci.
Det är alltså en dagbok främst från andra halvan av fjortonhundratalet. Jag har läst en hel del brutala böcker, men den här tar tamejfan priset. Det är sida upp och sida ner med tortyr, mord, avrättningar, fruktansvärda sjukdomar, svält, krig och ett och annat uppgrävt lik som släpas runt på gatorna. Olyckor, eld, våldtäkter, missbildade barn, naturkatastrofer och djurplågeri saknas inte heller.
Fjortonhundratalet var ingen trevlig tid om man säger så.
Citera
2025-10-24, 22:17
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic
Vad menar du? Att boken är värre än filmen? Har du verkligen läst något alls av De Sade? Jag har läst "Justine" och "De 120 dagarna i Sodom" och måste säga att de är väldigt överdrivet omryktade. Jag tror att de flesta som talar om hur vidriga De Sades böcker är aldrig har läst dem. Analsex omtalas t.ex. som "att offra rökelse i de bakre templet". Visseligen sker olika hemskheter i böckerna, men språket är svalt och väldigt ografiskt. Dessutom beskrivs i princip inga personliga känslor. Han beskriver i "De 120 dagarna i Sodom" t.ex. hur en gravid kvinna binds fast i en säng och med fysiskt tryck tvingas till förlossning, därefter placeras barnet på ett bord bredvid sängen och hon lämnas ensam fastbunden att se på när barnet dör av kyla och matbrist. Hemskt javisst, men det beskrivs inte värre än hur jag skriver det här och nu. Inget skrivs direkt om hur hon inom sig uppfattar situationen, allt är beskrivet i tredje person. Summan av kardemumman är att jag tror att Passolinis filmatisering nog är obehagligare än boken.
Boken innehöll ju pedofili, nekrofili, tidelag, grov misshandel, människor som spydde och bajsade varandra i munnen osv. Det blev rätt larvigt efter ett tag men när han började skriva om våldtäkter mot barn gick det för långt. Verkligen en bok som lämnade dålig eftersmak. Ganska barnslig på många sätt. Ett evigt uppradande av äckligheter. The Aristrocrats-skämtet i bokform helt enkelt.
Citera
2025-10-24, 22:19
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Hört att Fjärilen från Tibet ska vara hemsk.
Citera
2025-10-25, 00:16
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Blackbox av Andreas Lundberg är bland det vidrigaste jag läst. Det är en intressant bok som är svår att lägga ifrån sig, men man mår inte jätte bra under tiden man läser den
Citera
2025-10-26, 00:46
Medlem
Lillarapunzels avatar
Äldreomsorg i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen. Förklaring möjligen överflödig.
Citera
2025-10-26, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Äldreomsorg i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen. Förklaring möjligen överflödig.
Jag visste så fort jag såg tråden att det skule vara många som nämnde Teratologen här.

En helt nyutkommen roman som säkert kommer att vara rätt prövande att läsa är Steve Sem-Sandbergs De heligas stad. Den handlar om Thomas Münzer och hans sekt av s k vederdöpare (anabaptists), en radikal och revolutionär gren av den lutherska reformationen. De var långt mindre positiva til furstarna och den världsliga makten än Luther, men resultatet bev att de etablerade en slags religiös-revolutionär diktatur, i sin stad (Münster, tror jag) som sedan hamnade under belägring av lokala grevar och hertigar oich deras trupper.

Rörelsen har länge varit välkänd bland historiker men jag har aldrig hört talas om någon som försökt behandla den litterärt tidigare. Såg nyligen en intervju med Sem-Sandberg på TV där han förklarade att det här nog var "slutpunkten" i hans arbete med historiska romaner och dhjupdykningar i det förgångna. Boken bygger på omfattande research och den verkar vara en färgstark och grym historia,- inte minst för kvinnorna blev det en mycket prövande erfarenehet, de behandlades näst intill som slavar och avelskossor i Guds namn.

Sem-Sandberg är ju en mycket etablerad författare och jag har läst ett par av hans tidigare böcker. Funderar på att låna den här på biblioteket.
Senast redigerad av HepCat-X 2025-10-26 kl. 02:12.
Citera
2025-10-26, 02:06
Citat:
ÄLDREOMSORGEN

Den är för övrigt mysig, inget annat
Citera
2025-11-02, 10:14
Medlem
PiffEllerPuffs avatar
Merparten av vad Charles Bukowski och Sture Dahlström satt sitt bomärke på är rätt vidrigt dålig litteratur, även vidriga och nedsättande skildringar av kvinnor. Unkna skildrar av sex. Ett vidrigt glamouriserande av alkoholism, slackerliv, utanförskap och psykisk ohälsa. Kort och gott litteratur för folk som inte gillar god och värdig litteratur, motsatsen till snille och smak.
Citera
2025-11-02, 14:24
Medlem
Kundalinis avatar
Har bara precis börjat kika på The Metamorhosis of Prime Intellect, men den börjar rätt så vidrigt med att huvudpersonen först dör ett par gånger, bland annat genom att smita sig med rabiesvirus, för att därefter ha sex med en ruttnande pedofilzombie, som hon sedan går på seriemördarfest med.

Alla lever i en värld renderad av en AI som möjliggör realiserandet av alla möjliga sjuka fantasier. Om det fortsätter i samma anda utan annat av värde kommer jag knappast att läsa klart verket.

Boken från 1994 finns som pdf online: https://mogami.neocities.org/files/prime_intellect.pdf
Citera
2025-11-29, 17:16
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
"Slutstation Brooklyn" av Hubert Selby Jr är en intressant bok med mycket våld, droger, horor, bögar, våldtäkter etc. Ett exempel på en scen jag tycker är vidrig:

"Harry sträckte sej fram och öppnade gylfen på Joey [ca 10 år gammal] och tog fram hans kuk. Hej, vaäreom, och försökte backa undan. Harry grep tag om benen på Joey och fångade in den varma lilla kuken med munnen, och huvet slängde fram och tillbaka på honom när Joey försökte slita sej loss, men han klängde sej fast vid hans ben och höll kvar kuken i munnen, och snälla snälla mumlade han hela tiden...snälla snälla snälla. Joey dunkade honom i huvet och försökte sparka honom med knäna. SLÄPPMEJ! SLÄPPMEJ DIN DJÄVLA BÖG! Harry kände knytnävarna mot huvet och den kalla marken under knäna, kände hur benen vred sej på pojken och att han började få kramp i händerna av att hålla så hårt, kände den varma pitten i mun och dreglet som rann nerför hakan på honom..."
Minst sagt en motbjudande bok. Det där avsnittet var för jävligt.
Senast redigerad av Cineasten 2025-11-29 kl. 17:25.
Citera
2025-11-29, 19:19
Medlem
Rebali179s avatar
Klitty Böckerna av Anastasia Wahl

2002 – Den vidrige
2002 – Akta dig för dvärgen, Klitty!
2004 – Klitty III – Mysteriet med den oknullade fittan
2006 – Klitty och Da Vinci-kådisen
2010 – Klitty: Ett rymdäventyr
Citera
2025-11-29, 20:04
Medlem
Citat:
Japp. Har även sett den som teater. För att jag tydligen inte kunde få nog av vidrigheterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in